J
johannag: tack för tipsen!!
4 svar · 7,5k läst
J
4 svar · 7,5k läst
T
trojlee: vi betalade runt 1000:-/dörr för att få dom lackade och spårfrästa. Ville inte göra mig av med så rejäla "massiva" dörrar:D.... / M
2 svar · 2,7k läst
M
Marcus K: För ett år sedan sålde jag min bostadsrättsvilla. Jag har murat en skorsten av tegelsten och satt in kamin. Ibland när det regnade läckte det in vatten längs skorstensmuren. Jag snålade i början och bockade min egen plåt av galvad vanlig 1 mm plåt. Det blev inte riktigt tätt precis mot muren. Det finns fläckar i innertaket som jag har målat över. När jag sålde den tog jag dit en
0 svar · 3,6k läst
Peppes_Bodega
Peppes_Bodega: Anders S Vi köpte ett nytt hus och valde till "Färg & tapetpaket" så de som säljer färgen borde ju veta vad man ska/vill ha. Man har själv inte en aning om vad för fabrikat osv. det är på färgen innan den väl kommer till byggplatsen.Detta borde en färgförsäljare veta och informera om.Att man är "snål" med färg kan jag tänka mig.Men använder man nästan 90 Liter till ett 1-plans
11 svar · 6,9k läst
Anders_S
Anders_S: Det finns ett otal variander men jag hade nog tagit en vattenbas grundfärg sedan en matt lackfärg. Anders
1 svar · 1,7k läst
saturnus
saturnus: Du sa det själv, där skall inte vara någon glipa.......men men, det kan händ den bästa, t o m mig........ Jag förstår att det rör sig om mer än 2 mm, så spruta dit en bra fogmassa och jämna till, sen kan du måla skarvarna någon gång innan du börjar måla taket. En glipa på ca 2mm går att "måla upp" några gånger, men om där är rörelser i taket, är det lätt det sprickor
1 svar · 5,3k läst
J
JMv: Kan inte färgaffären visa färgprov på takvit, 0502-y och Lätthet? Är väl enklast att jämföra dom själv.
3 svar · 8,7k läst
A
Alsti18: Du kan om du tar ultramarinblått och zink-titan-vitt få en lite dovare blå genom att blanda i en del grön umbra. Vanligt förr. (Även om nu ultramarin var väldigt dyrt och Pariserblå betydligt billigare och vanligare)
4 svar · 6,3k läst
·
E
Ellem: Hej Vi ska riva en vägg för att få större vardagsrum. Vår tanke var att måla väggarna, dels på de olika befintliga tapeterna (papper) och dels i skarven efter väggen. Hur gör vi för att få det slätaste resultatet? Har läst lite om Easy Cover, men känner oss lite osäkra om det skulle fungera. Vi är inte någon klippa på att spackla så vi skulle helst vilja undvika bredspackling.
0 svar · 2,8k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Vill oxå veta för här är en till som tröttnat på sin Malmsäng (björk dock) eller rättare sagt hela Malmmöblemanget! Vill ha vita möbler. Skulle det funka att tvätta dom med målartvätt, rugga upp ytan med fint sandpapper, grunda och täckmåla? Det funkar ju fint på massiva möbler, hur är det med faner?
1 svar · 15,9k läst
C
cameljointen: Hehe... tack
5 svar · 12,7k läst
H
husbygg: Tack jag ska kolla den.
6 svar · 9,1k läst
T
Toaster: http://www.did.se/ccbygg/default.asp...cle=223&kat=69 Från artikeln [citat] Det är alltså bra med skyddande pigment. Välj därför en olja, med mycket olja....? Detta blev ju allt annat än enkelt att förstå... Från artikeln [citat] Från http://www.sveff.se/Branschinformation/mogel_alger.pdf [citat] [citat] Jag är skeptisk.
8 svar · 4,3k läst
Saxpy
Saxpy: Håller på att bygga en dörr in till ett vindsutrymme och tanken vara att jag skulle sätta masonit på dörr-ramen och sedan tapetsera alt. måla den. Nu är det så att jag har en del oljehärdad masonit liggande i garaget... Vad tror ni? Kan man använda den eller ska det vara "vanlig" masonit?
0 svar · 5,0k läst
A
AnnikaW: Vad snyggt! Och fyndigt!
17 svar · 4,7k läst
·
Anders_S
Anders_S: HEj Alcro har ett strukturmedel som man blandar i färg, finns i 6 kg burkar. Annars finns det ex Nordsjös sandokryl eller Teknos kolibri. Men se till att väggarna är torra och fuktproblemet är löst annar återkommer fukten. Anders
1 svar · 6,0k läst
P
pillan71: Jag har ett allrum som ska tapetseras och står nu och väljer mellan ECO DESIGN 5709 och 5718. Båda är ganska vita, men 5709 går i lite i ljusgrått och har fyrkanter medan 5718 går i ljust beige och har ränder på tvären. Golvet är bok och andra möbler i vitt (IKEA) eller björk och soffan är i svart skinn. Kan grått se för kallt ut och kan beige se smutsigt ut? Lite synpunkter
0 svar · 2,2k läst
Z
Zappboy: Finns en amrikansk pruduct. Vet ej vad den heter nu, det är en enkomp. som inte alls är så dyr som allfogarden.
8 svar · 11,8k läst
Z
Zappboy: Du ska hälst rulla av ytan efteråt. Det är mycket snyggare med lite "stöppling". Men va aldrig två som rullar. Men har inte samma slitning på rullen och men rullar aldrig lika dant. /Målaren
2 svar · 2,5k läst
P
potatoking: Jag håller på fullt just nu att måla mitt staket av trycke. De har stått ute 2 år nu utan färg. JAg kan säga att det suger färg som aldrig förr. Nu är jag inne på ett lager grundfärg och 2 lager Beckers oljefärg. Det ser ut att räcka för jag ser inga genomfärgningar ännu. Men hur kul är det att måla staket 3 gånger.
2 svar · 2,9k läst
P
potatoking: Jag gillar oxå Midbec - vi skulle ha en svartliknande i hallen men fastnade till sist för Midbec´s "Karina L" - svartvita blommor på vit blombotten. Men de hade även riktigt svarta tapeter som "anasel" påpekar. Lycka till.
3 svar · 3,0k läst
Anders_S
Anders_S: Det är klart att en grundfärg förbättrar slutresultatet så köp den en burk vattenbaserad grundfärg. Anders
2 svar · 5,1k läst
A
AndersS: Bara vatten och högtryck. Men du ska inte spruta så att du får strålen in i sömmarna då den kan gå sönder och fransa tyget. Var dock försiktig beroende av tygkvalite då vissa enklare tyger inte säkert klarar högtryckstvättning. Det tyg som vi har i våra markiser är impregnerat för att stå emot smuts och med tvättmedel tar man bort detta vilket gör att de sedan lätt blir
4 svar · 31,8k läst
F
Farzan: Inte behandla alls är i alla fall inget bra alternativ. Det blir så skitigt och fult med tiden. Täckmåla skulle jag heller inte rekommendera eftersom det sitter dåligt på tryckt virke. Jag täcklaserade visserligen en gång ett litet tryckt plank med spalje, som grannen och jag satte upp, men skulle inte göra det på ett däck som ju utsätts för lite mer slitage. Oljat blir inte halt.
2 svar · 4,4k läst
T
tjaboo: Hallå. Har ett par projekt igång härhemma som jag tänkte måla med Epolan V för att skydda mot fukt men tänkte höra om det finns nåt pigment man kan blanda i för att den ska bli svart ? Vad för färg ska man grunda med om man vill ha svart under lacken ? Hur bra tål lacken sol ? Hur bra tål lacken värme ? Hur bra tål lacken kyla ? Håller på och bygger en ljusramp till akvariet i
0 svar · 5,9k läst
G
gromit42x: http://www.byggtjanst.se/Byggkatalogen/ItemPictures.aspx?companyId=100233&cmp=0&itemId=232403&dPic=7006 Sensitive 66m x 30mm fritlagt.jpg
10 svar · 2,8k läst
billy.b
billy.b: Tusen tack för tipsen....Har försökt med värmeoistol, men med Dålig verkan. Nu skall ja omedelbart ge mig iväg o försöka få tag på Biokleen....MVH Billy.b
3 svar · 3,4k läst
Anders_S
Anders_S: Viktigt är att grundfärgen inte är av vattenbas då ex lackbets "vandra" igenom färgen och skapar div fula undertoner. Anders
2 svar · 3,5k läst
C
Chinaski: [citat] Ja så var det kanske, det gråa var väl helt omålat trä som hade eroderat med tiden, oerhört vackert i mina ögon, på rätt plats vill säga, och fantastiskt tåligt... Och jag instämmer, en gul villa med röda uthus är en fin kontrast.
9 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Är det varmgalvat stål behöver du inte vara orolig för rost under solfångarens eller din livstid. Småskador självläker.
4 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.