M
Moelk: Hejsan Jag behöver ta bort min fula gula plastfärg i källaren. Den sitter på putsade väggar. Hur gör jag?
0 svar · 3,5k läst
rock_fc
rock_fc: hej, målade mitt nya fina staket i helgen - oljade för en vecka sedan, och igår skulle jag grunda med utegrund - höll på i fem timmar och var så nöjd när jag var klar, tvättade penslar, öppnade en kall öl och skulle precis stoppa in färgen i garaget när jag ser till min fasa att jag målat med täcklasyrfärgen istället för grundfärgen... vad gör jag nu? lägger jag på utegrund
0 svar · 3,1k läst
B
Bill-Inge: Som vanligt är jag ju hialös!  :P(utan förmåga till tålamod på skånska) (och tycker att tryckt trä ser rent förskräckligt ut på vårt 1800 tals hus... rött med vita knutar)(balkongräcke) har hört att man ska låta det vara och först måla det andra sommaren efter man satt ihop det... suck! Är detta sant? Så ska jag då behöva den dagen plocka isär allt för att kunna måla det
0 svar · 4,7k läst
sennen
sennen: Hmm... Du verkar ha mer koll än jag/vi... Nu börjar vi svänga mot att ändå grundmåla... :P Så grundmålningen från LB-HUS' fabrik är ok för att huset ska kunna stå emot väder och vind när det sätts upp, men inte som underlag i längden för "riktig" målarfärg sedan? Frågan är, vad vinner färghandlarna på att säga att man alltid bör grundmåla (uppenbart, men inte kan de vara
7 svar · 4,0k läst
A
ankan35: Hade tänkt riva ner papperstapeterna i vår nya lägenhet och sedan spackla/måla väggarna. Materialet är lättbetong. Men jag fick rådet att lämna kvar tapeten och sedan måla på den istället, då den håller ihop väggen. Vilket är bäst?
0 svar · 2,0k läst
D
d94ge: Halloj. Jag har också gjort vid vår lägenhet med betong/cementväggar. På vissa ställen har jag bara spacklat och sen målat. På andra, där det varit mer sprickor i putsen, har jag först spacklat och sen lagt en fiberduk som jag sen målat på. Båda alternativen blir bra tycker jag, bara man spacklat till det jämt och fint innan. Minst två gånger bör varje yta spacklas. Rummen med
1 svar · 3,6k läst
Ruggis
Ruggis: Tack för svaren, jag var helt övertygad om att måla undersidan av stegen vita, men när jag såg din trapp blev jag osäker var ju jätte fin :o
4 svar · 20,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: S står för "Standardiserat enligt Edition 2" och det skiljer något mellan den och den gamla. Tyvärr skriver många arkitekter och byggare utan "S" utan att tänka på att det är en skillnad. Jag brukar köpa färg på Flügger och där frågar de alltid om man vill ha gamla eller ny systemet när man uteslutit "S".
2 svar · 1,6k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Virket ska nog inte ta skada. Ett tips kan vara att av husleverantören ta reda på vad för slags grund-färg det är. Är det en skydds-grund eller är det en riktig grundfärg. Det avgör huruvida du måste grunda med en riktig grund-färg när du väl ska till att måla.
4 svar · 2,3k läst
F
flack: Hejsan! Flyttade i Augusti in i ett modulenthus som är byggt 1988 och som är i behov av lite måleriarbete. Jag vet att den gräddvita färgen på vårat hus kallades Modulentvit en gång i tiden, men finns det något mer exakt namn på just den färgen som en målarfirma begriper?? Hoppas någon vet vad jag menar! // Flack
0 svar · 1,6k läst
E
EF: Vi har just byggt ett jättefint utedäck. Frågan är nu hur man ska behandla det. Vi har hört att om man oljar det blir det med tiden mörkbrunt + att det är arbetsamt att hålla rent. Smutsen ska fastna lättare om däcket är oljat. Om man å andra sidan inte oljar blir däcket fint grått med det spricker lätt. FINNS DET INGET ANNAT SÄTT ATT BEHANDLA DÄCKET SÅ ATT MAN BÅDE FÅR ETT
0 svar · 4,4k läst
B
bitte: Jag använde Beckers Elegant Aqua lackfärg halvblank 40. Den är vattenlöslig och jag fick rekommendationen att använda denna färg av min färghandlare samt att tvätta innan med målartvätt. Jag målade trappen tre gånger och då täckte färgen bra! Färgen är lätt att arbeta med tycker jag eftersom den inte luktar och inte är så väldigt rinnig. Fick tipset här på forumet att
9 svar · 4,8k läst
·
T
TN-Funkis: [citat] Dåligt förklarat av mig, skivorna är uppspikade lite på sniskan från början och har gips med nät över skarvarna, vi såg just detta i ett angränsande rum där en skiva hade lossat vid elementet pg.a värmeväxlingarna.
9 svar · 11,7k läst
H
Henriettae: Vi håller också på med samma. Har satt upp nya gipsskivor i taket och rivit ned tapeten från väggarna. Håller just nu på med att spackla tak och väggar för att få det jämnt, och sedan skall vi sätta upp microlit i tak och på väggarn. Efter detta är det målning som gäller: kör ett lager 2:ans glans (vit) på väggar och i tak, och sedan ytterligare ett lager i taket. På
2 svar · 7,5k läst
W
Wester: Tycker som chris47 fortsätt med linoljefärg (riktigt). Men det e kanske det du menar med vanlig färg. Kör själv med det, kanon, lättjobbat och drygt. Inte en mögelfläck så långt ögat når. Nu har du ju chansen att göra det riktigt från början oxo
3 svar · 4,3k läst
M
Madeleine_TN: Det ar jag ocksa intresserad av att veta sa jag bumpar upp den har lite... Nagon som vet? :)
1 svar · 3,0k läst
B
bruksgarden: Om du är intreserad av annan färg än falu röd kan du också titta på färgbygges slamfärger. (www.fargbygge.se) Dom kan ta fram den kulör som du vill ha. Har själv inte målat med någon av dessa färger. Bor i timmerhus men förra ägaren målade "falu röd" täckfärg på hela huset. Att ta bort den från timmer är nog i det närmaste omöjligt. Tyvär...
1 svar · 3,9k läst
L
Leaff: [citat] blir väl dyrt då :-?
2 svar · 3,2k läst
W
Wester: Om de är helt trä rena skulle jag göra följande. Rå Linolja som upphettas till 150 grader och sedan penslas på . Gör detta många gånger tills du tycker det är mättat och bra. Detta tränger in bättre än kall rå linolja och mycket bättre än kokt. Sedan när du e klar kör du på kokt linolja, detta lägger sig på utsidan och tränger bara in en liten bit i trät och ger en
1 svar · 5,7k läst
Stormen
Stormen: Fuktskador uppstår väl först på material som kan mögla. Alltså det är bättre med att grunden och väggarna får luft så fukten kan torka ut. Att lägga tex träreglar eller liknande mot ett naket betonggolv brukar resultera i fukt. Har sett i flera hus där man lagt tex plastmatta direkt mot betong och där finns igentligen inget som kan mögla. Men det rekomenderas inte alls idag. Och
1 svar · 4,6k läst
A
andersmc: [citat] Huset rör sig. Inte mycket att göra åt. Tapetsera inte över hörnen utan sätt en liten list där i stället.
11 svar · 3,3k läst
A
andersmc: Ja.
3 svar · 5,3k läst
C
cpalm: Kört med deras latexspackel, oljebets och polyurethanlacker. Oljebetsen är grymt trevlig att jobba med. Vet att de har ett par nästan svarta nyanser men har inte testat dem. Deras antiklack ger dock, som alla matta polyurethanlacker jag provat, en lite "mjölkig" yta - skulle rekommendera oljning istället om ni är ute efter en matt yta.
1 svar · 4,4k läst
@
@home: Hittade den på internet på en sida som heter www.inne-visby.se. Det är en designtapet och kostar 550 per rulle, men eftersom jag tänkte ha det som fondvägg så räcker det med två rullar. Den heter Osborne & Little : JACINDA 02 . Får se om det blir den eller någon annan eftersom det är en beställningsvara. Man vet ju inte hur den ser ut på plats och vilka färger som passar till.
2 svar · 13,5k läst
·
chris47
chris47: Till nytt hus skull jag nog valt microlit eftersom huset rör sig en hel del de första åren och microliten förhindrar sprickbildning och skev tapet i hörn t.ex. Vad gäller ytan så har det ingen betydelse. Jag har testat både med och utan och märker absolut ingen skillnad, mer än att väggen med microlit kostade säkert minst fyra gånger så mycket (microlit + extra färgåtgång).
2 svar · 3,5k läst
J
jonne72: Tack för svar, men jag glömde ett par detaljer... :-) skivorna hann komma på plats innan jag kollade svaret, och de sitter direkt på en putsad tegelvägg... Är det månne dött nog för att skippa remsorna? Skulle ju iofs kännas skönt för själen om det fanns remsor i alla skarvar när man har avslutat jobbet...
2 svar · 4,0k läst
B
Bengan_gbg: tjenahej! Har tagit bort lister mot en dörr och det är nu latexrester kvar på stålkarmen t dörren...massor med "fnas". Finns det ngt kemiskt sätt att ta bort detta eller är det bara att gå loss med rakbladet?
0 svar · 2,3k läst
EB
EB: Folksam skriver: Vi har följt fabrikantens krav för grundmålning och grundoljning, så kallad systemmålning. Menar "expertisen" att de ljuger? /EB som tycker urvalet av slamfärg som testats är konstigt, Beckers och Bruksbalken, inte t ex Falu Rödfärg från Falu Gruva.
5 svar · 4,3k läst
Ingenjören
Ingenjören: Om plankväggen "buktar ut" kan det vara svårt att sätta 13mm gips utan att råka knäcka det över ojämnheterna. Lösningen på detta är att rikta upp väggen med exvis tunna läkt där det behövs. Renoveringsgips är lättare att anpassa på väggar som inte är riktigt släta men resultatet blir ju inte bättre än underlaget. Ev utbuktningar finns ju kvar även efter gipsningen... Det
1 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.