Hej,

Jag ska tapetsera och har ingen lust att ta bort taklisterna. Tycker ni att jag ska lägga tapeten kant i kant med taklisten eller ha ett överflöd på någon centimeter och sedan efterskära med kniv?

Om efterskära med kniv:

1) Hur lång tid efter det att tapeten satts upp? ;ed en gång eller vänta en stund
2) Hur ofta byter ni blad på tapetkniven?

Tack på förhand!

Tapeten bör skäras mot kanten på listen. dvs gå upp ett par mm mot listen och skär sedan mot den. Enklast brukar vara att vänta någon timme eller två annars behöver du byta blad (eller i alla fall hörn på samma blad) varannan meter...

Jag hade nog tagit i lite så att det blev ett par centimeter att skära av annars är det lätt att tapeten slits av eller viker sig och då blir inte snittet snyggt. Men varför inte lägga ner lite extra jobb och ta bort listerna jag tror du tjänar in den tiden när du slipper skära så noga uppe vid taket och dessutom blir det ett snyggare resultat.

Jag skulle anse att det är smidigare att skära tapeten mot listen då riskerar man ingen skuggning mellan tapet och list eftersom våra kära hus sällan är så raka som man tror.

Att tro att man tjänar tid på att plocka ner listerna är befängt. Troligtvis kommer någon att spricka och då skall en ny geras och monteras och så blir det olika färg på listerna och dessutom nya spikhå så listerna måste målas om osv.

Mitt råd är att rulla taket och listerna och sedan montera tapeten mot listen för bästa resultat.

Jag använder en bit masonit som linjal att skära mot. Det ger en (t.ex.) 4 mm tapetkant mot listen och håller tapeten på plats när man skär. Ena änden på masonitlinjalen kan med fördel vara kapad i sned vinkel för att komma åt i vinklar och vrår. Skärningen bör ske innan klistret torkat annars blir det jobbigt. Väldigt vass kniv krävs när tapeten är våt. Köp billiga brytbladsknivar och bryt ofta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.