Färg, Måla & Tapetsera
brorzan: Nu är vi äntligen klara med vårt vardagsrum på dryga 42 kvadrat. Rivit ut det gamla innertaket och satt ett nytt av gipsskivor, ordnat till alla lister och tapetserat. Ett riktigt svinarbete att hålla på med nytt tak, med spacklande, slipande, spacklande och slipande igen. Det kändes som om jag snöt och hostade cement efteråt, trots att det bara var spackeldamm. :) En liten bild hur det
Kjell_G: Målar Flugger 98, grundar med olja enbart och sedan en strykning med färdigfärgen, sedan en gång till när panelen är uppe. Valde Flugger mest pga kulören som jag såg på ett annat hus, visste att jag ville ha just den kulören. Hade förstås gått att bryta fram på andra märken, men... Får väl se framöver hur det funkar, det är ju en vattenbaserad färg både oljan o
saturnus: exprementeradet med färgerna verkar fortsätta i oändlighet. När plastfärgen kom (på 60-talet) för att användas utomhus, fanns inget snack om att man (vi) skulle grunda först med en oljefärg! Detta kom senare, då allt som målades med plast färg ruttnat ganska snabbt, från fönster till gavlar. Är därför ännu inte överbevisad om att dagens akrylfärger skulle vara bättre för
andersmc: Just precis. Det är mycket värre att byta på andra hållet. Då måste det verkligen skrapas näst intill trärent.
saturnus: inget ovanligt att det trängt ur kåda från en del brädor. Väljer man en fasadbeklädnad av ett levande material, får man räkna med att det sker förändringar med årstiden. Med tiden kommer även några brädor att spricka. Om Ni tycker det är för iögonfallande, så skrapa av kådan, och bättra på med färg.
Anders_S: En grundoljning en grundfärg o 2 ggr av en akrylatfärg allt i systemmålning typ Alcro Bestå, Teknos Nordica Eko, Beckers Perfekt. Anders
Anders_S: Om det är själva fönsterbladet forskas det fortfarande om man kan göra en bra akrylat eller hybridfärg. Tills vidare ska man använda en oljebaserad färg med grundolja och grundfärg och 2 ggr oljefärg . Alt en gång grundolja o 2ggr oljetäcklasyr. Sen finns det dem som är linoljefärgsfanatiker och de har sina metoder !! Anders
cameljointen: har kört på easy cover, ta bara rejält med lim så är det enkelt att få det bra. Man kan ju spackla lite granna efteråt runt hörn etc
Poggan: Hej! Jag undrar hur mkt "diffusionsöppen" Fluggers Deksoplast 5 är? Tänkte då närmast i %. Någon som vet?
vickevire: Jag har nu i alla fall börjat att måla mina fönster med linoljefärg nu. Jag köpte den från Ottossons. Jag ångrar det inte. Det blir verkligen en jättehärlig yta, och det blir "lite" synliga penseldarag men bara ytterst ytterst lite. Men jag håller med om att det är det som är charmigt. Står man en bit ifrån så syns det inte. En tät och bra pensel har jag i alla fall använt. Jag
HELSVENA: Hej! Håller på med liknande projekt i fjällstugan. Kan bara (av egen erfarenhet säga) att det verkar inte som om panel svettas "färdigt" någongång (inte ens på 30 år) Jag har testat olika alternativ och för mig har jag fått det bästa resultatet (i och för sig på timmerväg) när jag grundat med en oljebaserad färg (förhindrar ev. gulning) och sen en väggfärg. Har nyttjat
imported_Byggaren: Det finns speciell rostskyddsfärg för radiatorer som är värmebeständig lixom det finns speciell (vit) täckfärg för radiatorer som är värmebeständig och inte gulnar av värmen. Hör med närmaste färghandlare. Annars kontakta Nordsjö färg. _________________ Byggaren
oderooy: Hej, den här elementfärgen på spray, vad hettar den och var köper man sådan färg? Tack Olivier
Pesco: Köpt färdigmålat huntonit (målat 5 ggr) men den visade sig inte vara vit. Måste alltså målas. Har mängder vit snickerifärg (oljebaserad). Duger det eller måste man köpa specialare?
FlitigaLisa: Den kallas oxå "Stockholms-vit" av vissa och drar lite åt gult men är absolut inte gulvit! Oftast är innedörrar och fönster i denna nyans av vitt. Bästa är att kolla färgprover i färgbutik. Du kan söka NCS kulörer på Visa en NCS S eller NCS Färg men den ser gul ut där (bildskärmar ger oftast inte rätt kulör...). /FlitigaLisa
pethans: Lånar denna tråden lite. Min garageport är jättestygg, då det ständigt rinner ifrån kvistorna. Några tips för att unngå att kvistorna blöder?. Kvistlack utomhus var visstnok ingen god idé?
magnusss: Tack för svaren. Så får det bli! Skall bara slipa lite först..phhh.
Anders_S: Vanlig takfärg glans 3 . Om det är fukt i taket målar man det inte! Anders
Anders_S: Kan det vara någon form av asfaltslack? Pröva att grunda en bit med en lösningsmedelsbaserad grundfärg för trä. Det brukar funka. Annnars till färghandeln. Anders
Anders_S: Alcros impregneringsolja är avsedd för att man ska måla på den. Dvs att den bla inte innehåller vax som en trad träolja. När man köper träolja ska man inte köpa den billigaste för det är mycket lösningsmedel i burken. Köp av de stora märken och ingen varuhusolja! Anders
Anders_S: Hej Om du lägger en lösningsmedelsbaserad klarlack ovanpå den vita lacken kommer den att se gultonad ut. Så mitt råd är att köp hos din alcrohandlare en burk servalack blank nr 1 Vit den klarar utemiljön. Om jag inte har dåligt minne så funkar vär även servalack halvblank 301 vit oxå ute efter att ha blivit lite modifierad . Anders
sssss: tack så mycket jutlandica. och urk! men intressant. ska försöka hinna testa alla tips under helgen som kommer.
mino: Hörrö JG, det är bara ett litet aber, vad som ser ut som rätt färg på provet på havreåkern kommer garanterat inte se ut som rätt färg när man får upp den på en hel vägg... :-P
brorzan: Det sitter redan en glasfiberremsa där, och skarven är inte bredare än någon annan i taket... Det blir alltså inte en lång spricka i färgen, utan fullt av småsprickor. Närmaste liknelsen är väl sprickor i marken i öknen typ. :o) # bror
spunk_totte: Måla med en Nikotinspärr så slipper du det, jag har precis gjort det här hemma funkar KLOCKRENT!!! Jag gick på en billigare variant än Nordsjö's nämligen Hornbauch's egna, Funkade strålande!!!
Johan Gunverth: [citat] Om du tänker använda vävlim skall det vara av typen "extra stark" med hög torrhalt. Fråga i färgbutiken, de vet vad du skall ha. Tänk också på att spacklet torkar långsammare över en vävlimmad pappremsa.