vi ska nu börja tapsera om hema hos oss för första gången har ladrig tpaserat kan nån beräta hur man neklast gjör det vi har alt uttan en hink till tapseringsklistret och pensel alt annt är in handlat tror jag

tapeter
bord
pluver för tillsät vatten så blire klister
spakel
spaelspade
borste

äre mer vi behöver till kuna tapsera komer ta bilder för och efter.

Hejsan

Rätt bra sidor med tapetserings tips.
Jag tänkte bara lägga till och förtydliga några små saker.

När man limmat tapeterna (våderna) så ska dessa som det nämns, ligga och svälla.
Detta brukar vara någonstans kring 5-10 min. Det brukar stå på ettiketen.
Detta är viktigt att följa. Och det är viktigt att dom får svälla ungefär lika länge.
SPECIELLT om det är papperstapeter med mönsterpassning.
Annars är risken stor att mönstret blir svårt att passa in längs hela tapetens längd.
Den ena våden blir helt enkelt lite större om den får svälla lite längre.

Ett annat tips för att minimera risken att man får torra kanter och tapeter som klibbar ihop under svälltiden är att stoppa ner alla våder i en tapetpåse eller sopsäck.
Detta håller kvar fukten och ger mer marginaler om det skulle strula och ta tid med någon våd.

Sen är det viktigt att hela tiden ha vassa rakblad.
Risken är annars stor att man förstör tapeten när man ska skära till vid lister.
Byt alltså hellre en gång för mycket.

Sen när man skurit rent och ska torka bort lim så torka då av noggrant men lätt på hand med en svamp och rikligt med ljummet vatten.
Och torka inte bara skarven. Torka av hela tapeten. Och gör det så fort som möjligt.
Inte alls kul om man får limfläckar på tapeten..
Och då dessa kan vara svåra att se när allt är blött så ta då det säkra för det osäkra.

Tycker nog även att det va lite knapphänt skrivet om hörn.
När du kommer till ett hörn så mäter du hur brett det är upptill och nertill.
För det är ganska sällan som det är precis samma.
Lägg sen till lite så att du kan gå över ungefär 1 cm på nästa vägg.
Därefter får man skära till våden på tapetbordet innan man sätter upp 'passbiten'.
Därefter sätter man nästa bit direkt in i hörnet. Det blir allstå ett lite större överlapp där.
Och om det är tapeter med mönster så fortsätter man sen med den bit man får över.
Men om det är enfärgade tapeter så kan man ta en helt ny våd när man börjar på nästa vägg.

Det ska bli kul att se före och efter bilderna. Lägg upp dom så fort du kan sagatess.

Lycka till!

/Fredrik

jo vi ska förska att städa klart rumet idag om går som planerat och så ska jag ta fota det hur ser utt idag har varit les på desa tapeter sedna jag köppte huset 2001 mne min för killen var inte intreserad gjöra nåt ås fick gjöra lat skälv skylde altid på huvdvärke så vart les och där av så killen har nu helt udner bar på det vi komit för annan sak vi håler även på med badrumet men får vi ta efter som efter osm hänger på eknomin men vi hade huset utthyrt dom började fix badruemt han gick domg där av vi står uttna badrum men bra med snälla kompisar äcen om jobbigt
men ska udner dna fota läga upp bilderna på rumet vi ska tapsera och sak fota tapetrularna så ni får se hur dom ser utt i alla fall

här är en bild hur ser utt nu

• sovrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med Fredrik på alla punkter utom en och det är att ha varmt vattan i spannen istället för ljummet,limmet försvinner lättare då.Men inte så du skållar fingrarna.Sen en annan sak är att för att skydda tapetbordet när du skär dina tapetvåder så se om du kan skaffa en bit plast matta att ha under tapetvåden när du skär, så blir det inga märken i bordet och det kommer att hålla längre.Matt-biten bör vara mellan 1,5 - 2 meter lång. Lycka till.

Ja, jag håller med dig sagatess. Dom där tapeterna va kanske inte dom allra roligaste.
Och jag kan förstå om det är jobbigt med 'flera bollar i luften'.
Det är ju inte så kul att stå utan ett badrum så jag hoppas att ni har två.
Hursom helst så är det är ju kul att ni nu i alla fall kommit igång med det här rummet.
Jag hoppas det blir fint och att ni blir nöjda.

Men vart är dom utlovade bilderna på dom nya tapet rullarna?
Du har kanske inte hunnit lägga upp dom än?

/Fredrik

nej han fota dom då har nere i källan just nu . så komer i morgon dom plus lite fler bilder från dom andra rumen vill ha lite mer tips på hur man lösa lite i dom andra rumen okså.

komer bilder i kväll då vi har idag hålit på dra nere lösa taptbitar har en fråga då gäler fönster ska på fönser godret vika upp tapten förstår ni hur menar elelr ksa gå kant i kant med fönstret?

Hej sagatess! jag hade gott upp en liten bit på fodret 2-3mm.
ska bli kul och se vad ni har valt för tapeter
:D

lite nya bilder bild  tapetsrulen den mörka färgen vi komer anväda

• tapeter.JPG
så här nere komer bilder på lilasovrumet där vi ska tapsera om från tre vinklar

• lilasovrumet.JPG
    Skapa konto
så en till bild

• lilasovrumet1.JPG
    Skapa konto
så sita bilden sak fixa bild på borden och dne ljus tapeten okså men så fudnering ur tycker ni vi ska gjöra med garderoben där skälvklart ska målas ska vi måla det vit elelr har ni någon annat förslag?

• lilasovrumet2.JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.