Hej ni hjälpsamma!
När jag stod och lagade Chili con carne inför vår årliga skidresa, råkade jag släppa ner färs lite för hastigt och smält smör stänkte upp, både på handen och som ni ser på tapeten.

fettpatapetenmindre.jpg

Detta ser ju måttligt trevligt ut och jag skulle behöva sätta upp en ny våd på väggen. Reservvåder hade vi i källaren och då tapeterna "bara" suttit uppe i 4-5 år kan jag inte se någon färgskillnad.
Kruxet är att jag aldrig tapetserat förr och har därför lite frågor. Ska jag riva ner den gamla våden på något sätt eller kan jag bara sätta den ovanpå den gamla? På bilden ser ni att våden är tillskuren både till vänster och till höger. Är detta något man mäter ut och klipper till innan man sätter upp den, eller gör man det när den sitter på plats? Måste man anväda ett sånt där tapetbord? Har ni några övriga tapettips? Tack på förhand. Mvh Björn o Linn.

Nu har jag ju aldrig tapetserat. Men så mycket har jag snappat upp att jag tror att du eventuellt behöver antingen ta bort tapeten eller måla över fettet med en spärrfärg.
Annars finns det risk att fettet kryper upp och missfärgar den nya tapeten också.

Vi får de om det är någon som vet mer som nappar på tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.