Färg, Måla & Tapetsera
Brianna: Tack för bilderna! Det blir ganska mörkt i den gröna. Vi ska ha den på en utbyggnad till vårt vita mexi-tegelhus, och vi vill visserligen bryta både i stil och färg, men det kanske är för drastiskt... Blir en funderare till... Om vi väljer färgen kommer vi följa upp med fönstren i huset i motsvarande NSC-färg, S7020-G90Y
Minimalisten: Gomorgon. Jag har färgprover från Beckers som jag gick efter har själv hämtat dem på Bauhaus. Du kan nog se prover på dem i vilken färgaffär som helst. Själv letar jag också efter en färg som ska passa både i köket, hallarna och vardagsrummet. Vi får se vad det blir.
snackan68: Nu fungerar vår nya adress till hemsidan! Lägger snart ut lite fler bilder på det nymålade. Snäckhuset // Snäckan
cameljointen: Fick följande goda tips av en målare: Om man vill minimera risken att tapetrester blöts upp av spacklet vid bredspackling och sedan helt enkelt inte gå tillbaka, så kan man måla ett lager med Nodsjös Spärrvit, Alcros Kraft eller Beckers Non Drop innan man spacklar. Man förseglar då underlaget mot att ta upp fukten i spacklet. Ingen garanti men betydligt mindre risk för blåsor av
Johan Gunverth: Är det äkta Falu Rödfärg, dvs slamfärg, borde det räcka med en grov skurborste och lite vatten. Slamfärg fäster inte på akrylat alls, det borde egentligen har regnat bort för länge sedan.
cameljointen: Fick tips idag från färghandlare med lite koll att obruten färg skulle bli finast, att måla i sthlmsvit skulle göra att de ser gula ut förstås och att måla i 0500N skulle göra det mycket "kallt". Så obruten fräsch får det bli :)
sofwal: Ska måla om vårt hus, det ska bli vitt! Fundrar då över vilken vitfärg som blir bäst. Ytterdörren är NCS s 0500-N, kan jag måla hela huset med den oxå? Eller blir den bländande vit? Någon med erfarenhet? Har också funderat på NCS s 1002-Y, Kan den funka? Andra förslag? Jag vill inte att huset ska se gult ut mot dörren. Tacksam för svar Mvh//Sofia
andersmc: Det är så dags nu men man bör känna till att det finns olika sorters maskeringstejp. Bla sån med väldigt lite "klibb" i klistret, som man kan tejpa på tapeter med.
Äpplerum: Jag har precis bankat upp en brädvägg med 170mm breda liggande plank som fondvägg i tvrummet, och nu skulle jag vilja ha den att se ut ungefär som om den är järnvitriolad, går det? Jag har redan provat silverbets (inte på väggen dock) och det blev ju mörkblått så det är ju bara att glömma finns det nån lasyr eller nått som kan gå?
Mirris_Jkpg: Sanderson har mycket fint, så här kanske du kan hitta nåt fint: Sanderson Fabrics
mångstekta: dom hade en tapet i äntligen hemma där flickorna som bodde där fick färglägg själv typ som en målarbok då är dom ju snälla och tysta en stund oxå om dom får göra hela rummet :D
Snylen: Jag har fått bort röken, tror jag =). Lite tixotropisk färg i taket. Sedan ner med sex lager tapet (pluss en grovspackel och målning) och sedan grovtvätt av väggar med amoniak. Sedan tre lager färg på det =) Snickerierna rök överflödig färg på, sedan slipning och övermålning två ggr. Nu luktar det kanske mest färg. Men jag hade ju tänkt vädra ut det också.
tiggre: [citat] latex och plast är två väldigt skilda saker (bara så vi inte förvirrar saker här)
tiggre: kör latex rakt igenom personligen... källare är dock nydränerad med isodrän och vatten leds bort... dragit på ett lager gipsbruk (gyproc g66) [bild] och sen målat ett varv med vit latex7 från byggmax... [bild] just den väggen är 4år gammal nu... inte en tillstymmelse till att släppa eller färga av etc...
LinnK: Hoppas att nån här kanske vet vad jag svamlar om ;) Jag såg i vintras en tapet som fanns i några nyanser från vitt med grå-blåaktiga kvisthål etc till nåt brunaktigt, tapeten såg ut som att det skulle vara nån slags "råa bräder, spont eller liknande". Någon som vet tillverkare? Vars man kan hitta den kollektionen? Jag såg den dessvärre på en färgaffär här i Örnsköldsvik, men
Anders_S: Färgmärket heter Landora och produceras i Landskrona. Om det går att torka av väggen beror på vilken glans du väljer. Glans 20 har mycket god tvättbarhet medan glans 3 är matt och trög! Anders
Minimalisten: Tack för svaret! Ska kolla om jag hittar en beige som hör ihop med 0502
amanda_g: När vi målar fönster så får inte träets fuktighet överstrida 17%, så jag skulle inte tro att det är några problem att måla panelen. Det finns fuktmätare att köpa tex hos alcro, kostar en hundring tror jag. Peter G
Minimalisten: Hej. Nu har du kanske redan hunnit göra din väggmålning men om inte så kan jag rekomendera att du målar upp målningen med blyerts och sedan målar för hand.
Minimalisten: Hittade själv denna. Kan kanske passa till ekmöblerna i sovrummet. Tänkte tapetsera en sänggavel på väggen så inte en hel fondvägg alltså.
Minimalisten: Låter som om 90-talet är påväg tillbaka hi, hi med mörka starka färger.
micaelpersson: Ska nu snart spraya mitt hus med järnvitriol. Men kan jag måla vandlig färg över det som inte ska vara grått eller behöver jag taäcka allt??
skytte: Svarar på min egen fråga... AmphiSilan är en serie silikonhartsbaserade produkter från Caparol. Givetvis är den enligt dom själva det absolut bästa att använda på en fasad av kalkputs...
ulligull: Jag har använt Zar bets, finns i en massa olika träfärger, lätt att arbeta med och färgen motsvarade mina förväntningar. Hälsn.Gunilla
Mats Bengtsson: [citat] Vi flyttade in i ett hus som hade ett rum med målade sjögrästapeter. Vi försökte ånga ner dessa med en hyrd ångmaskin. Det gick oerhört dåligt. Vi höll på flera dagar i ett och samma rum innan vi (egentligen min fru) tog till våld med spackelspaden. Det kostade mig en massa jobb med att spackla gipsväggen, men det hade tagit mycket längre tid med "enbart ångmetoden". Har
yoxler: tackar! Jo sniglar har jag i mängder, men då måste det regna så jag hittar dom. Men jag får köpa någon algtvätt o testa på en sida. Jag har ganska lite alger så det blir nog ganska lite skrubbande
gaia: silikatfärg gör nytta om den putsade väggen är inte målat alls eller har varit målat med silikatfärg innan. Sitter det redan en annan färgsort så gör silikatfärgen knappt någon nytta där. Om du inte har några synliga fuktskador på väggarna som är målade så skulle det vara bäst att fortsätta måla med samma färg som redan sitter på, tycker jag :). Bra färg för betonggolv