A
AndersG: Nej. Antingen väntar du. Du kan förstås stryka bets om du vill ha det mörkare.
1 svar · 9,2k läst
M
mhacker: Hej, kommer ev att måla om i badrummet i källaren i sommar och skulle behöva lite tips/inspiration. Utrymmet kommer att kaklas/klinkras om ett par år, men just nu behöver furupanelen på väggen en uppfräschning. Den är idag målad med antikvitt och kvistar etc lyser igenom och det ser inte kul ut. Duschhörnan är kaklad med någon mönstrad historia som går i svagt rödbrunt. På golvet
0 svar · 5,6k läst
A
abbe_: Det kan nog variera jag fick offerter på allt mellan 270000kr och 65000 kronor för att tvätta och måla ett varv på ett tvåvåningshus /Abbe
1 svar · 3,9k läst
chris47
chris47: Det finns en grön 5l dunk med algtvätt som innehåller ett starkt blekmedel. Kanonbra till teakstolar dessutom (kommer inte ihåg vem tillverkaren var tyvärr). Man kan också använda klorin, men det får inte verka för länge, då luktar trallen pyton sen. Testa först på en undanskymd plats på altanen. /CC
3 svar · 6,7k läst
·
M
Mishima: [citat] Grundfärgen begränsar som sagt VX inträgningsförmåga i träet. Därför tycker jag att det är bättre att grunda med imregneringsoljan istället för grundfärgen. Men där har ju inte jag och din färghandlare samma åsikt. Så vad tycker jag att du ska göra med dina 10 liter grundfärg? Använd den på hyvlade ytor och om du har några sådna. Om du har detaljer som ska målas
25 svar · 11,7k läst
L
lottentott: Hejsan! Jag undrar om det är någon som vet hur man får bort rostfläckar på fasaden? :-? Det har suttit hållare till krukor där som har rostat av sig.....Jag har försökt med en scotch-brite att gnugga bort det men ej lyckats! Någon som har ett mirakel medel eller måste jag måla över? :-?
0 svar · 2,2k läst
J
johall2: Så färgen har ingen skyddande funktion? /johan
1 svar · 3,5k läst
Manberg
Manberg: Jag har för mig att dom som blästrar bort färg på hus inte använder sig av sand utan av plastkulor, oavsett så bör du nog kolla upp det där ytterligare.
5 svar · 11,4k läst
S
spikers_corner: Nu har jag ju aldrig tapetserat. Men så mycket har jag snappat upp att jag tror att du eventuellt behöver antingen ta bort tapeten eller måla över fettet med en spärrfärg. Annars finns det risk att fettet kryper upp och missfärgar den nya tapeten också. Vi får de om det är någon som vet mer som nappar på tråden.
1 svar · 2,8k läst
B
Brugd: Vad har du för ojämnheter? Är det luftbubblor? Isåfall: skär bort bubblorna och spackla igen hålen, och skrapspackla resten av väven (2 ggr). Det brukar räcka. Är det inte bubblor, utan knölar, så spackla ut runt knölarna och skrapspackla resten. Dörrarna lägger du upp på bockar eller liknande, svampa på ordentligt med vatten, täck med plast och vänta en stund. Sen börjar du
1 svar · 6,7k läst
F
fredl: Varsågod, http://www.durosweden.se/tapetseringsguide/easycover.asp?si=20.
0 svar · 1,6k läst
G
Great: Har satt Fluggers filtduk i hela huset o har sett på nåt enstaka ställe att det har knorvlat till sig lite precis mitt på gipsskarvarna, varför blir det så tro? Vet att jag har läst om detta dilemma nånstans här förr, men hittar det inte
0 svar · 2,2k läst
M
Mishima: Först och främst: Kulörerna ser ljusare och klarare ut utomhus än på en liten provbit inomhus. S1005-Y20R är en snygg naturvit färg och istället för S2010-Y30R på foder kan ni välja S2005-Y30R som är det är mer grått i och upplevs som en varm sandgrå nyans. Med S0502-Y och S1002-Y så kommer ni att få ett vitt hus, det är nästan ingen brytning mellan dessa två nyanser.
1 svar · 9,7k läst
3
3egenerationen: Hej, Har precis laserat mitt soldeck. Använde Jotuns Terasslasyr, det blir kanon! Min trall var gammal och grå men med lite blekmedel och Terasslasyren ser det numera ut som ett teakdeck!! Supernöjd.
2 svar · 13,9k läst
3
3egenerationen: Hej, Har provat de flesta varumärken som finns på marknaden, de som jag tycker är bäst är Alcros medium spackel samt Dalapro Medium. Sedan är ju själva spackelspaden viktig, det är bättre att köpa en av bra kvalitet. När det gäller färg och spackel våga jag mig inte i närheten av lågprisvaruhusen. Antagligen har jag betalt det dubbla i färgfackhandeln flera gånger men prylarna
5 svar · 6,4k läst
3
3egenerationen: Hej, Fiberduken kommer att fungera som armering. Den är behagligare att sätta än Armeringsväven som innehåller glasfiber (kliar...). Har satt en hel del med Nordlands Cepetex (Microlite). Funkar mycket bra och finns i olika bredder, 100 cm samt 80 cm.
1 svar · 7,9k läst
H
Hans_Nordstrand: Antar att det är trä. Ur träskyddssynpunkt ser jag inget skäl till att måla. Många hus har tex undersidan av takfoten omålad och virket håller hur länge som helst. Skulle det bli en läcka ovanifrån, så torkar virket lättare utan färg. Vill man få det ljusare under taket hjälper det med färg. /Hans
1 svar · 8,5k läst
U
Ubbe69: Hej, Jag har ett problem med målning av mitt nya Muresjöhus. Hängrännorna går tätt intill träet så jag kan inte komma upp under och måla ända in under hänrännorna utan att träffa dessa med penseln, maskering är också svårt att göra här. Jag valde därför att ta bort dessa hängrännor. Konstruktionen är nu sådan att de även har satt en plåt under takpannorna som går ner i
0 svar · 7,9k läst
E
Evangeline: Vi har ett Älvsbyhus och är hur nöjda som helst. Det är vårt andra Älvsbyhus och vi hade inte valt det igen om vi inte varit nöjda från början. Är det något särskilt du undrar så är du välkommen att maila mig här på Byggahus.se. :)
1 svar · 3,0k läst
D
daniellindholm: Hehe, precis så tänkte jag också, men både du och jag vet att man aldrig gör om det efter att man satt lister osv. Ett rum tar ju inte mer än några timmar. Fast å andra sidan är det ofta så att enbart vetskapen om att man _kan_ göra om det senare är tillfredsställande nog för att skippa ett moment, så du blir nog nöjd vilket som, även fast jag personligen skulle satsa på att
8 svar · 25,1k läst
B
Bengan_gbg: Tjena! Börjar dra ihop sig till målning (jo - jag vet att allt tagit en jäkla tid, men det är lite för många åtaganden i omlopp ibland) och jag har fått en o annan fundering på hur jag ska ha det. Färgsättningen är klar - det blir "havsgrå" (en ganska ljus grå ton) väggar i hall, vardagsrum och sovrum. Dock kommer jag toppa av med två fondväggar i "lakrits" (obviously svart).
0 svar · 3,1k läst
M
Ms_IT-Nisse: Det finns en speciell färg för paneler av märket Lady. http://www.jotun.se/www/se/20030060.nsf?OpenDatabase&db=/www/se/20030061.nsf&v=10EE&e=no&m=90E&c=43B3DE195419103BC1257098004AEE0A Jag har målat bröstpanel i denna och det blev mycket bra.
2 svar · 4,3k läst
B
Bengan_gbg: Gustav: Too late ;) Nåja - kommer nog synas lite men till syvende o sist är det nog bara jag som ser det.
3 svar · 10,0k läst
L
Leaff: Jag tänker mest på träsort, etc. Kan jaglika gärna ta en foglist, modell större, som en planka/bräda? Är det färgen det beror på sen? Dvs, är färgvalet viktigast?
10 svar · 10,0k läst
·
G
G742049: Tapeten såg ut att sitta väldigt väl så vi beslöt oss för att spackla direkt på tapeten. Har nu börjat med ett första, ganska tunnt lager. Vart köper man en billig sådan? Vet du om "Grovis" fungerar till slipdamm?
2 svar · 7,8k läst
A
abbe_: Jag använde en lite plåtpackel. Det sista fick jag bort genom att väta tapeten med blomspruta med vatten. Jag tycker man ska sätta upp microlit eller motsvarande innan man målar, och inte bara spackla, för att undvika sprickbildning mm. /Abbe
25 svar · 3,5k läst
·
K
koko: Då silikatfärgen var dubbelt så dyr och vi har en väldigt torr källare valde vi bort det och målade med vanlig färg i stället. Vi tänkte som så att blir det fuktproblem så är det värsta som händer att putsen börjar släppa och då lär vi märka det. :) Det är förstås värre om man tänkt lägga ner en massa pengar på inredning som riskerar att förstöras om det blir fuktigt...
3 svar · 3,9k läst
H
Henriettae: Vilken sorts väggar är det? Vi håller också på med källaren, men har bara betaongväggar, eftersom det verkar vara mycket känsligt med fukt och dylikt att sätta upp annat väggmaterial. Då måste vi använda silikatfärg, och den går tyvärr inte (sade de på färgaffären i alla fall) att bryta i mörka färger. Inte ens mellanmörka. :( Ananrs tycker jag idén med fondvägg är bra!!
4 svar · 1,5k läst
pinebar
pinebar: Hej igen! Jag har för mig att de skulle ligga och "dra" en liten stund. Men det var ju så länge sedan nu så jag är inte helt säker ;) Det borde väl inte skada att göra så i alla fall gissar jag. Lycka till! /pinebar
5 svar · 6,1k läst
K
Kasch: Tillbyggnaden ligger ett steg lägre än det gamla torpet eftersom vi ville ha normal takhöjd i den nya delen. Nu har vi ett "låda" med trappsteg i obehandlad furu mellan den gamla och nya delen av huset. Vi vill inte måla steget och inte ha det furufärgat. Det står på Höganäs lerklinker i gulröd ton. Jag är tacksam för idéer och förslag till en hyfsat hållbar behandling innan vi
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.