FlitigaLisa
FlitigaLisa: [citat] Visst ska en yrkeskunnig person ha skäligt betalt, men i detta fall är det 4-7 gymnasieelever som under översikt av en "äldre" person målar. Dessa killar går första och andra året på gymnasiet (en del är vänner till mina barn så detta vet jag med säkerhet stämmer). Dessa killar får inte betalt, de har sitt vanliga studiemedel men husets ägare betalar ett pris som absolut
4 svar · 1,4k läst
P
Pandan: Ser jättefint ut, du har gjort ett bra val! Håller också som bäst på och ska måla carporten/förrådet.
17 svar · 26,6k läst
·
M
mikkat: Det finns ett flertal trådar på senare tid med samma fråga Bla http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1856 Tips Använd sökfunktionen /M
2 svar · 3,2k läst
Leito
Leito: Har precis gjort en liknande renovering som den som du beskriver. Mörkbetsade dörrkarmar målades vita. Samtliga dörrar i huset målades vita och trappan målades vid. Vad det gäller dörrkarmarna så började vi med att målartvätta samtliga och sedan slipa ner dem något. Så här i efterhand så har vi konstaterat att slipningen nog inte var nödvändig. Vi målade sedan med en fästgrund
8 svar · 62,8k läst
Kesella
Kesella: [citat] Du behöver inte svälja det...men äta upp det kan du göra för det ÄR samma kulör. Och alla dessa 0010....som du nämnde...även dessa finns kvar men heter numera 0510... Ja, S0510- om vi nu ska prata klarspråk. ;)
10 svar · 9,6k läst
F
Freddy-79: får testa med dammsugare och anslutet till maskinen. Men komemr nog också tcäka med plast på utsatta ställen. Får se hur det går.
1 svar · 3,1k läst
H
Harre: Tackar.Det blir nog några våder "Woods" i köket bakom "Ernst braskamin"
3 svar · 5,1k läst
D
dotpointer: Tänkte förvandla ramarna på några tråkiga dimmers till något vackrare (givetvis plockar jag bort dem innan jag målar dem). Finns det någon färg man kan använda för att efterlikna 20-30-talets svartbruna porslin/bakelit som användes som bland annat elmaterial mm? Vet att Biltema har svart, mattsvart och brun. Har prövat svart och mattsvart - kan fungera. Vet inget om den bruna.
0 svar · 2,8k läst
saturnus
saturnus: Ser fint ut. Så här ser mitt garagebygge ut, en gavel klar, och det känns bra med målad baksida. Fjällpanel 145x22 som sågverket körde till mig [bild]
15 svar · 21,1k läst
·
D
d94ge: Nä, limmet gifter ihop färgen med plasten. Detta skapar en enhet som man sen (förhoppningsvis) kan slita ner på ett enkelt sätt. Det funkar dock inte med alla typer av färger. Har själv gjort detta i tak, men då använde jag inte någon plast. Trixet var att lägga tjockt tjockt tjockt med våtrumslim. /Gustav
4 svar · 4,3k läst
A
amanda_g: Det går bra att måla på gipsen se bara till att du har slipat av ordentligt framför allt kanterna ( övergången) mellan gips å spacklet. Gällande masoniten så går det om den är HELT ren och om den är behandlad ( glatt yta ), tänk på att alla skvanker kommer fram när man målar. Skulle gissa att det behöver bredspacklas, ett tips är att binda upp gamla tapet "fnas" innan så
1 svar · 8,5k läst
W
wiknil: Ett annat alternativ är renoveringsgips. Vi körde på detta i sovrummet och märkte att det blev tystare i rummet. Mot väggen där Thermia fläkten sitter på utsidan satte vi dock vanlig gips. Blev kanon, ;)
8 svar · 5,6k läst
J
jessica: Ett par kompisar gipsade direkt på deras tretex efter råd av en snickare. Visst har den en viss isolerings effekt..
8 svar · 15,6k läst
B
bitte: Jag vill än en gång tacka er och framförallt "Korsriddaren" som argumenterade väl för att jag skulle måla mina furudörrar istället för att köpa nya vita! Det var inte så jobbigt att måla dem och det blev SÅ bra! Jag är verkligen supernöjd! Nu återstår övervåningen bara med tak som ska laseras och fyra dörrar som skall vitmålas.....
21 svar · 13,6k läst
·
M
mhabbe: Det finns MYCKET förhandlingsutrymme på tapeter hos din handlare. Om du ska ha tapeter till ett helt hus(samt lim, spackel, osv) borde du kunna förhandla fram en rabatt på minst 20-25%(kanske mer ändå). Mvh Mhabbe
3 svar · 4,2k läst
T
Toaster: Jag instämmer med Hemmakatten. Alt. 2 som jag ser det är att slamma rubbet och måla. /Fredrik
4 svar · 16,3k läst
J
jessica: ok,då är jag med :) tack! :)
16 svar · 57,8k läst
P
para: Kanske inte passar i detta forum men det var många trapptrådar här. Nån som har en bild/länk på en "inbyggd" trappa? Undrar alltså hur det ser ut om man sätter gips (plus färg/tapet) från räcket/handledaren och ner till stegen så att det blir som en halvvägg. Även de svarvade 80-talsstolparna tänkte vi klä in. Vagnstyckena och handledarna tänkte vi vitmåla och sen ha en ljus
0 svar · 4,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag antar att den vita slamfärgen varierar rätt mycket i kulör, men kan någon upplysa om vart man ungfär brukar hamna enligt NCS-systemet? Är den runt S 05XX-X, mörkare eller ljusare?
0 svar · 3,9k läst
T
Toobster: ok.. gipsbruk verkar vara "the shit". Det enda jag hittar på K-rauta är detta: GIPSFILLER 2,5KG CASCO... låter det rätt? EDIT: nu hittade jag GIPSBRUK NORGIPS NKA det kan inte vara fel :) /Tobias
4 svar · 4,7k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: I normala fall så tar man bort all tapet ner till ev betongvägg. Har aldrig råkat ut för dt på gipsvägg eller liknande. Lagavulin
15 svar · 5,1k läst
Lagavulin
Lagavulin: spackla och slipa (tunnt)
1 svar · 4,0k läst
S
sollentunahuset: Lyfter den här tråden för eventuella nya Easy Cover-intresserade.
25 svar · 12,8k läst
T
Toobster: [citat] Du sätter pappersremsa även på dessa kanter! Se tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55164/58#58
10 svar · 23,2k läst
S
saltrulle: [citat] Gäller detta även Decra taket i sig? För där är det gott om struktur... :)
7 svar · 21,4k läst
T
totesos: Hej! Vilket fint arbete! Har du blivit klar än? Vi har själva en likadan trapp i huset vi flyttar till snart. Den är dock bara vanlig lackad furu... Hur tycker du jag ska slipa upp den? Jag ska vitmåla den och sen mörk-betsa trappstegen.. Just nu är det spalje som ett räcke i svängen på trappen, går det att ta bort? Jag har för mig att det inte bär upp trappen på något vis.
23 svar · 25,9k läst
·
T
totesos: Nu är inte jag så haj på detta, vad menar du med att måla undertak? Vårt blivande hus som vi flyttar till i oktober, är just nu i en helt vanlig röd färg. Sen sånt där tråkigt mörktbrunt som du har på ditt hus och pratar om. Altanen är i sådant också. Galvlarna är svartmålade och likadant fönster. Jag vill måla huset i beigt och gavlarna och listerna runt fönstren vita. Sen
1 svar · 4,6k läst
M
MMR: Vi skall måla om murstocken i vår stuga. Det är en murad skorsten som inte är putsad, till den är en gjutjärnskamin ansluten, inget annat, den är ansluten direkt in utan rör eller slang. Den är tidigare målad vit men är ganska smutsig pga utfällningar i teglet när man eldar så sällan. Vi har målat om vardagsrummet helvitt och jag tänkte måla om murstocken i mörkgrått för att
11 svar · 54,1k läst
K
Kvarnbonden: Nja, som jag skrev är det oljegrund. Men helt rätt, den har ju dragit in i träet. Skillnaden blir ju att jag kanske får dra nåt´varv extra sedan då pigmentet runnit av... :(.
2 svar · 5,4k läst
C
Carla: Finns en tråd om just detta ämne, sök efter den så får du lite tips den är bara några dagar gammal
1 svar · 17,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.