S
sinikka: Vi har träpanel/-brädor ovan fönster och dörrar, så på ett år har inte något "rost" runnit på dörrarna eller fönstren. Men detta är på ett mindre gästhus, så vi får se hur detta problemet blir på vårt bostadshus, vi ska börja måla nu, så snart vädret tilllåter. Men jag ser framemot detta, färgen har blivit riktigt snygg på gästhuset! Bilder kommer senare!
2 svar · 4,1k läst
S
sinikka: Jag har inte märkt att järnvitriol "fäller" på det sättet på dörrar. Vi har vita dörrar och de är vita efter ett år trots hällregn. Men vi har en 15 cm djup bräda ovanför dörren, kanske skyddar den dörrarna.
7 svar · 4,6k läst
I
injonil: Ja, isolering under golvet. Nya hus har ofta 30cm isolering under plattan. Isoleringen (cellplast) gör både att ni får varmare och mindre fukt. Dels är den till viss del kapilärbrytande (den ska även ligga på dränerande material) och minskar på så vis mängden fukt som kommer upp från plattan, dels blir plattan varmare och detta minskar fukt som skapas av att varm luft möter kall
7 svar · 4,7k läst
A
Adrian: Kolla här också! http://www.faluvapen.se/
3 svar · 6,4k läst
apotekarnes
apotekarnes: En linoljefärg som är yttorr på ett dygn måste innehålla något mer än bara linolja och pigment. Det är kanske därför den är dödskallemärkt? Beckers linoljefärg innehåller kanske en gnutta alifanafta och det är möjligen därför den är giftig.
2 svar · 11,0k läst
apotekarnes
apotekarnes: Jag har aldrig använt falurödpigment i linoljefärg, men däremot har jag använt pigmentet engelskt röd. Den är lite mörkare tycker jag, men det går väl att kompensera för med en liten nypa vitt (eller blir det rosa då?). Ring till någon med kunskap om linoljefärg (gysinge eller nån annan) och fråga. Jag kan inte komma på nåt skäl till att det inte skulle gå att använa faluröd.
1 svar · 4,7k läst
apotekarnes
apotekarnes: [citat] Jag har haft problem att riva ner ett tak som hade stående panel under sig. Dyckerten var gömd innanför ändträet på panelen. Det var ett jädra meckande för att få ner taket utan att skada panelen, så man ska nog fundera på om man ev. har tänkt byta tak någon gång i framtiden innan man sätter upp gips eller panel. Sen kommer ju det där problemet med att flytta och kapa
2 svar · 7,1k läst
apotekarnes
apotekarnes: Jag har eventuellt tänkt måla ett kökstak med limfärg, mest för att det skulle vara kul att prova. Jag har sett ett par olika recept, så framställningen är inget problem. Jag undrar mer hur det är att måla med limfärg. Vad jag har förstått så torkar den väldigt fort och man måste måla vått i vått hela tiden för att undvika skarvar. Dessutom kan jag tänka mig att färgen
0 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Håller med om livslängden. Antar att det inte är superlyx-varianten med utvalt långtidstorkat virke när du nämner Bauhaus. Ett stalltips är att sätta ihop stugan så fort du har öppnat det ihopbuntade paketet. Delarna brukar börjar korva sig efter några dagar. Precis samma anledning varför jag byggde ungarnas sandlåda i obehandlad gran; de hinner att tröttna på den innan
10 svar · 9,3k läst
it-snubben
it-snubben: Jag håller på med att skapa ett liknande litet biorum. Inte samma förutsättningar då jag har uppreglade gipsväggar men annars så har jag vänt och vridit på hur jag ska göra precis som du. [citat] Visst kan du måla med färg som andas och den går att få bruten. Men du har väl inte fyra ytterväggar? Innerväggar, även fast de är putsad betong, har inte samma behov av att andas.
1 svar · 5,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Kalkvitt: S 0502-Y ;)
2 svar · 4,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag har bara målat med Beckers/Alcros Täcklasyr. Visserligen så har väl dom kommit med Perfekt-serien nu så troligtvis är den väl bättre. Linoljefärg målar du på egen risk. Tänker inte gå in i en (till) diskussion om linoljefärgens vara eller ej vara. Jag hade valt akrylat eller vanlig oljefärg.
8 svar · 18,5k läst
C
Christian_S: [bild] Kan det var denna? Namn: Woods White / Black Tillverkare: Cole & Son
1 svar · 3,6k läst
S
sarasara: Funkar det? Går det med vilken tapet som helst?
0 svar · 3,5k läst
M
imported_Byggaren: [citat] Förstod det. Plan- och sättsteg brukar sällan bli målade på utv. trappor och blir de det, slits färgen bort på ingen tid. Det gör att vatten, som blir stående på planstegen och vatten från snö vintertid som smälter undan när solen ligger på, går in i btg.-en och sen förångas under sommarens uppvärmning av trappan och då tränger ut åt alla håll. Trappan måste
5 svar · 12,7k läst
K
krukan: Jag frågade min kompis som är chef i lokala färgaffären med regnbågen om att måla i badrum. Han sa att det kunde bli problem om det var en våtrumsmatta från typ 80-talet, en tjockare och lite mjukare variant, för då kunde färgen bli klibbig och ge intryck av att aldrig torka. Detta är på grund av alla mjukgöringsmedel. Nyare mattor och våtrumstapeter ska det vara mindre mjukgörare
4 svar · 4,2k läst
E
esox71: Vanligt sandspackel som Beckers breplasta går väl blanda hej vilt om man vill. Jag brukar köra med mediumspackel först (vanligtvis ljusgrått) och sedan jämna till med finspackel (vanligtvis vitt). Då ser man skillnad på lagren. Du verkar dock ha börjat med ett vitt spackel (finspackel?) . Vet inte om det finns något finspackel i annan färg än vitt?
1 svar · 4,3k läst
apotekarnes
apotekarnes: Jag har tänkt måla i min källare med putsade betongväggar och undrar därför vilken typ av färg som är lämplig att måla med. Saken är den att väggarna alltid är ganska fuktiga så färgen får väl inte vara helt tät antar jag. Några idéer?
0 svar · 2,9k läst
6
666kalle: Om jag ser rätt så har du satt den upp och ner i den photoshopade bilden på ert kök;)
10 svar · 4,0k läst
·
tompas11
tompas11: Jag har använt den i tre rum utan problem. Fungerar faktiskt oförskämt bra med tanke på priset.
9 svar · 6,8k läst
N
NyfikenVit: Tack för tipset angående målning av golvlister! Nu behöver jag bara råd för hur man bäst målar dörrfoder också... någon som vet?
2 svar · 3,1k läst
K
Kurtivan: Pga skador på några golvbrädor som tidigare var under köksskåp, så blev de utbytta till nya. De gamla golvbrädorna är lite gråa och slitna medan de nya lyser i lite ljusgult. Har ni förslag på hur jag löser detta så att de får liknande nyans då jag helst inte vill måla heltäckande eller gömma dem under ett golv till?
0 svar · 2,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: sök i sökrutan på "easy cover "som renoveringstapeten heter så finner du mängder av svar.
1 svar · 7,6k läst
S
spotty: Om det inte går att lasera över betsen, betsen behåller ju träets utseende.
2 svar · 2,6k läst
S
spotty: Det finns även tapetborttagare, en liten maskin, som fuktar tapeten. Ev kan man fukta tapeten och fästa byggplast över och låta det stå över natt. Vet dock inte om det funkar på den typen av tapeter som du har eller om det bara funkar på vanliga tapeter.
4 svar · 8,2k läst
C
Cameron: Köpte casco renoveringsgips idag, som jag tänkte använda att laga och spackla väggen med. Kanske blir mycket jobb men bra lär det bli. Lägger upp lite statusbilder under detta inlägg senare fram. Tack för hjälpen. Föresten, lägenheten ligger i Bagaregården.
2 svar · 6,2k läst
S
spotty: Jag har målat över flera tapeter och är helt klart nöjd med resultatet. Tapeter kan vara konstruerade på lite olika sätt. En del tapeter har ett ytskikt som kan dras bort i samband med omtapetsering eller ommåling. Testa på något undanskymt ställe. Annars har jag för mig att man tvättar tapeterna med målartvätt och ser hur tapeten uppför sig. Sitter den kvar utan att bubbla sig så
9 svar · 14,7k läst
A
Adrian: Nej det gör de inte men det går att bryta färgen med både gult och grönt om man vill åt det gröna. T ex S 2502- G80Y Men man "måste" ha i lite gult i det gråa för att det inte ska uppfattas som blågrå i vissa ljus.
5 svar · 7,4k läst
·
M
Micke H: Jag har putsat min med kalkbruk E som inte innehåller någon cement. Den blir en puts med ganska låg hållfasthet men som inte spricker i stora sjok om det börjar lossna med tiden. Kanske att skulle prova gipsputs som är enkelt att putsa med?? har dock ingen erfarenhet av den. du kommer behöva ca 1 1/2 säck kalkbruk E och 40-60 kg sand om du inte kör färdigblandat. //Micke
3 svar · 3,6k läst
·
M
MartinTR: Jag har gjort i ordning en hall med Byggmax målarfilt och avråder dig att använda den. Den är tjock och suger färg som inget annat, Den är lite läskig att jobba med eftersom den "dammar" jättemycket glasfiber. Efter att nivån i min dyra burk specialbruten väggfärg sjunkit anmärkningsvärt fort köpte jag byggmax fulfärg för att grunda resten med innan jag strök på min valda
4 svar · 13,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.