Godagens!

Relativt nybliven villaägare som ska upp på stegen till sommaren*puhh*

Eftersom vi ska måla om hela huset + garage så har jag bestämt mig för att inte
köpa en svindyr färg såsom Jotun(Demi deck) utan jag hade tänkt mig något
som tex Beckers, fått förmig att det är inget fel på deras färg och den är hälften
så dyr som Jotun =P

Pratade med en arbetskamrat och denna nämnde att man kunde köpa tillsater att ha i färgen som skulle vara efektiva mot mögel/alger, Hade tydligen köpt detta i Norge

tänkte därför höra ifall någon vet något vettigt att ha i färgen, gärna en länk/namn på ställe där man kan köpa men namn på produkten duger fint

glad sommar snart...
Mvh//Martin

Det lär inte gå att köpa som tillsatsprodukt. Det låter i högsta grad olagligt. Om man känner den aktiva beståndsdelen (zinkpyrothion som i bottenfärg, mjällschampoo, tandkräm?) går det säkert att "få tag på".

Ska finnas både i Norge och Finland vet vad du menar men kommer inte ihåg vad det heter. :( Vet att Norge och Finland har denna tillsatts i sina färger. Du får kanske ta en tripp dit och köp färgen där :) Vi har haft den i tillsattsen i våra färger tidigare men nu e den borttagen. Det är Sverige i ett nötskal allt som är bra ska bort pga miljön.

Fast allra mest är det svenskar i ett nötskal att klaga. ;)

Vi har bara jorden till låns ni vet..

Gjoko alge og soppdreper. Tillverkas av Pemco kemisk AS i Norge (tlf: 71291700, 69345042). http://www.gjoco.no/produkt.asp?kategori=Eksteriør&id=42

Du behöver inte åka till Norge (dom har även infört restriktioner i Norge sen två år tillbaks) utan man kan köpas detta i tanumshede bl.a. Skulle även tro att du kan få detta iblandat av de flesta färghandlare också här i Sverige om du ber snällt. Jag kan i övrigt rekommendera folksams färgtest. Det är stor skillnad på olika tillverkare och färg produkter: http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest_trahus.htm

Och för att ingen ska tro att jag inte bryr mig om miljön vill jag slutligen säga att jag är helt emot spridning av bly, kvicksilver och andra kraftig canserogena eller giftiga ämnen.

Staten förbjuder antimögelmedel i konsumentfärger, men fortsätter helt glatt att använda creosot i telestolpar, slipers etc... Det är helt snett att vartenda husägare ska behöv stå och blaska med tvättvätskor (som inte är helt nyttiga heller) varje vår och ödsla tid och kraft för att inte tala om frustration.

Färghandlarna gnuggar händerna. Alla andra är förlorare.
/CC

Staten förbjuder antimögelmedel i konsumentfärger, men fortsätter helt glatt att använda creosot i telestolpar, slipers etc...
Det där är en skröna. Kreosot gör ingen skillnad på konsument, företag eller stat när det sprids med grundvattnet till vattentäkter.

Jag håller med. Naturen bryr sig inte om vem som skitar ner. Det var min point faktiskt.

Kreosot förbjöds 1976 för privat bruk, men är fortfarande tillåtet att använda industriellt. Telestolpar och till viss del även slipers och annat.

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Statistik/Forsalda_bkm_2004.pdf
http://www.kemi.se/templates/Page.aspx?id=2914

KIFS 2004:4
Träskyddsbehandlat virke
18 a § Bestämmelserna i 18 b-h §§ gäller utöver bestämmelserna
om träskyddsbehandlat virke i 9 kap. (KIFS 2003:3).
18 b § Trä som har behandlats med kreosotprodukter får inte
saluföras om det inte tillåts enligt 18 c-d §§. (KIFS 2003:1).
18 c § Trä som har behandlats med kreosotprodukter i
industrianläggningar enligt bestämmelserna i 17 a § får släppas ut
på marknaden endast för yrkesmässigt och industriellt bruk, t.ex. för
järnvägar, kraftledningar, telekommunikationer, inhägnader,
jordbruksändamål (t.ex. stöttor för träd) och i hamnar och
vattenvägar. Återbehandling på plats får inte avse andra ändamål än
dessa. (KIFS 2003:1).

Inga ytterligare ändringar har gjorts i dokumentet sen 2004.

Kreosot används altså fortfarande inom industrin. Under 2004 hela 5600 ton. I huvudsak telestolpar och slipers. mycket av detta gick dock till export.

http://www.banverket.se/upload/pdf/miljo/Miljorapport_050907.pdf
/CC

...
Kreosot används altså fortfarande inom industrin. Under 2004 hela 5600 ton. I huvudsak telestolpar och slipers. mycket av detta gick dock till export.

[länk]
/CC
Å fasen! Var helt övertygad om att det var totalförbjudet, men jag blandar väl ihop det med PCB, hormoslyr och andra 70-talsklassiker

chris47 skrev:
Gjoko alge og soppdreper. Tillverkas av Pemco kemisk AS i Norge (tlf: 71291700, 69345042). [länk]

Du behöver inte åka till Norge (dom har även infört restriktioner i Norge sen två år tillbaks) utan man kan köpas detta i tanumshede bl.a. Skulle även tro att du kan få detta iblandat av de flesta färghandlare också här i Sverige om du ber snällt. Jag kan i övrigt rekommendera folksams färgtest. Det är stor skillnad på olika tillverkare och färg produkter: [länk]

Och för att ingen ska tro att jag inte bryr mig om miljön vill jag slutligen säga att jag är helt emot spridning av bly, kvicksilver och andra kraftig canserogena eller giftiga ämnen.

Staten förbjuder antimögelmedel i konsumentfärger, men fortsätter helt glatt att använda creosot i telestolpar, slipers etc... Det är helt snett att vartenda husägare ska behöv stå och blaska med tvättvätskor (som inte är helt nyttiga heller) varje vår och ödsla tid och kraft för att inte tala om frustration.

Färghandlarna gnuggar händerna. Alla andra är förlorare.
/CC

LÅter som en intresant produkt!
du nämner att den går att köpa i Tanumshede, du vet inte namnet på stället som säljer det? är lite kass på att söka reda på sådana här saker på ex google =)

Man kan köpa det i sin lokala färgaffär med, det säljs separata mögeltillsatser.

Hålelr med - det är helt sjukt att ta bort tillsatserna när det har varit varma fuktiga somrar och så öka på försäljnngen av 'tvättmedel' som går rätt ut i skog och mark.

Annars har Jotun Optimal faktiskt mögeltillsats. Antibakteriell.

Jag har fått rådet att blanda i lite Borracol i färgen.
Hittar dock inga uppgifter på nätet annat än detta:
http://www.byggekram.dk/sw2526.asp
Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.