Byggahus.se

Easy cover hur bra?

1. K
    Medlem Nivå 10
    Hejsan

Vi har börjat riva loss tapet på en vägg för vi hittade några områden där det lossnade bra. Men har börjat ångra att jag satte igång ett sånt arbete. Jobbar och har inte tid med detta tycker jag.

Vi har spacklat en del och detta ska slipas.

Men vi skulle vilja komma igång med att sätta upp de nya tapeterna så fort som möjligt.

Då tänkte jag ifall vi sätter upp easy cover i stället för att fortsätta med det eviga spacklandet.

Är det att rekomendera?

2. G
    Medlem Nivå 6

Re: Easy cover hur bra?

vi har använt det en gång å vi tycker att det är >:( du måste iaf spackla å slipa... men andra kanske tycker annorlunda...

det e bättre att lägga ner tid på spackla å slipa ordentligt... du kommer bli mer nöjd då..

lycka till :)

3. B
    Medlem Nivå 3

Vi sätter upp Easy Cover just nu så jag kan utvärdera det om några dagar! Jag är nyfiken på vad du "Grossa" menar med att ni var tvugna att spackla i alla fall? Jag tycker det verkar bli väldigt slätt och fint!

4. S
    Medlem Nivå 1

Jag satte upp easy cover på en vägg i vardagsrummet, den som skulle bli fondvägg, och resten av väggarna rev jag ner tapeten och spacklade. Märkte lite redan vid spacklingen av de andra väggarna att tapeten bulade sej, men fortsatte. I efterhand har jag konstaterat många luftbubblor som inte går ner på de spacklade väggarna. Det beror antagligen på att den förra tapetseringen med easy-up-tapet gjorts med för lite lim. Den vägg som jag satt easy-cover på är superslät, trots att jag bara rev ner lös tapet och spacklade endast stora skador. Nästa tapet fäste fint!
    Rekommenderas verkligen till alla tveksamma underlag!

5. N
    Medlem Nivå 2

Inga bubblor eller andra kosntigheter för oss. Vi har satt den i köket och målat den. Är nöjda. Under hade vi en struklturtapet som vo tog bort så gott vi kunde och sedan en massa våtrumsklister och därefter Easy cover.

6. S
    Medlem Nivå 2

Hur kan det vara så stor skillnad på om folk varit nöjda med Easy Cover eller inte? Kan man måla på den eller bara tapetsera?

7. P
    Medlem Nivå 7

Jättebra fråga: går den att måla på? Och blir det snyggt eller ser det konstigt ut?
    Har frågat samma på inredning, se
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51639
    Själv tänker jag inte spackla och slipa. Vi hade ett helt rum som gjordes så och det var inget vidare!

Pernilla

8. S
    Medlem Nivå 2

Vad tyckte du var värst med spacklingen/slipningen? För hårt handgöra? För lång tid? Något annat?

Vissa här tycker väldigt illa om renoveringsgips eller Easy Cover och rekommenderar bredspackling rakt av, medan andra säger som du att det är för mycket jobb.

Dags för mig att välja!

9. P
    Medlem Nivå 7

Det var inte jag som gjorde spackling/slipningen (i min dotters rum), men han som gjorde det var vit av spackel från topp till tå varje dag, och vi skyddade bara golvet med tidningar i trappan, hallen och det räckte inte utan det var damm överallt.
    Jag har använt en annan typ än Easy cover i köket och trots att den kändes obehglig mot huden så blev det bra och var lättare och mindre dammigt än spackel+slip-metoden. Vi tapetserade på den med Eco easy-up och det blev jättefint.

Pernilla

10. A
    Medlem Nivå 1

Ja!
    Vi har målat på vår Eco easy cover och är SÅÅÅ nöjda. Väggarna är helt släta och snygga men med ett litet "fibermönster". Måste tillägga att vi gjorde detta 2003 och den varianten verkar vara mycket tjockare än den som finns idag. Syrran har gjort likadant och är också nöjda men deras version är något tunnare och var lättare att sätta upp. De satte även upp easy cover i taket för att snygga till ett gammalt fult tak. Det blev också bra. Det var dock väldigt krångligt...

11. S
    Medlem Nivå 2

Hade ni några ytterhörn? På duroswedens hemsida rekommenderar de att förstärka ytterhörnen med glasfiberväv och sedan spackla men då borde väl det synas ganska väl mot den fiberyta som Easy Cover har?

Någon annan som målat på Easy Cover och är nöjd?

12. S
    Medlem Nivå 2

Jag ringde Duro och fick en del svar:

1. Ska gå utmärkt att måla på.

2. Bomullsvantar är bra om man är känslig för glasfiber.

3. Om man ska måla på så rekommenderar de inte förstärkning och spackling av ytterhörn eftersom det kommer att synas. Istället rekommenderade de att man blöter upp EC:n med en vattenspruta och böjer våden runt hörnet så att den blir bockad 90 grader. Sedan får den torka innan man limmar på den.

4. Om man misstänker att en yta suger mycket (jag har baksida på masonitskiva på ett ställe) så limmar man ytan en extra gång och låter torka innan man sätter på EC:n.

5. Kommer i 1m bredd så ca 4m vägg per rulle (i vårt fall). Blir ju en del pengar med all den vägg vi har. Skulle tro att bredspacklingen blir bra mycket billigare men jobbigare.

13. A
    Medlem Nivå 1

Kom på att vi har Duro Återställaren Originalet. Och det är den vi är nöjda med... Sorry!

14. J
    Medlem Nivå 7

Vad kostar den då? :p

15. J
    Medlem Nivå 7

har du satt den över vanlig tapet också innan du målat? eller bara på strukturtapeter? Har du spacklat skarvarna?