3 894 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Väv på källarvägg
Är det nån som har nåt bra tips om hur man får bort väv som sitter (den sitter hårt med stort H) från en putsad källarvägg? Skulle en sån där ångmaskin man har till tapeter funka tror ni? Eller är det nån jobbig mekanisk övning som jag har att vänta?
hade du haft fukt i källaren så skulle det vara lätt att dra av väven
.
Försök att blöta den på något sätt. Mitt väv satt på putssad vägg som var tidigare målat , tapetserat med pappertapett, med målat glasväv ovanpå detta . Jag repade ytan med kniv så mycket jag kunde och sprayade med vatten och väntade tills vatten gjorde sitt jobb. Det var den undree tapeten som släpte med en vis motstånd, förstås
. Lätt var det inte men vatten hjälpte att lösa upp tapetklister. Ångmaskin har jag ingen erfarenhet av 
gaia
Försök att blöta den på något sätt. Mitt väv satt på putssad vägg som var tidigare målat , tapetserat med pappertapett, med målat glasväv ovanpå detta . Jag repade ytan med kniv så mycket jag kunde och sprayade med vatten och väntade tills vatten gjorde sitt jobb. Det var den undree tapeten som släpte med en vis motstånd, förstås
gaia
På de ställen det är fuktigt gick det lätt. Värre är det på andra ställen. Sitter som berget. Det räcker inte att få upp en reva och sen dra utan det sitter fast som satan. Ngn som har ngt mer tips?
Jo det kanske är rätt tänkt - tror fan jag ska prova en sån där ångmaskin och se - kostar 80 kr för en dag.
Kan meddela att jag har uteslutit ångmaskinen för detta jobb. Funkade inte. Nu kör jag med vinkelslip med stenskiva och bilmaskin eftersom jag ändå ska putsa om väggen.
När inget annat hjälper så är det bara omputsningen kvarsynpunkter skrev:
Håll ut!
gaia
Tack för peppningen! Jag tror också att en mindre tät källarvägg (ny puts och silikatfärg) kommer att funka avsevärt bättre än den befintliga glasfiberväven med tio lager tät plastfärg på. Helt sjukt vad folk har gjort med gamla källare. Putsen (inanför väven) längst ner vid källargolvet är som mjöl, sedan blir den hårdare och hårdare ju längre upp man går.
Någon måste ju brytta den onda cirkeln med att plasta in väggar med tätta sikt.
Det var egentligen inte husägarnas fel att det blev så fel. Dom fick ju rekommendationer i färgbutiker som var fyllda med plastfärgblandningar av alla dom slag passande för golv och tak ute och inne sen 50-talet :'(. Även idag händer det att om du inte frågar rakt ut om silikatfärg så kan du komma hem med en färgburk med tvivelaktig innehåll
.
Jag hoppas för min och din skull att vi slipper i alla fall panikmåla källaren för att döjla förfallet före framtida försäljning även om det sker om 20 år
.
gaia
Det var egentligen inte husägarnas fel att det blev så fel. Dom fick ju rekommendationer i färgbutiker som var fyllda med plastfärgblandningar av alla dom slag passande för golv och tak ute och inne sen 50-talet :'(. Även idag händer det att om du inte frågar rakt ut om silikatfärg så kan du komma hem med en färgburk med tvivelaktig innehåll
Jag hoppas för min och din skull att vi slipper i alla fall panikmåla källaren för att döjla förfallet före framtida försäljning även om det sker om 20 år
gaia
Klicka här för att svara