idag är enklasfönster foder , dörfoder och golvlister som vitmålad nu fråga ska man byta ytt desa mot trä färgade elelr ksa vi måla på desa?

Det är en smaksak. :-/ Men med tanke på tapeten ni har valt så skulle jag slipa listerna och foderna och sedan måla dom vita (halvblank).
Ett tips:
Plocka ut alla kartonger och annat bröte så blir det enklare att jobba. Snabbare går det också. ;)

Immobil skrev:
Det är en smaksak. :-/ Men med tanke på tapeten ni har valt så skulle jag slipa listerna och foderna och sedan måla dom vita (halvblank).
Ett tips:
Plocka ut alla kartonger och annat bröte så blir det enklare att jobba. Snabbare går det också. ;)
:)
Tänkte oxå på det..
Plocka ut alla saker ifrån rummet innan ni börjar riva ner tapet osv.. det e nog det enklaste och bästa tipsen som jag kan ge dig..
Tänkte på det där med tapetlim. Är det inte enklare att köpa färdigt tapetlim när du aldrig har tapetserat innan.. Jag har alltid köpt färdigt lim, skulle aldrig lita på ett lim som jag blandat till själv.
Kostar väl ungiofär ifrån 99:- för 5 liter eller nått har jag för mig.
//Miicke

jo vi ska bärna nere grejorna då kom skulle testa ta ner lösa hade vi inteh unit bara än uttan det ska nere i källan.

det med färdigt väl smart men då vi var köppte klistret fick vi inte tag på annt så fåre bli det vi har.

men hur hade ni gjort med iner tacket nu sysn det inte med är pap tak

har varit vid datorn på länge osm ser men går framåt då vi skulle ta nere tapeterna så fick med så vi kom ända nere till orignaltapeterna så sak när vi gjort det klart även ta och slipa lite så vi får gämna utter komer snart nya bilder ås ni får se.

Skall man sätta listerna (tak, golv) före eller efter man tapetserar i ett nybygge?

ante100 skrev:
Skall man sätta listerna (tak, golv) före eller efter man tapetserar i ett nybygge?
Efter!

Vissa hävdar att det blir fula glipor mellan list och vägg men det kanske inte är värt besväret det blir att tapetsera efter man satt listerna?

Personligen tycker jag att det inte är så snyggt att tapeten går upp på listerna (men det är ju en smaksak). Tror inte den blir någon glipa, speciellt när det är ett nybygge där väggarna är raka. Brukar även ta bort listerna när jag tapetserar om.

Den största nackdelen är väl spikhuvuden som syns, men speciellt spikpistol brukar ge snygg infästning. Man kan ev spackla igen och måla just där och det finns färger där denna imålning inte syns alls! Men är det verkligen värt jobbet... ;)

Tjenare, tänkte att jag lyfter denna tråd istället för att starta en ny :):)

Vi har köpt en br byggd 1946, (jag vet inte ett hus men tänkte att jag kunde fråga ändå,) där tapeterna i v-rummet är typ nästan 10 lager eller kanske fler. Förra ägaren hade börjat riva ner tapeten på ena väggen och det ser förj....vligt ut.

Min fråga är vad och hur skall jag göra för att enklast ta bort all tapet, åtminstone på den väggen som är påbörjad?
Jag skall måla väggarna och inte tapetsera om när jag fått bort den gamla tapeten.

Tackar på förhand,

Mvh,

Eric H.

Jag använde en lite plåtpackel. Det sista fick jag bort genom att väta tapeten med blomspruta med vatten.

Jag tycker man ska sätta upp microlit eller motsvarande innan man målar, och inte bara spackla, för att undvika sprickbildning mm.

/Abbe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.