3 893 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
väva källarvägg (förlåt, mitt hus är gammalt)
Hej,
Det blev inget nytt hus för mig. Det blev en 30-talsvilla. Kanske får jag ställa en fråga här i alla fall?
Mikna källarväggar är fula. Tänkte sätta väv och måla. Undrar nu om det är ok med tanke på fukt. Andas vävlimmet alltså?
Huset har aldrig haft fuktproblem. Källarväggarna är oisolerade (än så länge).
med tack på förhand.
// Stefan
Det blev inget nytt hus för mig. Det blev en 30-talsvilla. Kanske får jag ställa en fråga här i alla fall?
Mikna källarväggar är fula. Tänkte sätta väv och måla. Undrar nu om det är ok med tanke på fukt. Andas vävlimmet alltså?
Huset har aldrig haft fuktproblem. Källarväggarna är oisolerade (än så länge).
med tack på förhand.
// Stefan
Här är en till med 30-talshus, vi är rätt många här som inte bygger nytt. 
Vet inte hur det ligger till med väv i källare, men är du helt säker på att det är det du vill ha? Putsade källarväggar är ju sååå mycket snyggare (säger jag helt opartiskt! ;D).
Vet inte hur det ligger till med väv i källare, men är du helt säker på att det är det du vill ha? Putsade källarväggar är ju sååå mycket snyggare (säger jag helt opartiskt! ;D).
Tycker det låter att bjuda in fuktproblem om man gör så. Är nästan säker på att det inte kommer släppa igenom fukt på ett korrekt sätt.
Vi har bestämt oss för att putsa väggarna i källaren (på vårt 30-talshus) och måla med silikatfärg, allt för att slippa fuktproblem. Verkar som att allt annat är lite riskabelt vad gäller fukt.
Vi har bestämt oss för att putsa väggarna i källaren (på vårt 30-talshus) och måla med silikatfärg, allt för att slippa fuktproblem. Verkar som att allt annat är lite riskabelt vad gäller fukt.
Då silikatfärgen var dubbelt så dyr och vi har en väldigt torr källare valde vi bort det och målade med vanlig färg i stället. Vi tänkte som så att blir det fuktproblem så är det värsta som händer att putsen börjar släppa och då lär vi märka det. 
Det är förstås värre om man tänkt lägga ner en massa pengar på inredning som riskerar att förstöras om det blir fuktigt...
Det är förstås värre om man tänkt lägga ner en massa pengar på inredning som riskerar att förstöras om det blir fuktigt...
Klicka här för att svara