Har tagit bort vävtapet på betongväggar i källare (70 cm upp är marknivån). Vi har ångat bort tapeten, men limmet går inte att ta bort allt. Hade tänkt måla med silikatfärg, men det går inte då jag inte får bort allt lim. Hur gör jag nu spacklar, målar? Med vad då? Har även sprickor i betongen, vad lagar man det med? Tacksam för svar.

hej, jag skulle (och har gjort) hyrt ytfräs på nån uthyrningsfirm. de är väldigt smidiga och tar bort både ytligt och lite djupare om du vill det. är putsen det minsta lös eller bom så ska den bort. putsa sedan upp med c-puts. det är inte så svårt.
silikatfärg är jättebra!

Price skrev:
silikatfärg är jättebra!
Det har jag förstått från flera håll. Är också i stånd att måla i källaren... Nu läste jag dock en tråd om en- respektive tvåkomponentssilikat, där det stod att enkomponentaren inte är oorganisk och därför inte skulle användas i källare!! Någon kommentar innan jag målar??

/Elin

K
Silikatfärg går alldelles utmärkt i källare, sen finns det ju självklart de som har mer plast i sina så att de blir olämpliga, men tar man den med tex bara 2 % i, så räknas den som diffusionsöppen. Tänk på t.ex primer som är en slags plastdispersion. Vissa är diffusionsöppna och funkar också i källare bakom kakel t.ex.

jag kände inte till att det fortfarande fanns en respektive tvåkomponents silikat. jag trodde att de senare bara var en äldre tillverkningsmetod. såvitt jag vet är all silikatfärg öppen.
bra observation också om primern. på gamla betongväggar har jag använt rätt mycket för att få färgen att täcka bättre. har jag tänkt fel?

K
Beror ju på vad man målar med. Man kan inte blanda hur som helst mellan märken och olika produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.