G
gaia: [citat] om du använder 30% så är 70% lösningsmedel som ska ändå avdunsta ut i atmosfären. Jag tycker att 44% är mycket bättre därför att den innehåller mer av det ämne som stanar kvar och impregnerar träet -nämligen mer olja ;). Lösningsmedel gör att oljan flytter bättre men den kommer inte att tränga mycket djupare än om det var outspädd rå varm olja eftersom oljemolekyler
3 svar · 4,5k läst
A
amanda_g: Vanligt sandspackel, medium. De heter olika beroende på färgaffär.
6 svar · 3,9k läst
P
papaJ: Går det att måla väggar och tak med en tryckluftsdriven lackspruta. Är det nån speciell spruta? Vilket munstycke ska man använda? Ska man tunna ut färgen eller går den att köra som den är?
0 svar · 1,5k läst
hajof70
hajof70: Du kan smula sönder det relativt enkelt med fingrarna till mjöl/putssand, gärna lite gulaktigt i tonen
5 svar · 2,3k läst
P
pleximaster: Jag föreslog roslagsmahogany då du beskrev färgen som brun, kimrök är kanon för att få det svartare, det viktigaste är dock att det är bra trätjära och inte kol eller petrolium tjära. Kul att höra att Ni flyttat in? Kan man få se lite bilder? Själv håller jag på med fasaden, knackar ner cement och putsar om med kalkbruk. Det går långsammare med renoveringen nu sedan vi fått en
3 svar · 7,7k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Aha!! Då förstår jag bättre och inser att jag inte behöver vara ledsen över att jag inte haft någon då vi endast tog ner vinyltapeter då vi renoverade (huset var helt som det såg ut -73 då det bygdes) och dessa drar man enkelt bara ner! /FlitigaLisa
5 svar · 4,5k läst
J
JKPK_peter: lite svårt att försegla med grundfärg om man vill ha en rak kant mot ett färdigmålat fönster!!!!
8 svar · 4,0k läst
M
MrBean2007: Jag har en källare i ett hus från 20-talet. Källaren är nyligen dränerad men på något ställe så kan man se ett fuktsläpp på insidan, förmodligen har det funnits där länge. Golvet upplever jag som torrt utan att ha gjort någon typ av mätningar. Jag vill måla källargolvet (betong) med någon typ av akrylatfärg och lacka + flingor för att få ett slitstarkt golv med bra utseende.
0 svar · 6,2k läst
A
amanda_g: Allt hänger på vad man målar och vilken färg man använder men var inte snål på färgen. Vanliga foder räcker om man penslar men man kan ju kosta på en ricktig pensel sedan måla rikligt då flyter färgen ut. Se till att lägga på jämnt lager annars uppstår rinningar. Stora ytor rullas med filtrulle och slätas efter med en moddlare även här var inte för snål på färgen å
3 svar · 20,0k läst
A
amanda_g: Hej. Om du tar kontakt med en målarfirma så om du har tur har det någon som bemästrar dekorativ målning, dvs imitations målning, klart att det kostar en del men är personen i fråga duktig så kan det vara värt det. Be att få se arbetsprov på olika motiv så du inte köper "grisen i säcken".
3 svar · 5,7k läst
A
AndersG: Du... Järnvitriol är giftigt. Skulle inte sätta det på innerväggar. Dessutom får du den snygga fägren på ytterväggar efter påverkan av väder och vind. VIll du ha liknande färg inne så laserar du.
0 svar · 3,0k läst
A
AndersG: Det finns speciella plåttaksfärger. är det ny plåt så skall du vänta ett par år. En bra tumregel är att dra nageln över. Låter det som på en griffeltavla kan du måla :)
1 svar · 4,0k läst
M
majken: Jag letar efter bilder på fondväggar målade med horisontella ränder i olika bredder och färger. Någon som kan hjälpa mig?
0 svar · 2,3k läst
smiler
smiler: [citat] Men LOL fixar man inte kant i kant så anlita en målare... "han" hänger ett rum på en timme ;)
9 svar · 26,3k läst
Pen
Pen: Tack för svaren. Sockeln är förmodligen målad 1966 när huset byggdes och aldrig ommålad sedan dess. Den har inte flagnat någonstans, men det är lite småsprickor här och där. Vad kan det vara för typ tro? Hur kan jag avgöra om det är en silikatfärg? Pen
8 svar · 3,6k läst
S
skyten: När jag köpte huset för 18 år sen, var det starkt guld och rödfärgade medaljongtapeter, med "billigt" stuk. Rullde över med svagt bruten färg, det krävdes fyra ggr, innan det blev täckt. Det var ganska lätt och gick fort. Det ser fortfarande ok ut. De små skavanker jag inte reparerade på tapeten syns dock, så förarbetet bör nog anpassas till kravet. Ev bubblor drar sig tillbaka.
5 svar · 3,6k läst
M
Mats: En arbetskolega har blandat tjära och träolja på sin timrade sommarstuga och hittills står den kvar....
1 svar · 2,7k läst
W
Wester: Har målalade bläck och precis målat ett gäng till. Men e de sprutmålade från fabrik så kommer detta garanterat släppa efter ett antal år (kanske 20) och då försvinner ju färgen me så sätt helst upp bläck som inte e lackerade. det finns något som heter antik plåt (finns massa andra namn oxo på detta) och de är gjorda för att målas på. Målar med linoljefärg och det funkar
1 svar · 10,7k läst
A
Anders_Nilsson: Helt rätt! Det finns numera vattenburen alkydfärg. Dock anser jag att det är lättare att få ett snyggt resultat med lacknaftaburen färg, men mycket kan ju ha hänt de senaste åren. Sen tycker jag att det finns ett större utbud av lösningsmedelburen färg. Men, men, vattenburen alkyd funkar säkert också bra, det är jag som är lite traditionalist när det gäller materialval. Beror på
7 svar · 39,8k läst
korsriddaren
korsriddaren: Tror inte du behöver oroa dig för att tapeten suger, den är ju redan målad sedan tidigare. Bara måla tills rätt kulör framträder :)
5 svar · 4,2k läst
B
Blåtummen: Vi körde med Flüggers "Tapetloss" (tror jag det hette) som penslades på tapeten och sen var det bara att dra ner tapeten i princip. Hur smidigt som helst! /JB
3 svar · 30,5k läst
S
sn0ken: Men Alcro har också ett spackel som har den där berömda askan. Lätt bred heter det spacklet. Jag jobbar oxå som målare och jag håller på Alcros spackel. Tycker Fluggers spackel är hårdare att slipa.
14 svar · 9,7k läst
L
lovestad: Fiberduk armerar inte gipsväggar utan bara puts, ingen mening att använda denna om det inte är för det estetiska. Använd pappersremsa som sätts i spackel, det enda godkända. Använd latexfog i hörnor och vinklar.. MVH Målaren
2 svar · 3,9k läst
J
johan77: Fördel med såpa: - Gör inte ytan mörkare - Lättare att lägga på (behöver ej poleras in som olja) Fördelar med olja: - Ger bättre skydd än såpa - Behöver inte läggas på lika ofta som såpa F ö så gulnar inte björk av vattenbaserad lack. Vitpigmenterad olja ger ungefär samma nyans som obehandlat trä. Jag har använt vitpigmenterad olja på många möbler med gott resultat.
2 svar · 6,3k läst
L
Leaff: [citat] :'( det var det jag var rädd för
2 svar · 2,7k läst
Lagavulin
Lagavulin: Jag kör ARDEX 828 (gipsbaserat) och har lagat hål många gånger utan sprickor, dock avslutar man normalt med finspackel. Magnus
7 svar · 4,5k läst
K
ktm525: Lycka till...jo det var märket jag undrade om..vi målar med Nordsjö tinnova vx, kanonfärg, men nu när det blivit lite fuktigare ute är det rätt så krångligt. Vi får be till vädergudarna så det blir klart i år.
4 svar · 3,4k läst
N
neiloc: hejsan, hittade problem, skruvdragare (24v) behovde batterie läddning..... :) have to stop working so late.... making simple mistakes.... tack! Neil
8 svar · 3,8k läst
N
NUB: Hej när vi tapetserade om sonens barnrum med bård hade vi en målare här som gjorde jobbet och han spacklade kanterna ovan/under på bården och sedan tapetserade han över. Det syns iget av bården idag.
7 svar · 20,5k läst
H
hustobbe: Det går hur bar som helst tänk bara på å inte ha för mycket färg i rullen
2 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.