4 213 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Kan färgen förstöra?
Jag ska göra en preliminär uppfräschning av vårt badrum, som ska hålla i ca 3 år.
Jag tänkte egentligen bara måla vägarna, just nu är det någon slags plasttapet (ser ut som låtsaskakel).
Jag tänkte bara måla med våtrumsfärg.
Kan färgen förstöra fuktspärren, jag tänker om den kan göra så att tapeten förstörs eller är det bara att måla på?
Jag tänkte egentligen bara måla vägarna, just nu är det någon slags plasttapet (ser ut som låtsaskakel).
Jag tänkte bara måla med våtrumsfärg.
Kan färgen förstöra fuktspärren, jag tänker om den kan göra så att tapeten förstörs eller är det bara att måla på?
jag har faktiskt inte provat ännu. jag målade tvättstugan med liknande färg och den sitter, men det är ju inte samma påfrestning där av vatten.
Har svårt att tänka mig att en färg kan tränga igenom tapet och förstöra en fuktspärr. Fuktspärren ligger ju bakom tapeten. Däremot har jag hört att det inte är säkert att färgen torkar ordentligt, eftersom plasttapeten kan innehålla mjukgörare. Det målade får en klibbig yta, inte så att det färgar av sig, men ytan känns just klibbig. Provmåla en liten bit på något undanskymt ställe och se vad som händer.
Jag frågade min kompis som är chef i lokala färgaffären med regnbågen om att måla i badrum. Han sa att det kunde bli problem om det var en våtrumsmatta från typ 80-talet, en tjockare och lite mjukare variant, för då kunde färgen bli klibbig och ge intryck av att aldrig torka. Detta är på grund av alla mjukgöringsmedel. Nyare mattor och våtrumstapeter ska det vara mindre mjukgörare i och känns stummare. Då ska det inte vara något problem att måla. Det viktigaste enligt kompisen är att rengöra ordentligt, gärna med både ett basiskt och ett surt rengöringsmedel, typ målartvätt och kalkborttagning, gärna en omgång med t-sprit också. Om det är ett tydligt mönster i tapeten eller mattan kan det vara svårt att undvika att det slår igenom färgen. Måla med våtrumsfärg. Fuktspärren ska inte påverkas av det.
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara