Anders_S
Anders_S: Holyanna Många färghandlare kan konvertera Ral till NCS. Om inte de kan iaffären så brukar leverantören ha en sådan lista.Fråga du på i den färgaffär. Anders
2 svar · 40,3k läst
Anders_S
Anders_S: Tinner är bra att tvätta aluminium och metall för avfettning precis innan man målar för att få vidhäftning. Om man sen gillar Hammarlackens "slagna" utseende så visst det är ok. (Ja jag vet att det finns slät Hammarlack också) Anders
3 svar · 18,0k läst
A
Alko: På forumet var det en kille (hittar inte länken nu) i vars hus de isolerat med kläder, bara för ngt år sen... /A
3 svar · 7,0k läst
J
jon_h: Om färgen sitter bra, ja. Målartvätta. Fast det beror också lite på vad det är för puts under, är det kalkbruk så är detta ofta för svagt för att bära keramik.
1 svar · 3,5k läst
L
Lejonet: Tack för svar! Vi har köpt provburkar med både en grålila nyans och en ljust beige. Vi får testa och se!
6 svar · 14,5k läst
Z
Zappboy: Detr betyder "second". Alltså andra upplagan.
3 svar · 9,5k läst
G
Gullhamster: Tack allihop för goda råd!
9 svar · 5,4k läst
M
moOd: Hej, Jag är nybliven ägare till ett hus med källarplan.. Tänkte fräscha upp de bitvis ojämna väggarna, men som jag förstått så gäller inte samma tillvägagångssätt i källare som med vanliga gipsväggar. Idag så är det någon form av vävtapet som är vitmålad, antagligen med diffusionöppen silikatfärg. Hur gör jag bäst om jag vill få en jämn och fin yta? Kan jag ta bort
0 svar · 2,4k läst
A
Alko: Schysst tips, jag är faktiskt medlem, det ska jag utnyttja förstås... /A
2 svar · 4,6k läst
J
Johan F: Får hota ungarna med indraget lördagsgodis ett tag framöver om dom rör pappas/mammas stenar.. ;)
12 svar · 55,5k läst
·
A
Alko: Ok, då kör jag på den! Tack för svar. Mvh/ Alko
4 svar · 5,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: jag hade förmodligen också tapetserat ända upp. (Vi har ryggåstak i köket men vi har målade väggar och målade samma färg ovan köksskåpen).
3 svar · 2,3k läst
G
grutt: limfärg är det bästa. 10kg krita, ca 5l vatten och 5 hg pärllim. vatten i en hink, häll i kritan utan omröring, låt stå över natt. rör om till en tjock smet. låt limmet svälla i vattenbad några timmar, häll av vattnet. Ställ limburken i ett hett vattenbad och låt limmet smälta. Rör ner limmet i kritsmeten.
6 svar · 3,2k läst
J
JonOMaria: Färgen bleks av uv-ljus... så om du skulle råka få en gul ring under en blomkruka så flytta på den så bleknar fläcken...
2 svar · 4,3k läst
S
Smuts: Tack för hjälpen! Jo, vi har tänkt oss att grunda och stryka två gånger (trots sk "fabriksgrundat") samt att ev bättra på ändträ nere efter målarens grundning. Men offerten med en färgstrykning var för att klara vintern, sen får det lösa sig med andra strykningen nästa sommar (kul, kul ;-) ). Vi fick idag in offert från en annan målare, fast beräknad på två strykningar...:
4 svar · 4,1k läst
A
Andy73: Jag antar vi pratar om ett nybygge. Vi har fått ett pris på 120:- per kvm och då räknas det på totala boa.
1 svar · 2,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Är det ett gammalt hus så passar linoljefärg bäst. Men är lite mera tidskrävande att måla. Skillnad i underhåll också: Färgen vittrar på ytan (blir vackra färgskiftningar) så man ser tydligt när det är dags att måla om . Då behöver man oftast bara tvätta ytan. Till skillnad från alkydolja där fukten kan tränga in bakom och så blir det flagor som man måste skrapa. Mögel
5 svar · 5,0k läst
J
jon_h: Du ska använda en våtrumsfärg, och grundmåla med särskild våtrumsgrund.
1 svar · 6,1k läst
slaskman
slaskman: En får tacka
2 svar · 2,2k läst
Linska
Linska: Det jag fått lära mig är att man slipar in fett och smuts om man inte målartvättar först.
8 svar · 15,6k läst
C
coss: Tack tack säger jag. det funkade finfint med kupevärmaren.
5 svar · 5,3k läst
saturnus
saturnus: Jag köpte den grovmönstrade glasfiberväven hos Byggmax till mitt garage, och tyckte den var o`key till detta. Det gick nog att hitta några trådar i den som inte låg helt paralellt med nästkommande, men när den blir mättad med färg, så är det inget man tänker på. Men när det gäller i bostaden, finns anledning att fundera över kvaliteten. Men om nu Fluggers är felfri, är det
1 svar · 8,3k läst
Anders_S
Anders_S: Tvätta, Rugga upp sedan måla Anders
3 svar · 11,4k läst
Anders_S
Anders_S: Vit/ Bas A = Den utgångspunkt som används till pastellkulörer. Bas B = " " " lite mer mättade kulörer(Mellanregister. Bas C= " " " Mörka mustiga eller färgstarka kulörer. Sedan har en del: Bas 4 Gulbas Bas 5 Rödbas Bas 6 Brunbas Bas 7 Gråbas. Så det finns att välja på. Anders
5 svar · 29,1k läst
haddirajan
haddirajan: För att inte tala om mackpersonalen som bara kan servera majonäs på korv numera. Att fråga om en olja med SD-kvalitet är inte lönt.
2 svar · 5,5k läst
T
tpsoft: Okey så iprincip skulle jag kunna dra över trappan med vanlig lackfärg nån gång då så är jag kvitt problemet?
4 svar · 4,6k läst
K
Kvanne: Färgaffärerna verkar tyvärr inte själva veta :-(
0 svar · 7,2k läst
K
Kvanne: [citat] Intressant information :-) Det visade sig knepigare i praktiken... När sambon frågade efter vattenbaserad lågemmiterande färg i färgaffären, så sa de ungefär: Vattenbaserad, javisst. Men lågemitterande, vad är det?!? (Och så sålde de Nordsjö Ready V till honom. Utan att alltså egentligen veta.) Så då ringde jag till en av större färgaffärerna och frågade. Tjejen jag
3 svar · 5,7k läst
T
Tobias_Rydholm: Hejsan Vi har köpt ett hus från slutet av 1800-talet som är renoverat och har nu planer på att tapetsera om några rum, väggarna i huset är pappspända och pappen har flera bubblor. Hur gör man för att minska dessa när man tapetserar om? Tack på Förhand!
0 svar · 5,4k läst
T
thalle: Återupplivar tråden med en följdfråga. Om min vägg fått 5-7 lager tapet under dess 50 åriga livstid. Kan jag bespara mig arbetet att få väggarna betong rena genom att limma gips direkt på tapeten. Och i så fall, sättlim, gipsbruk eller kakelfix vilket borde funka bäst? Alternativt, räcker det med att skapa te.x 30x30cm's rutor som är betong rena för limmet?
6 svar · 22,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.