Anders_S
Anders_S: En bra färghandlare ska utan ett större besvär kunna plocka fran din kulör från en provbit om man bara är bevandrad i nyanseringslära. Anders
4 svar · 5,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det kan också vara linoljeförstärkt svart slamfärg. Det var vanligt att man hällde i mer linolja i slamfärg om man t.ex. skulle måla falurött på hyvlat virke. Kanske är det sådan slamfärg? Roslagsmahognyn är väldigt fin också, och det kan vara den, men luktar det inte tjära en varm vårdag är det väl knappast det.
4 svar · 5,4k läst
C
MaxPax: Lite kuriosa: Jag snackade med en plåtslagare härom veckan och vi diskuterade koppardetaljerna på kyrkan vi renoverar, då han nämner att koppar blir inte grönt nu för tiden, det blir brunt! Anledningen skulle då vara att det är renare i luften (färre kolkraftverk osv i miljön). Den koppar som redan hunnit bli grön håller sig visserligen sådan... MVH MaxPax
3 svar · 10,9k läst
F
fridhem: Är billackerare i grunden så det är lite utav en störning att se allt när det gäller yta. Inte roligt alla gånger...
13 svar · 10,8k läst
F
fridhem: Problemet kanske kan vara att jag hade för lite spackel som pappersremsan trycktes fast i. En del skarvar har en spricka i sig hur mkt spackel jag än lägger Ang klister så borde väl vävlim gå lika bra?
3 svar · 3,1k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Tapet är det inga problem att sätta upp, frågan är bara vilket mönster som passar till mina redan färgglada val. Eftersom vi inte kommer att använda det som våtutrymme fungerar en vanlig papperstapet bra. Till golvet vill vi gärna lägga en hel plast- alt. gummimatta.
2 svar · 20,4k läst
·
Anders_S
Anders_S: Midbec har SENSI o CITY LIGHTS kanonsnygga tapeter där även lila finns. Anders
3 svar · 6,4k läst
K
klos: Kanske lite sent svar men vi är i samma sits; att välja färg på fönster mm till ett hus som skall ha stående, okantad panel som behandlas med järnvitriol. Vi har valt rött med dragning åt brunrött. Och då på själva fönstren + dörrar. Våra vindskivor och foder får nog vara järnvitriolade också. Annars tror jag svart/mörkare grå fungerar bra. Vitt har vi valt bort då det skär
1 svar · 4,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: 1.prova slipa med ocillerande och roterande slipmaskin typ märke (festool rotex) (avverkar mycket) 2.har det trängt långt ner kan man hyra en lackfräs.märke(metabo) 3.annars får ni antingen täckmåla(med risk för hala steg) 4.använda er av trägolv eller laminat golv samt trappnoslister 5.köpa färdiga trappsteg i ek som man kan limma dit(dyrt) 6.heltäckningsmatta(mysigt) och varmt
1 svar · 3,3k läst
H
holyanna: Tack för ditt svar!
2 svar · 3,5k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: du kan fylla en kanyl med tapetklister och spruta in under bubblan. kanyler kanske inte går att köpa i färgbutiken så du får nog ha lite kontakter om man säger så.
2 svar · 16,3k läst
A
Adrian: Jag har använt den billigaste från ByggMax för 3.99 kr/m² och har inget att klaga på. Där det var fel i väven var den märkt med en lapp så man visste i förväg. De problem jag har haft har bara varit mina nybörjarfel. Den dyra väven (46 kr/m²) jag satte i våtrum hade också små missar ibland men ingen lapp så där syns det på den färdiga väggen.
5 svar · 7,3k läst
M
MaxPax: Har för mig att det kallas "lasera".
1 svar · 5,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Riv ner dem (precis som metalltjuvarna)! Skrotvärdet betalar säkert nya svarta rännor + plåtslagare. ;)
5 svar · 7,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Med lösningsmedelsbaserad färg (som i den gamla delen av huset) får du samma stil och slipper bry dig om kvistarna.
2 svar · 2,9k läst
Anders_S
Anders_S: Hej En tur till närmaste färghandlare och köp stripper eller färgborttagningsmedel eller motsvarande. Detta tillsammns med en avdankad tandborste skulle kunna få bort färgen. Spill vara inte på den målade ytan. Oftast neutraliserar man färgborttagningsmedel med Tsprit. Anders
1 svar · 8,0k läst
N
Nikko_B: [citat] Precis vad jag trodde :D, tack för svaret Anders, då är det bara att spackla vidare då :).
9 svar · 8,7k läst
Anders_S
Anders_S: Det är riktigt att man inte helt kan NCS bestämma faluröd då den skiftar men närmast rätt kulör kan man göra. Anders
9 svar · 15,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Decorama och Borosan går ganska mycket fortare att sätta upp dock. Däremot 50 kr lpm för bård och 80 kr lpm för delat, känns helt uppåt väggarna!
1 svar · 2,9k läst
F
fridhem: Tack för länken. Kanoners... :)
2 svar · 2,9k läst
_bystrom_
_bystrom_: per timme... att säga ett kvm-pris är ju ingen mening, då man måste kolla ytan först, vilka behandlingar som krävs. men en normalvilla, runt 150kvm kostar runt 20000kr har jag för mig, beroende på underlag och skick.
5 svar · 3,5k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: [citat] Och inte heller värme från spisen. Jag skulle inte ha det som du föreslår som stänkskydd. Det är ju inte bara stänk som sagt..
7 svar · 19,1k läst
Ella
Ella: Nu har jag gjort mina val och i bästa melodifestivalstil lagt dem i ett kuvert och klistrat igen! Vi köper färg och tapeter via ett företag som hustillverkaren anlitar, därav skickandet. Jag glömde att ta en kopia på våra val, så det blir spännande att få färgerna!!! Men jag undrar om jag inte valde den ljusaste ljusblå till hallen. Kan inte kolla då vi har lämnat tillbaka
5 svar · 5,4k läst
A
AndersS: Ta alla tester med en nypa salt. Husen lever i olika miljöer och under olika förutsättningar och att bara spika upp ett antal målade träbitar på några platser i landet ger inte ett entydigt svar. Cuprinol och Nordsjö tillhör samma koncern och hos Nordsjö heter motsvarande VX. Har målat i sommarstugan med både Nordsjö VX och Cuprinol Fasad. Stugröd för fasad och vit på inläddnad,
2 svar · 7,2k läst
M
margi009: Tack, snälla för svaren! Jag är totalt hopplös på såna här saker. Ni skulle skratta om ni fick veta hur jag klantade till det med maskeringen av det jag inte hade tänkt måla ... //Maria
5 svar · 32,6k läst
saturnus
saturnus: Ahha, _bystrom_ kör också med högtryckspruta. Jo i bl a USA användes högtrycksprutan oftast till fasadmålning, och jag tycker man har en väldig snits på det där. Men precis som_bystrom_, är jag lite skeptisk till sprutmålning av träfasader, då färgen inte blir "arbetad in" i träet. Villor här hemma som kommer grundade/transportmålade från fabriken har fått ett tunnt lager
5 svar · 7,5k läst
B
Biiancca: Frågan är om det är värt det. Hur som haver ska en målare få göra de släta taken och spacklingen, det är så viktigt att det blir snyggt. Men frågan är om man skulle göra paneltaket själv...hmmmm Fick just en elektrikerräkning i det saftigaste laget, vet inte om jag vill ha det på målare också.
5 svar · 3,3k läst
_bystrom_
_bystrom_: man kan spackla över det mesta... bara en fårga om mängden spackel! =)
5 svar · 6,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: vanlig vägg/takfärg... nothing fancy. vanlig färg tränger in lika bra i väven, det spelar ingen större roll vad du använder. ta en fin rulle, står tydligt märkt på förpackningen vilken sorts yta den ger. väven suger bara mycket färg på första varvet.
3 svar · 5,7k läst
5.2 racing
5.2 racing: Du kanske ska spruta taket. Då borde du slippa att det geggar.
3 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.