Hej,

Jag ska måla golvlister och dörrfoder och är ute efter lite bra tips för att få ett bra resultat. Alla snickerier sitter fast på plats och ska inte tas loss inför målningen, och jag hade tänkt måla med vattenbaserad snickerifärg. Tyvärr flyter ju inte vattenbaserad färg ut lika bra som oljebaserad, så frågan är hur man gör för att ändå få det att se ok ut?

Några funderingar jag har är tex:

* Hur gör man bäst om man ska måla en lång golvlist på ca 6 meter? Om man lägger på färg på hela listen så kommer man ju inte kunna efterstryka den sedan eftersom färgen lär ha torkat för mycket då. Så ska man måla på färg på ca 1 meter, efterstryka, och sedan gå vidare med nästa 1 meter? Men får man inte en dålig övergång mellan de olika "delsträckorna" då?

* Hur gör man bäst när man ska måla dörrfoder? Ska man måla hela bredden på en gång (från väggkant till väggkant), eller ska man måla i omgångar så man målar en bredd-sektionen i taget, och sedan när man målat hela dess längd så går man vidare till nästa bredd-sektion. Hoppas den beskrivningen gick att förstå? ;)

Tacksam för alla tips!

På långa lister brukar jag måla en bit och sedan efter stryka, när jag sedan målar "nästa parti" och ska efterstryka så drar jag penseln och slutar mot det redan målade partiet och med lätt hand lyfter när jag kommit in en bit på det redan målade, då tycker jag att det blir en bra finnish, ofta kan jag ändå tycka att det är när man sitter där som allt är så noga, väl p åplats syns det sällan.

Lycka till!

Tack för tipset angående målning av golvlister! Nu behöver jag bara råd för hur man bäst målar dörrfoder också... någon som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.