5 592 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Bygga hembio i källaren (färgsättning och färgtyp)
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Har länge önskat mig ett dedikerat biorum och nu är stunden inne. Vi har ett rum över i källaren som är avsett för detta ,men det är en del som måste göras.
Rummet är ca 4.5x4.5 meter och 2m i tak. Det är vita väggar, betonggolv och målat betongtak (bunker , med andra ord...) Jag ska inte göra något fantastiskt överdådigt bygge utan försöka hålla det enkelt och billigt. För att fixa detta har jag lite frågor:
1. Räcker det att måla väggarna med färg som andas och kan man få denna färgen bruten i vilken kulör man vill. Väggen där bilden ska projiceras vill jag ha svart som natten och övriga väggar svarta upp ca en meter för att sedan övergå i läckert rött. Om väggarna behöver lagas pga ojämnheter, vad använder man då?
2. I taket vill jag fixa till akustiken. Finns det något akustiktak man kan skruva rätt upp i det befintliga taket? Jag vill inte sänka takhöjden mycket mer än vad det redan är...
3. På golvet vill jag ha någon form av heltäckande matta. Då plattan inte är isolerad måste det vara en matta som kan andas... Finns det sådana heltäckningsmattor? Den ska vara röd den med...
Jag kommer naturligtvis lägga in bilder efterhand som arbetet fortskrider. Tack på förhand. /Björn
Rummet är ca 4.5x4.5 meter och 2m i tak. Det är vita väggar, betonggolv och målat betongtak (bunker , med andra ord...) Jag ska inte göra något fantastiskt överdådigt bygge utan försöka hålla det enkelt och billigt. För att fixa detta har jag lite frågor:
1. Räcker det att måla väggarna med färg som andas och kan man få denna färgen bruten i vilken kulör man vill. Väggen där bilden ska projiceras vill jag ha svart som natten och övriga väggar svarta upp ca en meter för att sedan övergå i läckert rött. Om väggarna behöver lagas pga ojämnheter, vad använder man då?
2. I taket vill jag fixa till akustiken. Finns det något akustiktak man kan skruva rätt upp i det befintliga taket? Jag vill inte sänka takhöjden mycket mer än vad det redan är...
3. På golvet vill jag ha någon form av heltäckande matta. Då plattan inte är isolerad måste det vara en matta som kan andas... Finns det sådana heltäckningsmattor? Den ska vara röd den med...
Jag kommer naturligtvis lägga in bilder efterhand som arbetet fortskrider. Tack på förhand. /Björn
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag håller på med att skapa ett liknande litet biorum. Inte samma förutsättningar då jag har uppreglade gipsväggar men annars så har jag vänt och vridit på hur jag ska göra precis som du.
Taket är ju en del men väggarna behöver nog dämpas också.
Jag kan för övrigt tipsa om att Bauhaus har billiga heltäckningsmattor. Finns en där som är läckert bio-röd.
Visst kan du måla med färg som andas och den går att få bruten. Men du har väl inte fyra ytterväggar? Innerväggar, även fast de är putsad betong, har inte samma behov av att andas.Björn_Nilsson skrev:1. Räcker det att måla väggarna med färg som andas och kan man få denna färgen bruten i vilken kulör man vill. Väggen där bilden ska projiceras vill jag ha svart som natten och övriga väggar svarta upp ca en meter för att sedan övergå i läckert rött. Om väggarna behöver lagas pga ojämnheter, vad använder man då?
Du skulle kunna montera upp skivor som du har spänt tyg på. Annars finns det akustikplattor för tak men de kostar en del.Björn_Nilsson skrev:
Taket är ju en del men väggarna behöver nog dämpas också.
Matta direkt på betonggolv kan ge problem. Egentligen bör du nog lägga någon variant på luftat golv på betongen och lägga mattan på det. Men det bygger ju lite på höjden.Björn_Nilsson skrev:
Jag kan för övrigt tipsa om att Bauhaus har billiga heltäckningsmattor. Finns en där som är läckert bio-röd.
Klicka här för att svara