Fick tips att använda lite round up i täckfärgen för att minska mögelbeläggning i framtiden. Kan det vara något? Det låter ju lite knäppt.

Ja, det låter knäppt. Jag skulle inte ens tro att Roundup fungerar mot mögel, men även om det gör det så verkar det dumt att sumpa garantin från färgfabrikanten för att någon hemmapulare tycker att han kommit på en bra idé.

Det låter ju vansinnigt. Round-up är ju bekämpning mot helt andra organismer...

Round up stoppar fotosyntesen i växter, dvs gräs och annat ogräs med mycket grönmassa dör direkt, men växter med t.ex. mycket kvistar och få små blad slokar endast lite för att senare fortsätta leva. Medlet förstör klorofyllet i växterna och på det viset dör de, jag tror inte att mögel och mossa innehåller så mycket av det.
Så det kommer att växa lika mycket mögel m.m. på väggen ändå. Satsa på en bra färg och gör ett ordentligt grundarbete så blir det bra.

Boracol kanske då?

Förr körde målarna med blyad bensin i utefärg men det går ju inte heller få tag i längre

Varför kan inte bara färgen få vara som den är istället för att konstra med allehanda egna recept.
Om man skulle tillsatt färgen något skulle det iså fall stått på burken.
Anders

Och som jag påpekat i någon gammal tråd, om man blandar i grejer i färgen kan man glömma att reklamera den om något blir fel, om den släpper eller möglar mer än normalt, till exempel.

Fick tipset av en målare att späda färgen med "Algtvätt." Dock har jag glömt mängden....

När jag arbetade i Norge som målare brukade vi spruta/duscha huset med koncentrerad "soppdreper" innan vi målade fasaden. Man ska självfallet låte medlet torka ordentligt innan man målar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.