H
houseless: Hej! Tack för era svar! Abbe - en mycket behaglig färg ni har valt. Ja, vi har provmålat med ett par olika alternativ och åkt runt och tittat på ett gäng nymålade hus i närområdet. Nu har vi pratat om att i alla fall köra en första strykning med en av provfärgerna vi provmålat med och blir den som vi tänkt oss, kör vi vidare med samma färg på andra rundan. Annars får vi göra
3 svar · 12,2k läst
·
L
lillajuni: hur har det gått med den galna grannen? vilken av teorierna stämde? *nyfiken i en strut...* :)
8 svar · 3,9k läst
C
Caesar: [citat] Garbo ska besiktiga.Kanske ska vår KA vara med?
5 svar · 1,5k läst
M
Martin_R: Tapetskrapan med teleskopskaft från Biltema rekomenderas varmt! Glöm dock inte att köpa ett gäng reservblad...
10 svar · 13,0k läst
H
husloppan: Hur bra eller dålig är den? Har målat 2 varv med akrylatfärg ovanpå,alltså ingen extra grundning förutom på ändträn. Vilket resultat kan man vänta sej?
0 svar · 3,1k läst
M
mhabbe: Med risk för att låta som om jag jobbar på beckers(vilket jag inte gör;-)=, kan jag säga att beckers våtrumstäck funkar på våtrumstapet(våtrumsmatta)om den(mattan) är minst ett par år gammal(så att den mesta mjukgöraren har släppt). Vi har gjort så i ca 40 lägenheter och det funkar utmärkt. Mvh Mhabbe
2 svar · 5,0k läst
G
GR_B: Har pratat med biltema i Torsdags och dom skulle höra av sig idag (Måndag) men inte gjort det.I alla fall så är det fel någonstans.Fortfarande klibbigt.
3 svar · 3,7k läst
L
lillajuni: :) stackars markus, (som tydligen heter Ann??) blir helt dissad... tycker antingen den bruna eller den beiga som fondvägg, inte båda, jag hade valt brun fondvägg och sen beige men utan mönster till... Kanske en sådan där bar i jordglob skulle va nåt å ha till den maffiga soffan... ;)
8 svar · 2,0k läst
saturnus
saturnus: Nordsjös Sandokryl finns nog kvar, men är mer avsedd för utomhusbruk. Färger av detta slag rollar man på med en roller av skumplast och med stora hål i. Det har även funnits små frigolitkulor ( 1-2 mm i diam) att blandas i färgen. Men det blev ingen höjdare, så de försvann ur sortimentet. Helsinki var nog den första tapeten med struktur, och blev mycket populär, den var också
7 svar · 9,0k läst
sennen
sennen: Vi är nästan färdiga med målandet av vårt hus nu. Även för oss stämmer Nordsjös beräkningar för färgåtgång väldigt bra. Vi kommer att få köpa ca 5 liter till, och det beror säkert på att jag inte räknat exakt hur stor yta som ska målas, men nära nog... Sedan gick vi som sagt på Nordsjös linje, och skippade grundmålningen, vilken enligt dem inte ska behövas med deras
25 svar · 8,8k läst
S
saravillfara: Vi har en tapet i den stil du efterlyser. Det är Sandbergs kollektion Felix. Jag tror just mönstret vi har heter Simon. Den finns i flera olika färger, vi valde mörkbrun. Så här ser den ut: [bild]
3 svar · 4,5k läst
M
Modig: Jag skulle nog ta bort bården. Den och de tapeter som går ut på lister kan du ta bort på samma sätt: blöt tapeten med en urkramad svamp, vänta en stund så att tapetklistret hinner lösa upp sig, dra sedan loss tapeten (eventuellt kan du behöva blöta och "låta dra" flera omgångar innan tapeten släpper). Lös tapet kan du ofta hitta genom att "tappa" lite lätt med fingrarna över
1 svar · 2,2k läst
J
JKPK_peter: vi har valt att grunda ändträ med Alcro Bestå grundolja sedan grunda med Alcro Bestå grundfärg för att slutligen måla med Alcro Allmoge färg. Mycket målande men man får ett bra skydd. /Peter
2 svar · 3,2k läst
A
ankan35: Är man inte förkyld så blir man rätt snuvig efter att ha inandats ammoniak några timmar, men det är mycket effektivt att tvätta med.
4 svar · 7,7k läst
J
Joukko: Här kommer resultatet av tapetval. Bilden blev lite väl mörk, rummet är ljusare. Jocke
6 svar · 2,8k läst
·
K
Kunigunda: Tack! Då är det bara att jobba på! :)
8 svar · 2,4k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Kör ett lager tunn linoljefärg så slipper du vågorna i den av tapetklistret annars fuktiga pappen... I hörnet har jag ingen aning för tillfället, kan rota lite i mitt material hemma. Hittar jag något så kommer det.
1 svar · 5,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Vi hade tänkt fylla en hyllsida med ett klotterplank för hela familjen. Med tanke på stilen i huset passar en skoltavla för kritor bäst. Ytan blir 880x2400 och därför känns den klassiska skoltavelsvarta alldeles för dominerande och kontrasterande i en färgsättning med ljusa dämpade färger. Jag hade därför tänkt ersätta den svarta med en mellangrå variant. Som klotterplank
0 svar · 2,5k läst
J
JKPK_peter: Hej! Det beror på hur fasaden ser ut. Vi har slåt funkispanel men blev avrådda att helt rolla. - Använd roller för att applicera och sprida ut färgen och använd sedan pensel för att dra ut färgen. Risk för luftblåser i färgen annars. /Peter
1 svar · 4,5k läst
N
NUB: Är väggarna jämna? Såg randig tapeter på en gammal ojämna timmervägg - mindre lyckat! Den målades istället om och resultatet blev gudomligt. Gillar du randigt välj det men till ett litet rum kan randigt kännas instängt. Tror du på de österländska lärorna om inredningen skall du inte välja randigt.
4 svar · 6,9k läst
N
NUB: Jag har tapetserade om min sons rum när han var 1, nu är han tre - ingen åverkan på tapeten. I gamla rummet fanns en tråkig bård och den var ganska dryg att ta bort eftersom man måste spakla och slipa innan man tapeterar/målar om. Vill du göra det lätt för dig skulle jag tapetsera tre väggar i en färg och välja en fondvägg antingen i en mer färgglad färg alt mönstrad tapet. Vill
3 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Du menar linoljefärg, va?
2 svar · 4,4k läst
Lagavulin
Lagavulin: skrapa bort allt löst och lite till och måla med riktiga linoljefärger. När de börjar krita om många år strycker du ett tunnt lager rå linoja på färgen för att mätta pigmenten i färgen. All plåt,järn etc var för linoljemålade. Magnus
1 svar · 4,7k läst
K
Hansochhennes: Jag hade nog valt på den kortare väggen. Men jag tror inte att det finns någon direkt "regel " om vart man ska ha fondväggen ::)
4 svar · 8,5k läst
B
Borgman: Vitt, ljus grå-beige eller annan neutral färg på väggarna. sedan väljer du gardiner och kuddar efter humör och möbler efter vilken stil du vill ha på rummet. Sedan finns det bara en mycket viktig detalj kvar: LAMPOR!! Det gör hur mycket som helst för ett rum! Och då kan avsaknaden av mycket fönster vara en fördel... För mycket dagsljus kan visserligen göra mycket för rymdkänslan
10 svar · 5,2k läst
·
B
buffy: Är i startskedet att måla om vår fina friggebod i 70-tals mörkgrön lasyr.... Vet någon om man behöver grundmåla innan man börjar stryka med Tinnova VX. Vill måla i samma färg som vårt hussom går i gräddvitt! Alla tips välkomnas. Har gjort rent friggan ordentligt med borste. Har läst att det bara är att stryka på nästa färg. Stämmer detta?
0 svar · 1,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: http://www.falurodfarg.se/frf_templates/RetailerList.aspx?id=1049
1 svar · 6,9k läst
Langbein
Langbein: Har lärt mig att inte måla in fukten från alla håll, men efter nattens skur kan det väl vara risk att penetrationsförmågan för oljan att tränga in minskar avsevärt, även om man bara oljar på en sida, så man ska ta lite ledigt och göra annat om inte solen gassat på? Mvh :-/
0 svar · 2,4k läst
A
andersmc: Man brukar säga att man ska vänta ett år innan man målar tryckträ.
1 svar · 18,0k läst
J
JKPK_peter: Hej! Vi funderar att måla vårt hus med Alcros svarta Allmogefärg. Någon som har gjort det och har lite bilder? Blev det bra? /Peter
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.