Hallu

Vi har tänkt sätta pärlspont i vardagsrumstaket men vi vill ha det helvitt, vilket inte verkar finnas att tillgå någonstans.

Har sökt lite på det här på forumet och har kommit fram till att vi får lösa det själva.

Eftersom jag har börjat bli lite bekväm av mig vill jag göra så lite som möjligt. Tänkte därför ventilera min idé här innan jag iscensätter den...

Jag köper vitlaserad pärlspont (som då förhoppningsvis är så vit att jag är nöjd) men om inte så smäller jag upp den och gör ett par strykningar med lackfärg efteråt så att den täcker.

Är det bra eller anus? Vad måste jag i så fall tänka på? Ska panelen ruggas upp först innan täckmålning? Går det öht. att göra som jag har tänkt, eller är det lika bra att köpa obeh. och börja därifrån?

Grejen är att jag inte har lust att stå och handmåla 20 m2 panel, har helt enkelt inte tid eller plats för det. Funderade först på att sprutmåla när taket är monterat, men det verkar ju gå åt en del färg och dilemmat med "torksprickor" i färgen kvarstår om det är obeh. innan...

Nu börjar jag svamla märker jag, men jag skulle verkligen behöva ett råd snarast.

Köp omålad om du ändå skall täckmåla. Ta i en målare efter du satt upp taket om du inte orkar med det själv.

Finns det inte risk att panelen sedan krymper och det blir omålade 'streck' i skarvarna? Jag skulle måla panelbräderna innan jag satte upp dom i taket.

Vad är det för färg du tänker måla med? För linoljefärg gäller att den gulnar väldigt inomhus. Därför brukar man aldrig använda obruten vit, utan bryta den i någon färg så att gulningen inte blir så tydlig. Vet inte om detsamma gäller för andra färgtyper inomhus.

Sommartorparn skrev:
Finns det inte risk att panelen sedan krymper och det blir omålade 'streck' i skarvarna? Jag skulle måla panelbräderna innan jag satte upp dom i taket.
Ett alternativ är att vänta med målningen till januari-februari när det är som torrast. Om man kan stå ut med ett omålat tak så länge vill säga...

Jo man skall helst måla innan man sätter upp panelen för bästa resultat men trådskaparen verkade inte vilja det

Hej och tack för era svar, men som cameljointen mycket riktigt påpekar vill jag slippa app måla innan uppsättning.

Jag förtydligar då frågan lite:

Om jag sätter upp vitlaserad panel för att sedan måla den på plats, vad måste jag tänka på då?
Anledningen till att sätta upp laserad panel är för att slippa se träet lysa igenom när det rör på sig. Att färgen spricker i fogarna räknar jag med. Vill bara inte se rent trä lysa igenom i så fall.

Tack på förhand/Mankan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.