Jag håller på och målar om en sängram, den är från början mörkbrun faner, jag har ruggat upp ytan med sandpapper och målar med vit vattenbaserad snickerifärg. Problemet är att originalfärgen "blöder" igenom vilket gör att jag får rosa ådringar! Jag har nu målat två omgångar och färgskillnaden på det rosa är minimal mellan omgång 1 och 2. Som ni förstår behöver jag hjälp! Jag vill ju ha en vit säng! :confused:

Jag hade ett liknande problem med en murstock jag ville ha vit men där trycksvärta från gamla tidningar som suttit där kröp igenom. Den hade under årens lopp vandrat in i putsen och färgen drog ut den.
Jag fick någon slags "stoppgrund" eller vad det hette av färghandlarn, en rollning med den och problemet var som bortblåst. Eller fick och fick, den kostade väl en slant.
Uppsök en vettig färgaffär, det här är problem proffsmålare brottas med dagligen.
Tror jag har burken kvar, ska se om jag kan rota fram den.

Tror du att det går att hitta sånt på typ coop forum? Måste ju vänta ända tills på måndag annars... alla färgaffärer häromkring stängde kl 14 idag...

Nu hittade jag burken.
Alcro I-TAK Alkyd, "Rekommenderas i första hand till kritande eller missfärgade underlag tex nikotinsmutsiga tak..."
Om den är lämplig till lite mer finmålning på en möbel vet jag inte.
Kunskapen hos personalen på Coop brukar vara högst varierande.

Ok, tack så mycket! Jag åker å kollar om jag kan hitta något själv, annars får jag ge mig till tåls till måndag.

Har haft liknande problem med diverse inredningsdetaljer i vårt 70-tals hus. Det jag har blivit rekommenderad är att grundmåla med oljebaserad grundfärg istället för med vattenbaserad färg. Detta har funkat även där vattenbaserad spärrfärg gått bet och den oljebaserade grundfärgen är dessutom billigare än spärrfärgen...

Funkar det att köra oljebaserad grundfärg på vattenbaserad snickerifärg? Sängen är ju tyvärr målad i två omgångar redan!

Baratette
ja det fungerar.
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.