Hej,

Vi fick ge ca 1000:-/ 10l, men detta var på grund av kontakter på Nordsjö. Jag tror den kostar ca 1800:-/ 10l i butik.

Mvh
Ubbe

Vi fick ett bud på 1500kr / 10 liter i vår butik (Vi har inga Nordsjökontakter).

daniel_soderlund skrev:
Skall också måla med Tinova VX. Färgbutiken rekomenderade dock att grundmåla först med Nordsjös grundfärg. Ville han bara sälja mer färg eller är han osäker på om det Nordsjös uppgifter om att inte grundmåla verkligen stämmer?

/DS
Väldigt konstigt tycker jag. Jag står fast vid att man INTE ska grunda under VX. När VX släpptes för fyra år sedan tyckte jag oxå att det lät för bra för att vara sant. Då tänkte jag att det måste vara ännu bättre om man kör grundfärg först och sedan VX, men jag blev snabbt övertygad om att så är inte fallet.

Yenlinn skrev:
Det låter ju jättebra att man törs använda trots transportgrundet! :-)

Hur mycket dyrare är Tinnova jämfört med "vanlig" färg? Gick det ungefär på ett ut när man tänker sig att man tar bort ett lager grundmåla, eller blev det mer över. (Självklart sparar man ju tid och arbete och DET är ju mycket värt, men jag funderar över pengar enbart..)
Priserna varierar väldigt mycket. Prisexempel här i Göteborg (10 L):

Tinova Utegrund 849:-
Tinova Oljetäck 1019:-

Tinova VX 1149:-

Alltså blir det billigare att måla med VX, men som sagt, det suger ordenligt första gången på nytt trä. Räkna med en åtgång på 1 L till 3-4 kvm. På icke sugande räcker  1 L till 6-8 kvm.

Eftersom det som det bara skiljer 130:- mellan vanlig oljefärg och VX anser jag att man tjänar på att köpa VX även om man bara ska måla om huset. VX håller kulören och ytan mycket bättre, alltså behöver man inte måla lika ofta.

Tjänar man tid och pengar på att måla med VX?

Om man ska kunna måla 2 gånger.
Och om man på samma gång ska få ett lika bra resultat som med 3 stykningar så
inbillar jag mig att VX måste vara lite tyngre och segare att måla med.
Jag inbillar mig att det ungefär blir som att springa 2 lopp istället för 3.

Och med det sagt så behöver inte 2 lopp inte vara lättare att genomföra än 3.
Lite, fem myror är fler än fyra elefanter.
Är det lättare att kasta fyra elefanter över ett stängsel än fem myror?
Lättare bara för att det är färre elefanter, elle?
Jag vet att det är lite töntigt att jämföra sådär..
Men det finns sällan/aldrig något alternativ som är bättre än något annat på allt.
Så är det.

Bättre hållbarhet?

I jämförelse med vad? Vanlig oljetäcklasyr?
Ja, där är VX bättre.
Men att måla en hel fasad med VX? Varför?
Visst må den hålla länge än oljefärg. Men en ren akrylat står sig bättre och längre.
Därför ser jag bara VX som en fint komplement till akylaterna för vindskivor och dyligt.

För till hela fasaden kör jag hellre 1 tufft lopp + 2 lite enklare än bara 2 tuffa.
Speciellt med tanke på att först nämnda ger längre hållbarhet.

Åtgång, tid och pris?
Jag misstänker att det är en ekvation som ger ungefär samma summa oavsätt system.
Dels bör man tänka på hur mycket färg som går åt.
Sen hur lång tid det tar att utföra.
Och slutligen, hur länge håller det?

/Fredrik

Mishima skrev:
Då tänkte jag att det måste vara ännu bättre om man kör grundfärg först och sedan VX, men jag blev snabbt övertygad om att så är inte fallet.
Varför?

/Fredrik

Fredrik. skrev:
[quote author=Mishima link=1147291325/0#17 date=1148026064]
Då tänkte jag att det måste vara ännu bättre om man kör grundfärg först och sedan VX, men jag blev snabbt övertygad om att så är inte fallet.
Varför?

/Fredrik[/quote]

Nordsjö övertygade mig och jag litar på dem. Det skulle vara helt osannolikt om de utvecklar en ny produkt och säger att man inte behöver grundmåla om man egentligen behöver det. I så fall borde det vara tvärtom, då hade de fått merförsäljning av grundfärg.

VX är mer lättstruken än en traditionell oljefärg.

Jag håller med dig om att det absolut bästa är att måla med en oljegrund och sedan måla med en akrylat två gånger. Akrylaten har fortfarande bäst kulörbeständighet och blir minst angripen av mögel och alger. Ringer man till Norsjös tekniskservice är det vad de remkommenderar till en ny fasad. Men tyvärr har akrylaten fortfarande ett dåligt rykte och jag förutsätter att de som funderar över att måla med VX redan gjort valet mellan akrylat eller alkyd.

Mishima skrev:
Mishima skrev:
Nordsjö övertygade mig och jag litar på dem. Det skulle vara helt osannolikt om de utvecklar en ny produkt och säger att man inte behöver grundmåla om man egentligen behöver det. I så fall borde det vara tvärtom, då hade de fått merförsäljning av grundfärg.
Jag är ledsen. Men du måste ha missuppfattat mig Mishima.

Du berättade att du tänkte att det måste vara bättre att grunda innan VX när den kom. Korrekt?
Men sen berättar du att du snabbt blev övertygad om att så inte är fallet. Korrekt?

Så min fråga var inte angående behovet av grundfärg eller ej.
Min fråga handlade om bättre eller inte.
Och om det inte är bättre att grunda innan så måste det vara sämre.

Varför är det sämre att grundmåla innan VX?

Mishima skrev:
Jag håller med dig om att det absolut bästa är att måla med en oljegrund och sedan måla med en akrylat två gånger. Akrylaten har fortfarande bäst kulörbeständighet och blir minst angripen av mögel och alger. Ringer man till Norsjös tekniskservice är det vad de remkommenderar till en ny fasad. Men tyvärr har akrylaten fortfarande ett dåligt rykte och jag förutsätter att de som funderar över att måla med VX redan gjort valet mellan akrylat eller alkyd.
Jag roade mig lite med att blippa runt lite på www.nordsjo.se

Välj Produkt -> Nymålning Utomhus -> Träfasad -> Täckande

Jag får fram 3 vattenburna produkter. En grundolja, en grundfärg och slutligen den 'ända' täckande färdigstrykningsfärgen. Tinova VX.

HUR ska kunden kunna göra ett val mellan akrylat och alkyd när det bara finns ett alternativ?

Speciellt när du sen Mishima (i butiken?) förutsätter att kunden redan gjort nått val när dom är inne på spåret efter VX.

"-Jag har hört nått om den där VX... Stämmer det att man inte behöver grunda?"

Säger du då att:
Ja, det stämmer. Men den bästa färgen är Akrylaten. Men med den måste du måla 3 gånger.
Nej, just det.. funderade man över VX så hade man redan gjort sitt val mellan alkyd och akrylat.

Jag vet att vattenburen oljefärg håller bättre än lösningsmedelsburen.
MEN tror du på fullaste allvar att det är därför kunden funderar över att måla med VX överhuvudtaget?
Det är 2 stykningar som är den stora karamellen.

Det handlar om pengar. Om att sälja så fort som möjligt.
Och det är krångligare och tar mer tid att gå igenom allt med akrylatsystemen.

Men får kunden alltid det bästa som ni har att sälja för
just hennes ändamål när hon köper VX?

Jag har en känsla av att så är inte fallet. Har jag fel?

/Fredrik

Fredrik. skrev:
[quote author=Mishima link=1147291325/0#17 date=1148026064]
Mishima skrev:
Jag är ledsen. Men du måste ha missuppfattat mig Mishima.

Du berättade att du tänkte att det måste vara bättre att grunda innan VX när den kom. Korrekt?
Men sen berättar du att du snabbt blev övertygad om att så inte är fallet. Korrekt?

Så min fråga var inte angående behovet av grundfärg eller ej.
Min fråga handlade om bättre eller inte.
Och om det inte är bättre att grunda innan så måste det vara sämre.

Varför är det sämre att grundmåla innan VX?

Ja, jag missuppfattade dig Fredrik, jag trodde att du undrade vad som fick mig att ändra mig. Svaret på den fråga är att VX tränger djupare in i träet än vad oljegrunden gör. Därför begränsar gundfärgen VX inträgningsförmåga.

Mishima skrev:
Jag roade mig lite med att blippa runt lite på www.nordsjo.se

Välj Produkt -> Nymålning Utomhus -> Träfasad -> Täckande

Jag får fram 3 vattenburna produkter. En grundolja, en grundfärg och slutligen den 'ända' täckande färdigstrykningsfärgen. Tinova VX.

HUR ska kunden kunna göra ett val mellan akrylat och alkyd när det bara finns ett alternativ?

Speciellt när du sen Mishima (i butiken?) förutsätter att kunden redan gjort nått val när dom är inne på spåret efter VX.

"-Jag har hört nått om den där VX... Stämmer det att man inte behöver grunda?"

Säger du då att:
Ja, det stämmer. Men den bästa färgen är Akrylaten. Men med den måste du måla 3 gånger.
Nej, just det.. funderade man över VX så hade man redan gjort sitt val mellan alkyd och akrylat.

Jag vet att vattenburen oljefärg håller bättre än lösningsmedelsburen.
MEN tror du på fullaste allvar att det är därför kunden funderar över att måla med VX överhuvudtaget?
Det är 2 stykningar som är den stora karamellen.

Det handlar om pengar. Om att sälja så fort som möjligt.
Och det är krångligare och tar mer tid att gå igenom allt med akrylatsystemen.

Men får kunden alltid det bästa som ni har att sälja för
just hennes ändamål när hon köper VX?

Jag har en känsla av att så är inte fallet. Har jag fel?

/Fredrik[/quote]

Jag tycker själv att Nordsjös hemsida innehåller alldesles för lite information, så jag tänker inte försvara den på något sätt.

Personen som startade denna tråden funderade över VX kontra vanlig oljefärg, så jag hade inte tänkt att agera försäljare utan bara ge några enkla svar på frågorna och försöka hålla mig till ämnet. Jag förutsatte alltså att personen redan gjort sitt val mellan alkyd och akrylat.

Färg är en stor passion och en del av mitt liv, inte bara ett jobb, annars hade jag väl inte suttit här ;) Om någon kommer till mig och säger: Jag har ett nybyggt hus som jag ska måla och jag vet ingenting om färg, hjälp mig, då går jag självklart igenom de olika alternativen, men lägger tyngdpunkten på VX eller akrylat eftersom jag anser dessa två system vara de bästa. Jag tycker också att VX höga torrhalt och dess förmåga att gå djupt in i träet är ett större försäljningsargument än att man inte behöver grunda. Jag är inte intresserad av att sälja så mycket och så fort som möjligt. Jag vill att mina kunder ska vara nöjda en lång tid framöver och inte bara för stunden. Jag lägger gärna ner lika mycket tid på att specialbryta fram en speciell kulör i en halv liter väggfärg som till ett helt hus. Jag är en ärlig säljare som vill sälja det bästa till så bra pris som möjligt. Har jag två likvärdiga produkter så rekomenderar jag den billigaste. Jag bryter till och med om färg gratis som folk inte ens köpt av mig. Så, nej, för mig handlar det inte bara om pengar.

Skall man uppfatta det som att det är sämre att grundmåla än att låta bli?
Eller är det bara helt onödigt att grundmåla (rent ekonomiskt och tidsmässigt)?

/DS

PS Blir nog svårt att lämna tillbaka en öppnad, men knappat påbörjad 10 l burk m grundfärg!

daniel_soderlund skrev:
Skall man uppfatta det som att det är sämre att grundmåla än att låta bli?
Eller är det bara helt onödigt att grundmåla (rent ekonomiskt och tidsmässigt)?

/DS

PS Blir nog svårt att lämna tillbaka en öppnad, men knappat påbörjad 10 l burk m grundfärg!
Grundfärgen begränsar som sagt VX inträgningsförmåga i träet. Därför tycker jag att det är bättre att grunda med imregneringsoljan istället för grundfärgen. Men där har ju inte jag och din färghandlare samma åsikt. Så vad tycker jag att du ska göra med dina 10 liter grundfärg? Använd den på hyvlade ytor och om du har några sådna. Om du har detaljer som ska målas vita kan det vara bra att grunda dem eftersom VX går så långt in i träet att den i vissa fall löser upp hartzerna i kvistarna så att de utan grundning blöder igenom.

Jag har ofta kunder som kommer och ska välja färg till sitt hus och som redan har stukit hela fasaden med grundfärg. De som vill ha en oljefärg väljer nästan alltid VX ändå pga av dess andra egenskaper. Så jag ser det inte som ett stort misstag att grunda, VX tränger inte in lika djupt med en grundärg i botten, men sådan jättestor skillnad är det förståss inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.