4 901 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
round up i täckfärg
Ja, det låter knäppt. Jag skulle inte ens tro att Roundup fungerar mot mögel, men även om det gör det så verkar det dumt att sumpa garantin från färgfabrikanten för att någon hemmapulare tycker att han kommit på en bra idé.
Round up stoppar fotosyntesen i växter, dvs gräs och annat ogräs med mycket grönmassa dör direkt, men växter med t.ex. mycket kvistar och få små blad slokar endast lite för att senare fortsätta leva. Medlet förstör klorofyllet i växterna och på det viset dör de, jag tror inte att mögel och mossa innehåller så mycket av det.
Så det kommer att växa lika mycket mögel m.m. på väggen ändå. Satsa på en bra färg och gör ett ordentligt grundarbete så blir det bra.
Så det kommer att växa lika mycket mögel m.m. på väggen ändå. Satsa på en bra färg och gör ett ordentligt grundarbete så blir det bra.
Fick tipset av en målare att späda färgen med "Algtvätt." Dock har jag glömt mängden....
Produkter som diskuteras: "Algtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
När jag arbetade i Norge som målare brukade vi spruta/duscha huset med koncentrerad "soppdreper" innan vi målade fasaden. Man ska självfallet låte medlet torka ordentligt innan man målar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden