Hej!

Har precis börjat gräva i färgjungeln.
Vi ska bygga ett hus i gammal stil a lá bohuslänskt kusthus och gillar skarpt de vita husen med tegeltak man hittar på västkusten. Men frågan är vilken vit som passar bäst.
Vi har provmålat några plankor med S0502-Y men vet inte riktigt om den blir bra.
Är det någon som har något bra tips på en fin vit färg !?! Vill att den ska vara riktigt vit men den får ju ändå inte blända.....

Inte lätt det här :-/

Tips mottages tacksamt !!

Mvh / Louise
 
Titta efter samma färg som Trivselhus har på sitt visningshus i Huddinge (ågest) det är en mycket fin vitfärg som inte bländar men är väldigt vit.
Finns någon tråd på forumet som jag inte hittar, men det kanske finns någon annan som hittar den och vill hjälpa till.
Det fanns både färgnummer och typ av färg där.

Häls Niclas
 
Tänkte bara säga att vi målat vårt hus med äggskalsbeige färg med engelskt röda detaljer och 50% av de som sett huset säger att vi målat det vitt och rött. Det jag vill komma fram till är att färgupplevelsen är mycket beroende av färger tillsammans + omgivning likväl som dess egenfärg
 
Trivselhuset i Huddinge är målat i NCS S1002-Y.

Har precis provmålat den tillsammans med NCS S0502-Y och NCS S0500. Inte stor skillnad men den finns ändå där. 0502 kallas nog "antikvit" i vissa kretsar och "stockhomsvit" i andra. Kärt barn har många namn!! ;)

Ska försöka ta en bild på våra provmålade bitar och lägga upp på vår hemsida!
 
Vi har precis målat vårt hus, S 1002 Y, samma som Trivselhuset i Huddinge.
 
  • Baksida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:)
 
  • Fnster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
;)
 
  • Runt_fnster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Louise!

Gjorde en längre bilresa i Norge i sommar och fann bl.a., att de flesta husen på landsbygden är vitmålade.

Dessutom verkan norrmännen ha bättre färg med litet mera gift än vad som förekommer i Sverige.

per





 
Tack för alla tips !! :)

Pandan - Vilket fint hus! Och färgen är ju kanon fin. Tyckte den såg lite grå ut på färgprovet men det är stor skillnad att se den målad på en större yta!

Det blir till att handla lite fler provburkar tror jag ;)
Jag måste ju bara prova 1002-Y också!
 
Tack! Vi är mycket nöjda. Ja, det enda att göra är att provmåla. Tänk på att färgen skiftar väldigt mycket under dagen. En solig dag är vårt hus kritvitt medan det är mera grått under kvällen och ibland kan anta både gröna och blå nyanser beroende på väder. Men det är ju samtidigt fint!
 
Har ni samma färg på knutar och vindskivor som på fasaden?
Det är lite svårt att se, men väldigt fint är det!

Provmålade en planka idag och det blev riktigt bra. Ska måla lite mer i morgon tänkte jag. Vi har nog utsett en vinnare i 1002-Y redan, men det kan vara bra att fundera lite extra.

Trevlig helg !
/Louise
 
Jag är också väldigt förtjust i S 1002-Y, men bara för att förvirra dig lite mer tycker jag att du även ska kasta ett getöga på S 0802-Y. Snäppet ljusare än 1002-Y och riktigt snygg!
 
Jodå, det är samma färg överallt, på knutar och vindskivor osv. Det var toppen när man skulle måla, bara att stryka på överallt. 0802 Y har jag aldrig hört talas om, men det låter ju spännande - särskilt om man står och väger mellan 0502 och 1002.
 
Äntligen tror jag faktiskt att vi bestämt oss !
Det ser ut som om vinnaren blir Nordsjös T9, tyvärr har jag inte NCS koden på den men den är vitare än 1002-Y och inte lika gul som 0502-Y. Det är en ganska varm vit färg som trots "värmen" inte blir så gul. Tror det är någon droppe orange i den i stället för gult.

Sambon sade redan tidigt att han gillade färgen på ett nybyggt hus i ett område vi ofta åker förbi, och efter ett tag fick jag nu tummen ur och åkte dit och frågade vilken färg det var, sedan var det bara att åka och inhandla en provburk till ;). Det har blivit några stycken nu...
Förhoppningsvis hinner vi inte ändra oss igen, börjar bli trött på denna beslutsångest.
Gäller att köpa T9 omgående ::)
 
Ja, skynda dig att inhandla innan du ångrar dig ;) Det låter som ett bra val tycker jag, särskilt om du planerar ett hus i lite mer "gammal" stil och till tegeltak så tror jag att det kan passa. 1002 Y är trots allt lite gråare och passar kanske bättre med ett grått eller svart tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.