Kör kvistlack, sen häftgrund och slutligen vitlacken. Finns det hål och/eller ojämnheter så spackla över dem först och slipa. En massiv trädörr är alltid tåligare än en formpressad. Skulle du få märken på en lackerad massiv dörr kan du alltid bättra i framtiden. Att bättra en formpressad och sprutlackerad dörr blir aldrig snyggt, plus att hållfastheten på de dörrarna inte är i närheten av massiva. Swedoor tex har 27 mm ramvirke massivt trä runt om, resten i princip "papper" slå för hårt med nåt i den dörren och du har ett hål som gör att du får kasta dörren, det problemet uppstår inte med en massiv dörr.

Lycka till!

Korsriddaren skrev:
Kör kvistlack, sen häftgrund och slutligen vitlacken. Finns det hål och/eller ojämnheter så spackla över dem först och slipa.
Jag kan ha missat ngt när jag läste tråden, men måste inte lacken mattas ner innan målningen. Eller är det det häftgrunden är till för, att slippa slipningen?

om fibrerna i träet reser sig väldigt när du lagt på häftgrunden/grundfärgen, kan du slipa lätt med ett mycket fint sandpapper så att de uppstickande fibrerna reser sig, sen lackerar du ett par gånger med vitlack. Rekommenderar liten roller till de helt släta ytorna för en fin yta, och pensel i områdena mellan ram och speglar.

Bifogar en bild på en av mina dörrar som jag målade för sex år sen...

• door.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag börjat måla dörrarna vita ändå! Tack för alla tips och råd - det hjälpte mig att fatta beslutet att måla istället för att köpa nya dörrar! Jag har kvistlackat och målar nu med häftgrund. Väljer mellan oljebaserad eller vattenbaserad vitfärg sen. Har ju målat listerna runt med vattenbaserat liksom portalerna så jag tänkte att det kanske är bäst att fortsätta med det om det är så att den oljebaserade färgen gulnar något med tiden - eller???

Den oljebaserade färgen "spärrar" bättre dvs du behöver inte måla lika många gånger. En annan fördel med oljebaserad färg är att den håller bättre och får en hårdare yta. Nackdelen är som sagt att den gulnar med tiden.

Korsriddaren skrev:
Nackdelen är som sagt att den gulnar med tiden.
Samt luktar pyton...

Jag vill än en gång tacka er och framförallt "Korsriddaren" som argumenterade väl för att jag skulle måla mina furudörrar istället för att köpa nya vita! Det var inte så jobbigt att måla dem och det blev SÅ bra! Jag är verkligen supernöjd! Nu återstår övervåningen bara med tak som ska laseras och fyra dörrar som skall vitmålas.....

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.