Hej,

Jag har ett problem med målning av mitt nya Muresjöhus. Hängrännorna går tätt intill träet så jag kan inte komma upp under och måla ända in under hänrännorna utan att träffa dessa med penseln, maskering är också svårt att göra här. Jag valde därför att ta bort dessa hängrännor. Konstruktionen är nu sådan att de även har satt en plåt under takpannorna som går ner i hängrännan och denna är nu i vägen när man ska "snäppa" tillbaka hängrännan så jag får alltså vrida runt hängrännan runt denna plåt men då går det inte att snäppa dit den. Tittar man på hängrännans tillverkare (Plannja) websida står det att man ska montera den genom att sätta i den i "krokarna" först och sedan snäppa ner kanten mot taket, men detta går som sagt inte när denna plåt är där.

Pratade med Myresjö om detta och de talade om att när de monterar dessa sätter de först dit hängrännan sedan plåtarna som går ner i hängrännan och sedan takpannorna. Han förstod problemet med målningen men hade inget direkt förslag. Känns ju lite tråkigt om man ska behöva demontera både takpannor (som dessutom är spikade längs ner) och plåt för att få till detta.

Man vill ju få in färg där nu första gången, vid en ommålning senare kan det ju räcka med att man målar så långt upp man kan utan att man träffar hängrännan.

Någon här på forumet som har erfarenhet av detta problem som har en smart lösning hur jag ska göra, för som sagt demontering av takpannor och plåt känns uteslutet.

Mvh
Ubbe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.