M
MMmmmmm: Alcro och Norsjö har det. Det finns på Fredells eller Bygg-Ole. Ett tips är att inte köpa färg på Rusta eller Bauhaus, man får alltid vad man betalar för.
3 svar · 4,9k läst
J
JAVILLHAVILLA: [citat] nej du måste inte avända duken, men jag rekomenderar den. den e lite rugglig så smutsen lossnar bra.. mvh målarn
4 svar · 7,9k läst
matbr107
matbr107: Finns det någon som målat sitt hus i denna färg som kan lägga ut lite bilder?? De på Jotuns hemsida är inte riktigt bra i mitt tycke.
0 svar · 4,9k läst
J
JAVILLHAVILLA: jag rekomernderar dig att inte spä ut spärrvit. tappar liksom sin funktion då! har använt spärrvit flera gånger och har aldrig spätt ut den. funkar kanon! ang putsen... vad e det du ska göra ? mvh målarn
1 svar · 3,7k läst
Langbein
Langbein: Frun la på Grundfärg på det som skulle oljas och täckte inte riktigt allt, man kan väl inte lägga på olja efteråt även på grundfärgen och slipning lär väl inte hjälpa? :-/
0 svar · 2,4k läst
lier
lier: Sj så tog jag lite sandpapper och slipade bort innan jag målade vårat obehandlade träfasad. Sen om det räcker, får tiden utvisa på några år. :)
5 svar · 3,0k läst
J
JAVILLHAVILLA: har ni också problem med alger och lav å sådant tråkigt.. måste bara rekomendera det här,   http://www.jape.se/    våran herre sköter det mästa av jobbet.. ;D
0 svar · 3,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: Renoveringsgips 6.5 mm är inte så dumt om man har bråkiga tapeter, spec struktur som inte släpper. Det går fort att få upp gipset o sen följer spackling o slipning, men det åker man ju på annars också.
12 svar · 50,9k läst
O
Orfeous: har även en fråga om ett tips hur vi på bästa sätt kan lösa detta problem.. det sitter två st strömdosor och ett nätverksuttag ganska nära början på en vägg.. jag kan inte skruva bort nätverksuttaget från väggen.. men eldosorna är borta. hur kan jag på snyggast sätt lösa detta? att tapetsera runt nätverksdosan är ju inte speciellt snyggt.. men de kanske går att lägga en
10 svar · 11,5k läst
·
A
ankan35: Målaren är klar med spacklingen nu. Det tog ca 10 timmar totalt för de tre rummen och det blev slätt och fint. Första spacklingen tog ca 4 timmar, de anda gick lite snabbare. Jag ska dra över väggarna lätt med fint slippapper, sen är det kart.
8 svar · 10,6k läst
A
annanasen: Man kan, precis som du säger, måla med en annan färg under, föreslags nån relativt mörk färg om du vill ha bordet vitt. Därefter målar du med slutfärgen, och sedan är det torkat kan man slipa med ett sandpapper så att underfärgen kommer fram något. Dessutom kan man ju om man vi ha en sliten look slipa ner kanter också.... Har inte själv provat, men hade en kompis som gjorde något
1 svar · 2,8k läst
B
Barea: Tyvärr har jag ingen originalfärg att luta mig mot. Och det är nog precis som du säger. Det finns troligen en uppsjö av "50-talsgrönt". Men jag sitter inte på pottkanten. När vi renoverade använde jag en grönfärg från en tapet, som bröts 60 procent svagare för ett annat rum. Tror nästan att jag plockar bort ytterligare 10-20 procent och kör på den färgen. Homogent och bra!
2 svar · 2,5k läst
A
ankan35: Tack MMmmmmm för ditt svar! Flera målare har tittat nu, och det är inte limfärg. Vad gäller taket så ska det gå bra med oljefärg enligt alla. Hoppas de har rätt!
3 svar · 3,7k läst
M
MMmmmmm: Enligt gängse målarregler räknas fabriksgrundat som trärent. Det är ingen grundning utan ett transportskydd (mot UV o.s.v). Så en grundning och två ggr färdigstrykning (om du vill ha det bra).
2 svar · 4,1k läst
M
MMmmmmm: Du ska inte använda diskmedel, använd målartvätt. Om du använder högtryckare kan du pressa in vatten in fasaden så det räcker med trådgårdsslangen för att skölja.
1 svar · 3,4k läst
M
maritahedstrom: Hihi, låter som hos mig. Jag flyttar in i en bostadsrätt med bruna dörrar a la -89. Det är SÅ mörkt. Så FÖRST INNAN jag piffar till dem ska de också målas, puh. Men det är ju roligare att planera slutresultatet än vägen dit :-* Ha det gott! Mvh Marita
6 svar · 2,2k läst
M
Madeleine_TN: Tusen tack for hjalpen, det blir definitivt stallning. Om inte for annat sa for en chans att leka Tarzan (och Jane)! ;)
6 svar · 2,7k läst
A
andersmc: Falu Rödfärg är en slamfärg, och de går bara att måla på ohyvlat virke. Förmodligen är din ex-akrylatyta hyvlad, och då fäster inte rödfärgen.
1 svar · 2,3k läst
Z
ztargazer: [citat] Ska också måla om och funderar på om jag ska riva ner befintlig tapet (2 lager som sitter rätt bra) eller måla på. Tapeten är rätt fettig på ställen och den har inga vackra skarvar; sneda och breda överlappningar här och var. Frågan är om man kan slipa ner skarvarna totalt och spackla jämnt eller är det bättre att "tapet-väcka" alltihop?
4 svar · 2,4k läst
L
Leaff: ingen?
1 svar · 3,9k läst
L
D
dasjo: [citat] Hade byggfirma hemma hos mig i samma fråga som föreslog gipsskivor som spacklas och målas.
1 svar · 2,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Tack för alla tips....jag testade mig fram och körde ren linolja omgång 1. Det sög upp rätt bra och blev inte kladdigt. Om träet är mättat tror jag på en utspädd variant dock.
5 svar · 20,8k läst
Kemi
Kemi: Ska det inte vara skumgummiroller för att få fin och slät yta ? Är inte 100% men jag har för mig det.
1 svar · 5,2k läst
hajof70
hajof70: Jag har ju hittat lite kring silikatfärgen i "min" länk http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1107982075 men det gäller källarväggar inomhus. Hur applicerbart det är på fasad är jag inte man att gå in på....
1 svar · 4,5k läst
J
Jonny_puma: Hej ! köpte röd oljefärg på byggmax. Provad en sida på farstukvisten på stugan, tyckte den var lite ljus men framför allt så blank.Nån som har nån erfarenhet.Blankheten låg på 60 hörde jag sen när jag ringde dom, är väl mycket på en brädklädd vägg.
0 svar · 4,6k läst
M
ma-bor: Fyll hålen med bomull och ta ut innan det torkar.
13 svar · 12,6k läst
T
tekla: Vår tapet är målat mörkblå så den suger nog inget alls. Jag ska köpa 10 L vägg och tak färg på rusta så kan jag slösa och ta flera lager och använda det till taken också sen.
6 svar · 12,0k läst
V
TN-Funkis: Jag körde vått i vått = målade runt skadan i mitt vävspända tak med oljefärg (takalkyd), tog en bit avrivet tidningspapper som jag målade på, -sen tryckte jag upp det målade tidningspappret mot väven och målade sen direkt mot pappen med liten pensel, stryck då färgen mot pappens kant så blir kanten minst synlig, du lär behöva 2-3 strykningar ( med torkning emellan) mot pappen
5 svar · 35,6k läst
H
Henriettae: Tack för förslagen! Själva lutar vi också åt grått/vitt just nu, emd någon enstaka röd detalj. :) Manberg - det syns inte på bilden, men det går ett stuprör ned längst bort på huset också. Har itne tänkt på att det skulle vara för få, men får ha det i åtanke och kolla upp det vid nästa regn! :) Tack!
3 svar · 12,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Det verkar så... [citat] http://www.alcro.se/pdf.aspx?SID=1&PageUrl=pdfs/utomhus/Besta_Grundolja.pdf
1 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.