4 591 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Järnvitriol...
Jag har beställt ett garage och funderar på att stryka det med Järnvitriol.
Ska virket grundmålas före eller funkar inte Järnvitriolen då?
Finns det någon nackdel med Järnvitriolen?
Behöver den bättringsmålas efter ett antal år som vanlig färg (går det överhuvudtaget att bättringsmåla)?
Kan man byta till en vanlig färg senare om man ändrar smak?
???
Ska virket grundmålas före eller funkar inte Järnvitriolen då?
Finns det någon nackdel med Järnvitriolen?
Behöver den bättringsmålas efter ett antal år som vanlig färg (går det överhuvudtaget att bättringsmåla)?
Kan man byta till en vanlig färg senare om man ändrar smak?
???
Järnvitriol stryks på ett obehandlat trä - inte grundmålat.
Det innehåller inte några träskyddsegenskaper utan fungerar så att det suger ut träets naturliga träskyddsegenskaper till ytan. Egentligen förkortar du träets livslängd, men normalt är det inte träets livslängd som gör att du måste byta panel - utan fukt.
Välj annars en silvergrå oljebaserad utomhuslasyr som ger samma effekt inklusive ett bra skydd.
Det innehåller inte några träskyddsegenskaper utan fungerar så att det suger ut träets naturliga träskyddsegenskaper till ytan. Egentligen förkortar du träets livslängd, men normalt är det inte träets livslängd som gör att du måste byta panel - utan fukt.
Välj annars en silvergrå oljebaserad utomhuslasyr som ger samma effekt inklusive ett bra skydd.
Tackar, då låter det som lasyren blir ett bättre val.
Har också sett/läst att järnvitriolen fäller en del det första året. Man vill ju inte ha rostränder på en gigantisk (5*2m) vit garageport.
Av ditt svar låter jag mig förstå att att man bör grundmåla under lasyren.

Har också sett/läst att järnvitriolen fäller en del det första året. Man vill ju inte ha rostränder på en gigantisk (5*2m) vit garageport.
Av ditt svar låter jag mig förstå att att man bör grundmåla under lasyren.
jasell skrev:
Nej man grundmålar inget under lasyr, möjligtvis under täcklasyr (men det var det ju inte fråga om här).
Klicka här för att svara