hallå.
för snart 4år sen målade jag om lite väggar härhemma och fick en del färg över som stått i ett av kökskåpen och använts lite av å till men en av burkarna är i rätt dåligt skick så tänkte höra.

istället för att bråka med locket, skulle man kunna ta tjock plast över och tejpa fast med silvertejp ?

Mvh Tjabooo

Häll över färgen i en glasburk med lock! Glöm inte att märka burken!

Färghandlarna brukar ha burköppnare som de delar ut gratis. Färgen mår bäst i sin burk.
Anders

Anders_S skrev:
Färghandlarna brukar ha burköppnare som de delar ut gratis.
Sån har använts dom flesta gånger burken öppnats men dom senaste gångerna har locket sugit sej fast nåt groteskt.

Linska skrev:
Häll över färgen i en glasburk med lock! Glöm inte att märka burken!
Går det bra med plastbehållare(livsmedelsklassad) med silikonpackning för 100% luft och vätsketäthet ?

Typ sån här.
Biltema Sverige

När jag ska förvara färg en längre tid i en edan öppnad burk brukar jag lägga gladpack ovanpå färgen och sen på med locket...
...funkar fint!

Man brukar även kunna köpa tomma färgburkar på välsorterade färghandlar/byggvaruhus.

-h

Brukar fylla över till glasburk med skruvlock. Sedan förvara burken upp och ner. Funkar med linoljefärg i alla fall. Sedan är det viktigt varje gång man tar upp o använder färgen att man inte låter det bli kletigt i burkens gängor.

Plastburkar funkar till vattenbaserad färg (den säljs i såna) . Lacknafta dunstar genom plasten så det du hittar i burken är en torr skorpa efter några månader. Jag brukar hälla upp färg ur större burkar i en lagom liten burk när jag målar (för att inte "skräpa ned" all färg och för att slippa bära omkring en tung hink) och om det blir över så torkar den ihop rätt snart i en plastburk, även om locket är tätt. Glasburk borde funka om gängan inte klistrar ihop.

imported_Benno skrev:
Plastburkar funkar till vattenbaserad färg (den säljs i såna) .
Inte denne, hyfsat säker på att det är nordsjö bindoplast och dom mindre burkarna är plast men denne är på 10L och i metall.
Men med andra ord borde ju en lufttät plastburk funka hyfsat bra då.

gromit42x skrev:
Man brukar även kunna köpa tomma färgburkar på välsorterade färghandlar/byggvaruhus.
Kan ju va nåt och fråga efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.