G
gaia: [citat] Vet ej om du blandar din färg själv men här kommer det instruktioner bl.annat enl. en bok utgivet på 60-talet när plastfärger var unga och oljefärgen såldes i ALLA färgbutiker ;). Man börjar med mager färg 40% linolja+60% pigment och avslutar alltid med fett färg med 50% linolja och 50% pigment ( vikt%) . Pigmenter kan variera: Blyvitt konserverar bäst, titanvitt täcker
3 svar · 1,5k läst
R
ryllen: Jag har precis putast huset i NCS 0502Y och har dörrarna i NSC 5000N. Hel nöjd!
8 svar · 8,1k läst
saturnus
saturnus: det är nog inte alldeles enkelt att vara färgtillverkare. de "stora" lägger ned en hel del pengar på forkning och utveckling av sina produkter. Handlar man däremot billiga färger hos lågprisbutikerna, råkar man ofta ut för att färgen förgasar sig under torkningsmomentet, och det uppstår blåser. En möjlighet i Ditt fall, eller som redbeard skriver, målat i för stark värme. En
2 svar · 3,5k läst
D
Dahlino: Tack för alla länkar, dom var till stor hjälp. MVH Dahlino
3 svar · 2,2k läst
Kesella
Kesella: Nu kanske du redan målat...men även en täcklasyr kommer att blöda igenom. Visserligen tränger den in i träet på ett annat sätt än "vanlig färg", men själva tricket med en icke täckande lasyr är ju att du redan ser kvistarna - och därför syns det inte när de gör sitt jobb....om man säger...;) Lasyren har även svårt att tränga in i kvistarna...det är ju ett betydligt hårdare
5 svar · 14,7k läst
R
RenoVera: Hej, Välj en kvalitetsfärg. Typ, Alcro; Beckers eller annat välkänt fabrikat. Det är alltid lättare att få ett bra resultat om man använder sig av bra grejer. Grunda en eller två gånger. Slipa lätt mellan strykningarna och efter sista strykningen. Måla sedan med lackfärg, förslagsvis halvblank, åtminstone två strykningar. Utsetts din byrå för hårt slitage kanske du även
1 svar · 8,6k läst
R
RenoVera: OJ, Sorry.... Läste visst lite slarvigt... :-[ Såg nu att ni ville slippa ta bort den..... Tror också i så fall att den bästa blir matt väggfärg och blank bård. Kanske kan ni lacka den med högblank lack efter målning. Eller kanske använda er av nå´n sorts vägglasyr på den. Guld- eller silverlasyr ger en ganska fin effekt. Lycka till igen då! // Fia
3 svar · 21,4k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Å det säger du NU!! HMPF ;) Vill inte höra sånt efter att ha slitit i flera timmar...
1 svar · 13,0k läst
R
RenoVera: OK Tack, Nu ska jag ila iväg och lägga andra lagret då.... // Fia
4 svar · 8,1k läst
lier
lier: Håller med ruggis. Så gjorde jag :) Gick hur bra som helst, kom bara ihåg att torka av den efter varje förflyttning. Annars får du ändå färg på fel ställen. ;)
3 svar · 5,2k läst
K
kaiser: Måla med tak färgen på tejpen så tätar du den. Lycka till
1 svar · 1,8k läst
H
TN-Funkis: Om radiatorrören är oisolerade blir inte kondensen på rören, utan någonstans i ytterväggens virke där kall luft möter varmt virke, beroende på hur ev tätskitskonstruktion är gjord för detta hus. Nu läser jag "vitt rör" runt så det kanske är en prisolledning som används i detta fall, och som jag har förstått det nu verkar det som öppet fönster under långa perioder +
4 svar · 4,4k läst
P
Peter_-_Emma: Jag jobbar som bilmek vilket gör att tillgången till lacken styr också. Dom blev jättefina men färgåtgången blir ganska hög ca 1,5 liter till tre element
6 svar · 2,2k läst
P
pillan71: Jag gillar den här bilden grymt mycket! Tänkte isåfall ha den i vårt allrum på snedtaken och den mörkare nyansen i mönstret på väggen. Snälla, är det någon som har en bra susning om vad det kan vara för färgkoder??? Det ser kanske lite för rosa ut, tror inte maken skulle gå med på det, men kanske kunde man försöka med lite ljusblå och beiga nyanser? Pernilla
1 svar · 2,4k läst
·
P
pillan71: Nej vad trist! Då kan det ju faktiskt vara så att jag inte beräknade fel när jag tapetserade senast med Eco, fick ju åka tillbaka och köpa en rulle till eftersom det inte räckte. Men varför skulle det vara mer pinsamt för dig än för henne??? Bara för att du är kille? Pernilla
4 svar · 5,3k läst
Harrieth
Harrieth: Mitt tips är att du tar kontakt med den som bor i husete där den nyans som du gillar finns. Kanske kan ägaren koden eller så kan du ta med dig färgnyansprover och jämföra nyansen med dessa.
2 svar · 5,1k läst
morsan
morsan: Om du söker på forumet (med ta bort tapet, Färg, måla&tapetsera, i år) hittar du flera trådar bl a denna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55573/1#1 ;)
1 svar · 4,8k läst
Harrieth
Harrieth: Vi ska måla vårt verandagolv ute med roslagsmahogny. Det som slår mig är - hur blir det om ni vill måla huset i framtiden? Tänkte närmast på tjäran... Annars låter det snyggt. Järnvitriol är också snyggt och har en konserverande egenskap.
3 svar · 8,8k läst
wahlström
wahlström: Ja tack, är väldigt nöjda! Problemlösaren är bra, men krävs mycket mycket lim och kostar det dubbla nästan... Alcro Accent har jag inte hört talas om, annars har vi använt alcro till allt vi målat, och då matt färg.
8 svar · 17,0k läst
·
P
pillan71: Har samma problem som du Cina. När vi målade vår sons rum, som idag är vårt eget misslyckades vi med att få två färger som blev snygga ihop trots att vi försökte få hjälp i affären. Vi fick åka tillbaka och fixa en annan och måla över. Det är ganska ok, men väldigt färgstarkt jämfört med de andra rummen. Har man varit i sovrummet och går in i badrummet (som har
2 svar · 10,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Testa att måla en vägg, har du tur så släpper inte tapeten från väggen. Släpper den så är det bara att riva ned allt som släpper. Är tapeten spaltbar (delbar) så river du ned "struktur-delen". Slipa av skarvarna på det som sitter kvar på väggarna. Måla väggarna med alkydfärg (oljefärg), låt torka Spackla Slipa Måla Genom att du målar med alkyd "i botten" så kan du spackla
3 svar · 3,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag står inför samma problem när jag putsat på de sista lagningarna ikväll. Kalkbruket är rätt grovt hur mkt. vatten man än slätar av med. Jag tänkte testa med den silikat jag har köpt tidigare, och kanske slå i lite sand för att likna de oputsade delarna på murstocken. Det kan ju inte bli mer än fel :)
3 svar · 3,7k läst
J
johan77: Jag har använt Alcro, den variant som målas direkt på underlaget (i mitt fall puts), med gott resultat i mitt badrum. Är underlaget bra så tycker jag det är onödigt att sätta upp väv. Det är viktigt att följa instruktionerna på färgburken för att få ett godkänt fuktskydd.
3 svar · 6,5k läst
H
Hans_Nordstrand: Fast det är ändå en fördel att måla slamfärg när det har varit torrt väder en tid. Eventuella sprickor i virket står då öppna och får också färg i sig.
9 svar · 34,4k läst
Kesella
Kesella: Ja, våtrumslim eller vävlim med en torrhalt på >20%.
2 svar · 5,4k läst
L
lassekongo: Nån som vet ungefär vad det kostar att sprutlacka innerdörrar?
0 svar · 4,3k läst
Kesella
Kesella: Ja, absolut! Bygghandel och de flesta seriösa färghandlare (som har både yrkesfolk och privatkunder). Det är nog det mest sålda lagningsspacklet till åtminstone målare vågar jag nog påstå.
7 svar · 3,4k läst
Kesella
Kesella: Gissningsvis en schysst färg i garage (lite beroende på om du ska köra med dubbdäck eller inte) kostar runt 1500-2000:-/10 L. Detta räcker till 50-80 m2 (en sväng).
1 svar · 3,2k läst
P
pillan71: Jag har samma funderingar som du. Jag har börjat spara på bilder av rum som jag gillar. Du kan säkert få en del tips från olika hemsidor från inredningsföretag, tvprogram och färgtillverkare. Pernilla
3 svar · 3,6k läst
P
pillan71: Faktiskt, inte förrän jag läst dessa inlägg har jag tänkt på hur vitt porslinet i badrummen ser ut sedan vi köpte nya dörrar och foder, eller rättare sagt hur gula dörrarna och fodret ser ut! Jag vet inte vilken vit nyans de är målade i. Att det ska vara så bökigt med alla olika nyanser. Pernilla
12 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.