1 357 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fick nästan hicka...
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
... när jag fick offerten på målning av vårt hus!
52 000 kr
, då är det bara en strykning då vi grundat och målat ett "varv" själva inkl att vi målat alla fönstersmygar klart! Jo, färg och ställning skulle ingå... grannen har samma firma hos sig nu och det är skolungdommar som målar (de går målarutb på gymnasiet), måste bli en bra vinst för detta företag men vårt hus målar vi själva. Pengarna vi "tjänar" blir nog en resa till något varmt land istället!!!
/FlitigaLisa
52 000 kr
/FlitigaLisa
Ja det e sjukt dyrt att låte målarfirmor måla huset, det är väll därför man ser så mycket östeuroper som målar hus nu för tiden. Fick offert på 98 000 för att måla mitt hus och då var det utan ställning men med färg. Dra åt he--tte sa jag till dem och köpte mig en haki ställning och började måla.
Många målerifirmor har både fastpris samt löpande (timpenning).Inger.P. skrev:
Utvändig målning räknas oftast per kvadrat meter, kolla med andra om ni tycker det blir dyrt. ofta räknar de på jobben kostnadsfritt så då kan du sortera ut de dyra.
Väldigt bra synpunkt äntligen nån som förstå. Samma gäller invändigt, många bygger nytt el renoverar för flera tiotusentals kronor men man skiter i hur slutresultatet blir.
" Måla kan alla" heter det ju. Skillnaden är stor när det gäller yrkesmåleri å hemma fixare!
" Måla kan alla" heter det ju. Skillnaden är stor när det gäller yrkesmåleri å hemma fixare!
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Visst ska en yrkeskunnig person ha skäligt betalt, men i detta fall är det 4-7 gymnasieelever som under översikt av en "äldre" person målar. Dessa killar går första och andra året på gymnasiet (en del är vänner till mina barn så detta vet jag med säkerhet stämmer). Dessa killar får inte betalt, de har sitt vanliga studiemedel men husets ägare betalar ett pris som absolut inte är tillrättalagt med tanke på vem som gör jobbet. Går jag till frizzan och klipper mig av elever betalar jag ett lägre pris just för att det är en elev som utför det hela. Borde vara det samma med en målare. Har frågat de grannar som just nu har denna firma hos sig och det hade inte fått reda på att det var elever som skulle måla deras hus när de fick offerten på jobbet... de skulle inte accepterat priset om de vetat om detta. Firman ifråga gör ju en betydligt större vinst på detta jobb än vad som hade varit fallet om de endast skickat dit målare de har anställda med full lön.Inger.P. skrev:Vad jag menade var att målare naturligtvis också måste få betalt för sitt arbete - som alla andra hantverkare! Om priset sedan är fast eller per timme har ingen betydelse i detta fallet...
Oftast förfasar man sig över offerat pris p.g.a. att man själv kan "halvfuska" i yrket.
Räkna Era egna arbetstimmar (för att måla huset). Jämför det färdiga resultatet gjort av en målare och en amatör...
En amatör stänker oftast ner både fönster, fönsterbleck, stuprör, grunden och mark. Kvalité lönar sig i längden. En amatör stryker oftast på färgen för tunt och ytligt!
Jag kan inte förstå varför en målare skulle arbeta "gratis". En elektrikers, rörmokares eller snickares lön accepteras oftast utan gnäll...
Självfallet ska inte en målare arbeta gratis men det är ju just detta som dessa killar indirekt utsätts för och husägaren får ändå betala fullt pris. Lite väl "fult" tycker jag...
Klicka här för att svara