W
Wera: Jag målade bakom hyllplanen i ett skåp i min dotters rum. Det blev snyggt. Jag sandpapprade ytan först och det måste väl fungera när man ska tapetsera också. /Wera
1 svar · 4,3k läst
M
monikaw: Håller på  och försöker lasera taket i vardagsrummet som är obehandlat furutak. Men det är verkligen ett hästjobb. Lasyren liksom fastnar i sjok och torkat på nolltid och det känns väldigt flammigt. Vi använder Beckers panellack halvmatt. Akrylbaserad klarlack för tak och väggar. Enligt försäljaren så var det denna han rekomenderade som "enkel" att använda och efter en strykning
0 svar · 2,9k läst
S
skogstomten: Vårt garage stomrestes i Januari. Det är grundmålat från fabrik med Falu rödfärg. Pga tidbrist så är det fortfarande omålat. är det för sent att göra nu med tanke på temperatur och fuktighet.Är det någon skillnad mellan de faluröda väggarna och de vita knutarna som är grundmålade för att målas med "vanlig2 färg? Vad händer om man målar på fuktiga brädor? eller går det
0 svar · 2,4k läst
chris47
chris47: I djuraffären finns det spray med ett medel som neutraliserar kattpiss och gör så det inte luktar. Tänkt till några små misstag, men ett helt hus verkar värre om du inte kan köpa det på 10 liters dunk ;D Kolla med anticimex, dom har kanske bra metoder. Vill ni ändå göra om en hel del i huset är det väl bara att slå till. Det är ju som sagt bara golven som kan vara nerpissade, men
10 svar · 9,9k läst
N
nomis: Jo. Det argumentet har jag hört förut. Men dels är det en stor fasad, och dels så är delar av panelen ganska sprucken. Jag har provat att pensla en del, men man får inte in färg i sprickorna... ::) Har för mig att någon pratade om att man kunde spruta på och sedan pensla i den våta färgen för att få fördelarna från bägge metoderna. Någon som provat? För övrigt sprutmålades
6 svar · 10,2k läst
D
d94ge: Om man ska sätta microlit eller måla direkt är inte alltid så lätt att besvara. Om det finns mycket sprickor i tak och andra målade ytor så är rekommendationen helt klart att sätta microlit. Annars kan man prova att låta bli microliten och måla direkt. Om sprickor sen kommer, kan man sätta väv på den målade ytan. Man förlorar ju förståss alla pengar man då lagt på färgen. I
1 svar · 2,5k läst
U
UoC: Yepp, lite osäker dock på relationen lim-vatten. Det brukar stå på förpackningen, annars späd med vatten tills du får lämplig konsistens. Du ser när "soppan" är klar för rollning, jämför med konsistensen på en väggfärg. UoC
3 svar · 4,3k läst
P
Pius: Var finns mera bilder på Snäckans hus ? Jättefint !! Finns det mer bilder på förlagan ? Vilka färger är det ? Blir det plåt- eller tegeltak ?
25 svar · 14,9k läst
·
Anders_S
Anders_S: Mikrolit eller g 45 kostar omkring 12-15:- m2. Vävlim 5 liter ca 170:- och det räcker till ca 20m2 väggyta. Gör det själv!!!! Skulle aldrig betala för att få mikrolit uppsatt. Däremot är bredspackling under ett måste vid gamla väggar. Lycka till
2 svar · 6,1k läst
morsan
morsan: http://www.speedheatersystem.com/startsida.php är nog det du söker ;) Har för mig att jag läst i tidigare trådar här att den brukar gå att hyra i färgaffärer :-/
1 svar · 3,1k läst
pinebar
pinebar: Hej! Är det golvlisterna du menar så kan det vara enklast att ta loss dem och sedan slipa och måla enligt ovan. Sedan kan du sätta tillbaka dem igen. Krypa runt på golvet och spackla och slipa är ju sådär lagom roligt.... /pinebar
2 svar · 2,1k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: En färg som är lätt att torka av. Skulle tro att det funkar med en vanlig väggfärg med högre glans. Är det risk för rejält med vatten på väggen kanske en våtrumsfärg är att föredra.
1 svar · 3,6k läst
J
jepps: Vilken typ av olja har du använt? linolja, vanlig träolja eller grundolja? ju fetare olja du använt desto större är risken att du fått en yta som kan bli besvärlig att måla (fet yta) direkt med en alkydoljefärg som i sin tur är en fet färg, om det är en kvalitetsfärg vill säga. Men eftersom du har tid att vänta på att oljan sugs in i träet så ska det inte bli några problem.
1 svar · 16,1k läst
B
Bybben: Det får bli som du säger, Yonna, att jag slutar med målningen ett par cm utanför elementet. Men bara inte den vita färgen som nu är bakom elementet ser "smutsvit" ut, för då åker jag ju ändå på att måla där bakom :o Kanske lika bra att bygga nytt istället ;) Förresten, skall jag bara ha vitt bakom själva elementet, eller skall jag låta området gå ut bakom rören och
7 svar · 29,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Testa med zinkkromatprimer/zinkbettsprimer. Brukar funka på det mesta.
1 svar · 5,7k läst
J
JKPK_peter: kan varmt rekomendera Alcros Mattsvarta Almogefärg, ser ut som falurödfärg
4 svar · 5,8k läst
dave_R
dave_R: Hej Håller på att fräscha upp i källaren och har asfaltboard i taket. Någon som har koll på om man kan måla direkt på den svarta sidan av asfaltboarden? Mvh David
0 svar · 4,3k läst
ByggPutte
ByggPutte: Har Du lock/läckt till väggpanel?. Måla väggpanelen innan lock/läckten. När väggpanelen krymper/rör sig får Du omålade ränder. Mvh Putte
2 svar · 2,3k läst
Stormen
Stormen: Inga problem att jobba med, har dock ingen erfarenhet från Easy cover. Men plainen var snabb att jobba med. Vi hade kraftig struktur på våran vägg så våtrumstapetklister var det enda som bet mellan den icke spaltbara strukturen och plainen.
1 svar · 6,9k läst
H
Herman: Ja,okej... jag får väl helt enkelt slipa vidare och fundera på om jag ska ha latexfog eller ej... Maria : Ja, den är helt slät. Tack för tipset, men grejen är bara att det är snedtak och skarvarna mellan stödbensvägg och tak inte är 90 grader...
5 svar · 6,3k läst
B
Bybben: [citat] Om man inte vill ha kvar den lite luddiga pappersytan så kan man duscha den lite med en blomspruta, och sedan ta ett suddigummi och "sudda" bort den. Så gjorde jag och den lossade jättelätt. Kvar blev då den kraftigare pappersytan som jag ville ha fram. Kanske onödigt jobb, men ibland så är jag lite väl "redig" ;D
3 svar · 2,3k läst
A
andersmc: Jomenvisst. Undrar var det där avslutande i:et kom ifrån? Det ska inte vara där i alla fall.
6 svar · 3,2k läst
P
pillan71: Min kusin och hans fru renoverade sitt hus som funnits med i släkten i ca 200 år. De började med att kolla alla gamla lager av tapeter på väggarna tills de hittade några tapeter som de gillade och passade huset. Sedan letade de efter något liknande. Pernilla
5 svar · 1,5k läst
J
JKPK_peter: Hej! Någon som använmt spackelmaskin? Om JA, hur fungerade det och var hyrde ni den? /Peter
0 svar · 2,0k läst
J
Jennie_och_Ola: Vi har funderingar på att måla vår nybyggda tvåplans funkisvilla i en vit färg, med svagt grått inslag och bryta av med mörkare grå dörrar och foder. Fasaden är en kombination av liggande och stående panel. Någon som har erfarenhet av huruvida vita träfasader kräver mycket underhåll eller ej, samt om de blir synligt smutsiga snabbt?
0 svar · 3,2k läst
G
gaia: [citat] Tack piece :) om man nu skjuter stort så motsvarar 36g patron ca 36kg färg ;). Ett par skott ger samma miljöbelastning som att måla ett hus, om jag har räknat rätt ;). Om man bara kunde måla lika snabbt som man kan skjuta ;D gaia
14 svar · 8,2k läst
Harrieth
Harrieth: Du kan använda shellack fast du har grundmålat och sedan måla igen.
1 svar · 2,8k läst
T
tiggre: det där beror på flera faktorer 1. tid? har ni tid så kör flera varv så ni slipper slipa 2. bra slipmaskin med dammsug, kör på mer för mycket personligen har jag ingen bra slip, så spacklar hellre ett rum 3-4 ggr med MINIMAL slipning... hur jag gör ett rum som är helt nytt (dvs ren gips med skarvar och allt) spackla lätt slipning av toppar (max 1 minut per m2 rummet är) spackla
2 svar · 2,4k läst
A
anniz: Vi har oxå en furu trapp som är lackad. Det vi gjorde var att vi tvättade av den med målartvätt och sedan grundade den, Sen var det bara att börja måla med vitt. Trappstegen var det plastmatta på, den togs bort, slipade lite och sedan laserade jag med vitt. Blev hur bra som hellst.
3 svar · 2,7k läst
G
gaia: [citat] Vet ej om du blandar din färg själv men här kommer det instruktioner bl.annat enl. en bok utgivet på 60-talet när plastfärger var unga och oljefärgen såldes i ALLA färgbutiker ;). Man börjar med mager färg 40% linolja+60% pigment och avslutar alltid med fett färg med 50% linolja och 50% pigment ( vikt%) . Pigmenter kan variera: Blyvitt konserverar bäst, titanvitt täcker
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.