Färg, Måla & Tapetsera
5.2 racing: Det är nog svårt att avgöra innan. Om du köper en vattenbaserad färg torkar den nog på fyra-fem timmar. Innan du kan tapetsera på den alltså. Prata med en färgaffär, om ditt issue. Lycka till!
cameljointen: Jag gillar tråg. Går bra att dra upp en massa färg på rollern från tråg. Mitt bekymmer är att jag alltid verkar få områden typ 10*20cm med matt yta i släpljus......
apotekarnes: Jag har precis målat några hemsnickrade köksluckor med linoljefärg. Före målningen använde jag schellack på sprayburk. Det var otroligt enkelt, bara att spraya lite grann på varje kvist. Man slipper allt kladdande och dessutom går det mycket fortare. Efteråt slipade jag bort all schellack runtom kvistarna (varför vet jag inte riktigt), men hade jag haft 130 kvadrat hade jag nog
Micke_H: Läga i skarvarna med nått material som fyller bra och sedan väv på det och därefter några svängar med färg låter som en bra budgetlösning.
fridhem: Enligt Alcro så är väven ett måste om man inte vill ha ett hål pga en eventuell smäll på väggen. Väven binder gipsen. Har själv gjort ett nybygge och har där satt väv på gipset. Men som sagt, risken finns ju alltid att det spricker innan huset satt sig ordentligt.
mino: Jag målade ett varv med vanlig väggrundfärg. Det blev något dyrare än att förlimma väggarna men det hjälpte till att se skavankerna som jag hade missat vid spacklingen. Jag misstänkte att väggen skulle kunna suga mer än vad ett lager grundfärg skulle kunna göra nåt åt men det var inga problem, väggarna sög inte mer lim än vanligt trots att de bara var gipsskiva+grundmålning.
mino: Slipa lite lätt + måla med oljebaserad färg dvs alkyd. Om inte gamla färgen är väldigt bucklig så behöver du inte försöka få bort den. Helt superslätt blir det enbart med sprutmålning, är det väldigt viktigt att det är slätt så är det bättre att lämna in för lackering hos en firma, skulle jag gissa (har aldrig låtit lackera nåt sånt) så går det till runt en 1000-lapp,
aleica: Jag gillar Alcros "design"-kollektioner, dessutom går alla att köpa på provburk 0,5 liter för 49 kronor vilket är helt överkompligt bara för att testa, tycker jag! Målade med Alcros Mentol i min hall, ganska extremt, tycker de flesta, men för mig räckte det med två provburkar och kostar det 100 kronor att måla om ett rum så gör det inget om man tröttnar fort. :) Nu funderar jag på
pojoel: I min gamla hall målade jag med vanlig simpel matt vit takfärg. Kanonresultat! De märken som blev då och då av skor och skidor ställda mot väggen gick lätt att ta bort med vitt radergummi!
Jan-L: Tänk va olika det kan vara! Vi har en randig tapet i sovrummet i två olika gula nyanser och både jag själv och min sambo tycker jättemycket om den............(Katterna och hundarna med för den delen) Gult och grönt är jättefina färger tycker jag, och särskilt den gula färgen ger mig energi, fast då utan att göra mig så speedad att jag inte kan somna.......:)..............
gryden: Tack för svaren, jag har dock redan hunnit inhandla de förmålade socklarna. Jag slipar dem lite lätt innan jag målar med lackfärgen, det blir jättebra. Som ETJ skrev krävs slipningen eftersom färgen annars inte fäster och rinner ut vilket resulterar i fläckar som inte täcks av lackfärgen. Jag tvättar även ytan med målartvätt innan målningen. En bra lösning för den late :-)
Tobbemålare: Du kan aldrig få mer glans på väggen än den glans som anges på spannen du köpt. Omålad gips eller bredspacklad betong uppnår sin rätta glans efter 2 till 3 styckningar Lycka till
5.2 racing: Lägg en latex bara. Väva den nya väggen sen målar du den. Innan andra strykningen så fogar du bara i hörnet, med latex.
RealElwood: Köpte mig en tapetborttagare på Jula jag med, men jag är inte lika nöjd, jag har 4-5 lager tapet, provade på det yttersta lagret, höll den i 15-30sek, provade sedan att riva bort halva våden(övre halvan), men de unersta lagren satt kvar. Provade att riva av tapeten med en spackel, de tre yttersta lagren satt ihop men lossnade väldigt lätt från den sjögrästapet som fanns där under,
cameljointen: [citat] Underarbetet är A och O, så trist! :D Det man får göra är att efter man tror man har spacklat och slipat fint så drar man på ett lager färg för att se vart man behöver spackla mera. Sedan är det bra att vänta tills det blir mörkt och ställa en lampa som lyser upp väggen så man får släpljus, då¨ser man varenda liten grop och det är enklare att spackla jämnt.
ohlgren: Vi har samma fundering och samma typ av dörrar. Jag tror iof att dessa typiska 60-tals-dörrar är ekfanerade - inte teak. De är nu lite blekta och ofräscha. Vi funderar på att antingen måla dem vita (frågan är om det går att få bra finnish?) eller "betsa/olja" dem på ngt sätt. Problemet med betsning är att de är lackade så man få ju först slipa bort lacken. Är det någon som
-Maria-: Gah, det där med vitt och nästan vitt är ju inte så enkelt som man kan tro... Vi håller på och renoverar en 79 kvm stor lägenhet och har gjort det "enkelt" för oss och bestämt oss för nästan vita färger överallt. Grejen är att vi valt ett kök från Ikea - Applåd - som drar åt gult och därför tänkte vi köra på S1002-Y på väggarna så att inte köket ser skitigt ut. I resten
Johan Gunverth: [citat] Med XX02-Y på allt syns inte det gula. Det blir en skön varm känsla. Väggar S 2502-Y Tak, fönster, fönsterfoder S 0502-Y. Taket ev. S 1002-Y Taklister, golvlist, dörrfoder S 4502-Y Ev. Fyllnadsdörrar S 2502-Y med S 4502-Y detaljer
Micke_H: Ett tips är att prata med hyresvärden, alternativt bostadsrättsföreningen om det är en bostadsrätt.
Robert_Maria: Det ska nog gå bra att tapetsera på dem (jag förutsätter att de är släta) om du med slippapper ruggar upp ytan. Gör samma sak, rugga upp, så kan du måla på dem om det skulle vara ett bättre alternativ.
Norell: Jag satte den torrt - och det släppte på flera ställen, att blöta den är ju genialt.
animis: Hej! Finns det någon som målat stående träpanel, sk P130, vilket innebär att plankorna står tätt intill varandra och skarven mellan dem är smala. Måste man måla skarven med liten pensel eller hur skall man göra?
pepparkakan: Hej hej! Jag tror att jag har sett något liknande hos en kompis i Norge. Om du fortfarande är intresserad så kan jag kolla med honom.
jeppeknaster: Tusen tack, provade ditt tips och det funkade utmärkt!
saturnus: Har renstratten varit överfull, så har kanske även stupröret blivit fullt av vatten, och det runnit över uppe vid rännan= en möjlighet, Är teglet konstant fuktigt, är det inte konstigt om fukt tränger igenom väggen innanför, och om då bokhyllan minskar på luftombyte bakom denna, så kan det bli skador som du har. Att riva i väggen inneifrån ger inget, då man får förmoda att
Mikael_L: http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=119 http://www.viivilla.se/ovrig-interior/tapetsera-mera.aspx http://www.henkesmalartips.se/cgi-bin/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?funk=F&nr=00031&Sprak_ID=sv Ny gipsvägg? http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docsById/127862C9C8FCB899C2256D90003FEE2B?OpenDocument&m=mjmcmbmf
Majus: Oh tack för bra svar. :) Det där med avfuktare ska jag kolla upp för jag har faktiskt oroat mig en del för fukten. Oljepannan är utbytt mot en ny gaspanna så det har blivit en massa plats för tvättmaskin och sånt där de gamla oljetankarna stod. Det allra bästa är att huset inte längre luktar apa av oljan när man kliver in genom ytterdörren :D