Jag har beställt ett garage och funderar på att stryka det med Järnvitriol.

Ska virket grundmålas före eller funkar inte Järnvitriolen då?

Finns det någon nackdel med Järnvitriolen?
Behöver den bättringsmålas efter ett antal år som vanlig färg (går det överhuvudtaget att bättringsmåla)?

Kan man byta till en vanlig färg senare om man ändrar smak?

???

Järnvitriol stryks på ett obehandlat trä - inte grundmålat.

Det innehåller inte några träskyddsegenskaper utan fungerar så att det suger ut träets naturliga träskyddsegenskaper till ytan. Egentligen förkortar du träets livslängd, men normalt är det inte träets livslängd som gör att du måste byta panel - utan fukt.

Välj annars en silvergrå oljebaserad utomhuslasyr som ger samma effekt inklusive ett bra skydd.

Tackar, då låter det som lasyren blir ett bättre val.

Har också sett/läst att järnvitriolen fäller en del det första året. Man vill ju inte ha rostränder på en gigantisk (5*2m) vit garageport.

Av ditt svar låter jag mig förstå att att man bör grundmåla under lasyren.

:)

jasell skrev:
Tackar, då låter det som lasyren blir ett bättre val.

Har också sett/läst att järnvitriolen fäller en del det första året. Man vill ju inte ha rostränder på en gigantisk (5*2m) vit garageport.

Av ditt svar låter jag mig förstå att att man bör grundmåla under lasyren.

Nej man grundmålar inget under lasyr, möjligtvis under täcklasyr (men det var det ju inte fråga om här).

På så sätt, det verkar ju skönt att slippa ett moment.
Laserar man bara en gång eller ska man räkna med flera strykningar?

Jag har inte så mycket emot lacknaftan, bara resultat blir bra. ;)

Vad kan man räkna med för "livstid" på med denna behandling (när är det dags att gör om det, 10 år, 20 år)?

Bleknar lasyren med tiden eller blir fasaden mörkar efter varje ny strykning (vart 5 år)?

Jag har inte märkt att järnvitriol "fäller" på det sättet på dörrar. Vi har vita dörrar och de är vita efter ett år trots hällregn. Men vi har en 15 cm djup bräda ovanför dörren, kanske skyddar den dörrarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.