Ska måla om kök, vardagsrum och hall.

1) På alla väggar utan fönster och dörrar tänker jag sätta 6mm renoveringsgips rakt över allt det gamla. Jag tänker sätta pappremsor mellan gipsplattorna och spackla över dessa men för övrigt måla direkt på gipsen. Är detta ok?

2) På alla andra väggar har jag rivit ner två lager tapet tills masoniten dykt upp. Kan jag måla direkt på den eller måste jag bredspackla hela ytan? Hur stor skillnad blir det mot gipsen? Hur gör jag bäst i skarv mellan masonit och gips. Det är ju alla inner- och ytterhörn så jag gissar själv att det blir glasfiberväv där. Korrekt?

Kan någon också tipsa om bästa slipverktyg för spacklet?

Det går bra att måla på gipsen se bara till att du har slipat av ordentligt framför allt kanterna ( övergången) mellan gips å spacklet.

Gällande masoniten så går det om den är HELT ren och om den är behandlad ( glatt yta ), tänk på att alla skvanker kommer fram när man målar. Skulle gissa att det behöver bredspacklas, ett tips är att binda upp gamla tapet "fnas" innan så blåsar det ej så mycket. Kolla med färghandlan så vet han vilken produkt du ska ha, alla har olika namn beroende på fabrikat.

Inner och ytterhörn sätter du pappersremsa på.

Slipverktyg så kan du skaffa en ledbar slipkloss som går att montera på skaft samt slippapper 120 om du ska måla direkt på slipad yta.

Mvh Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.