Färg, Måla & Tapetsera
Mankan: Hej och tack för era svar, men som cameljointen mycket riktigt påpekar vill jag slippa app måla innan uppsättning. Jag förtydligar då frågan lite: Om jag sätter upp vitlaserad panel för att sedan måla den på plats, vad måste jag tänka på då? Anledningen till att sätta upp laserad panel är för att slippa se träet lysa igenom när det rör på sig. Att färgen spricker i fogarna
cameljointen: Finspackel är ju inte användbart, blir en glasliknande yta när man slipat vilket gör att färg knappt fastnar. Dessutom är vitt finspackel enormt mycket svårare att slipa ner än medium. Nä, snyggast och bäst är medium :)
Kvanne: Jag har i alla fall använt shellack ganska nyss (köpte det i slutet av juni). Ungefär 80 spänn för 3 dl färdig lösning, och 40 spänn för 100g shellackflingor (som ska blandas med 1 dl t-sprit - fast vi fick blanda den med mycket mer, för annars var det alldeles för tjockt). Byggfabriken i Malmö.
klingstrom: När jag arbetade i Norge som målare brukade vi spruta/duscha huset med koncentrerad "soppdreper" innan vi målade fasaden. Man ska självfallet låte medlet torka ordentligt innan man målar.
it-snubben: Eftersom tapeten redan är målad sedan tidigare så kan du ju bara tapetsera upp valfri tapet med liknande struktur och sedan måla hela väggen på nytt. Jag gjorde så när jag tog bort några garderober och byggde en nisch istället.
klingstrom: Skarvremsan ska helst sitta sä nära skarven som möjligt för att minimera sprickbildning. I ditt fall får du antingen slipa ner lite i skarven och sätta remsa som du spacklar in. Papper vs vävremsa spelar inte så stor roll. Papper går fortare att sätta om du har mycket som ska upp medan väv tar lite längre tid men ungefär samma funktion. Om du nu inte vill sätta remsa i ditt fall
klingstrom: Jag använder mig av två modifierade lastpallar där varannan bräda är bortagen. Suverän torkställning för många lister.
klingstrom: Beror helt på vad du vill ha för typ av tak. Vill du ha ett vitt slätt tak skulle jag antingen välja att bredspackla taket eller sätta renoveringsgips och skarvspackla och därefter måla vitt. Finns annars en uppsjö av olika skivmaterial att sätta i taket med mindre arbetsinsats än bredspackling men det handlar som sagt om vad du vill ha för resultat och utseende på ditt tak.
tjaboo: [citat] Inte denne, hyfsat säker på att det är nordsjö bindoplast och dom mindre burkarna är plast men denne är på 10L och i metall. Men med andra ord borde ju en lufttät plastburk funka hyfsat bra då. [citat] Kan ju va nåt och fråga efter.
gaia: [citat] så skulle jag ha gjort ;). Inte bara för att jag är lat men också för det att det finns ingen bättre rostskydd för metal än den idag förbjudna röda mönjan .... så varför riva bort färgen och skyddet till rena järnet på ställen där den sitter fast och bra? Slipa bara gamla flagg och ojämnheter så att ytan blir jämnare och måla över det gamla med gott samvete.
klingstrom: Jag är helnöjd med vårt hus. Har bredspacklat alla väggar i rummen och satt armeringsväv och färdigstrukit med Flüggers Flutex 5 (suverän väggfärg, matt och ganska tålig och fin lyster) i en vit kulör som heter Eggdream 5. Ger ett behagligt intryck och passar utmärkt till Ekgolven. Eggdream 5 innehåller lite rött och gult pigment som knappt slår genom ett mellanting mellan 0500
kristianf: Hej, håller på med en tillbyggnad på vårat hus där fasaden kommer täckas med slamfärgad träpanel. Fönstren kommer sitta 7 cm in i vägglivet (då det sitter så i 'gamla' huset) och jag hade tänkt att bara använda smygar och inte foder runt fönstren. Kan man med gott resultat använda slamfärg även för smygarna runt fönstret ? Utseendemässigt skulle det passa bra, men 'håller'
imported_Benno: Jag använder en bit masonit som linjal att skära mot. Det ger en (t.ex.) 4 mm tapetkant mot listen och håller tapeten på plats när man skär. Ena änden på masonitlinjalen kan med fördel vara kapad i sned vinkel för att komma åt i vinklar och vrår. Skärningen bör ske innan klistret torkat annars blir det jobbigt. Väldigt vass kniv krävs när tapeten är våt. Köp billiga
Mattias L.: Jag gjorde samma dumhet, jag löste det med att spruta in diskmedel i tvättmaskinen. Visst löddrade det så in i h-e men det fungerade. Räkna med att behöva tvätta ett par ggr. Jag tror jag fick köra allt som allt 5-6 ggr.
cameljointen: [citat] Spackla kan du göra så fort väggen är klibbfri, men för att slipa måste färgen vara torr.
cameljointen: [citat] Använd glasfiberremsa och blanda till gips att spackla med själv, det sjunker inte
moddha: hmm... det är inte alltid det fungerar att blanda färger. det har jag råkat ut för ibland när jag blandat olika sprayfärger och fått just krull och fläck... en så kallad sealer ska fixa biffen.
Styx: Ok, då har man investerat i en begagnad giraff.. Var köper man papper som bäst - gärna webshop om det är någon som säljer.. Hittade inte på Ahlsell som annars brukar ha allt jag behöver.!
baratette: Lite sent kanske.. men här finns ett rött hus med gröna knutar, (länken gäller nog bara så länge huset är till salu). http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3723923&service=hemnettodn&caller=main&area=14&kommun=3100&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/
holyanna: Det kan säkert vara snyggt med färg i nischerna, men det tar en del av ljuset som kommer in. Vita nischer reflekterar ljuset bäst in i rummet. Om det inte är ett bekymmer kan du säkert måla nischerna. Jag infogar en bild som jag sparat ur en husannons.
Anders_S: Hej femtummar. Skicka mej din adress på privatsidan så skickar jag en burköppnare till dig! Anders
LindaH: Hejsan ! Vi har blandat två vita brutna färger 50/50. Har använt S0502-Y + 0500-N, vi tycker det blev hur bra som helst! Kika in på våran blogg, där finns det lite bilder trädgatan21
cameljointen: Smaksak, är väggarna ojämna är det snyggast att sätta dit listerna först och sedan skära tapeterna så de ligger en bit över listen. Enklast är ju att sätta dit dem efter tapetsering och det är även snyggast om väggarna är raka
Kvanne: Ah, vad bra :-) Det är råspontspanel och ändå inte menat att vara helt perfekt, så då känns det lite överkurs att slipa...
ktm250: Beror ju på vad man målar med. Man kan inte blanda hur som helst mellan märken och olika produkter.
jennyodanne: Som tråden lyder. Nån som vet NCS-kulören till Norsjös Santex V kulör "Grå 3"?? MKT tacksam för hjälp! Vi skall nämligen beställa puts som är infärgad och vill ha just denna kulören. :) Ha det gött!