Anders_S
Anders_S: Hej Normalt sett inomhus en vanlig väggfärg. Anders
1 svar · 6,4k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Sixun Vårt hus fanns på Hjältevadshus reflista över byggda björken hus men har försvunnit därifrån av någon anledning........! Det var kul att Du gillade kombinationen. Anders
8 svar · 6,4k läst
P
piotor: Hej!! Undrar om nån kan säga ett ungefärligt pris på tapetsering/m2 inkl spackel, lim o tapet (ca 250kr/rulle)?? Även på invändigt slätspacklat tak?? Och ca pris löpmeter på foder o list?? Utvänidig målning/m2 1grund + 2 färdig?? Gäller bara material, ingen arbetskostnad!! Tack på för hand!!
0 svar · 3,6k läst
H
Henke_75: Har spikat lite panel i mitt uterum, om jag målar nu direkt tror ni panelen trokar ihop mycket så att träet kommer fram?
0 svar · 2,1k läst
Ella
Ella: Är det någon här som umgås med prinsessor och som skulle kunna tänka sig att avslöja färgkoden till den riktiga prinsessrosa färgen? Eller någon annan rosa färg som funkar i ett helt rum för den delen :). Bilder på prinsessrum vore också kul!
0 svar · 2,6k läst
X
Xiter: Ska snart måla väggarna i garaget (gipsskivor). Har tänkt måla dem med akrylatfärg Caparol Capamaxx 25. Kommer detta att bli ett problem med tanke på att det finns byggplast (diffusionsspärr) i väggen? Jag vill ju inte ha två diffusionsspärrar (färgen + plasten) med risk att eventuell fukt stannar kvar i väggen.
0 svar · 3,0k läst
N
NyfikenVit: Tack för tipsen! Det låter ju rimligt att när man lägger på spackel på en vägg så borde det vara enklare att jobba med en liten spackelspade om man är ovan (blir mindre "vingligt" antar jag?). Det låter också rimligt att en person som är van får det jämnare. Men vid andra/tredje spacklingen då man ska skrapa bort överflödigt spackel efter att ha lagt på det så tycker jag det
17 svar · 72,6k läst
Anders_S
Anders_S: Om säger såhär: Den första och riktigt tjocka väven som kom först kräver våtlim för huggets skull men den nya cover up eller motsvarand räcker det med ett vanligt 2 trinagelslim (STB) kod. Anders
8 svar · 134,7k läst
Anders_S
Anders_S: Slipa ,slipa ,slipa ,grunda och sedan 2 ggr med golvfärg alternativt en vattenbaserad lackfärg halvblank. Anders
1 svar · 12,0k läst
Anders_S
Anders_S: Gaia!! Vad är det som gör att man inte kan måla över silikatfärg med en anna färg? Har aldrig hör det förr trots 25 år i färghandeln. Anders
8 svar · 13,8k läst
saturnus
saturnus: Ja även Cuprinol har fått böja sig för verkligheten, det är därför som jag är rädd om mina burkar från 60-talet, då Cuprinolen innehöll Kreosot. Målar man kåken med det här, så står den i 100 år. Se på SJ slipersar eller Televerket stolpar, dom håller, trots att det växer ogräs kring dem. Slamfärger är ett sätt att korta ned livslängden på virket. [bild]
2 svar · 4,9k läst
M
morty81: Ska måla en himla massa vitt hemma, frågan är bara vilken färg man ska ta sig råd med? Söker även tackfärg... Beckers lutar det åt men finns det billigare alternativ som duger? Berätta om era erfarenheter av billig/dålig färg! tack på förhand
0 svar · 2,5k läst
S
smidifix: Hur bryter man av färgvalet på väggarna från nedervåningen till övervåningen?? Vill ha en varmare färg på övervåningen, Väggen i trappen syns å hela övervåning syns genom etage öppning! Kan inte komma på nå snyg lösning att bryta av färgerna, snyggast helt klart med samma färg, men vill ha en gråare färg i nedervåningen å nån annan varm färg där uppe!! Gärna förslag
0 svar · 3,6k läst
gadu^
gadu^: Tack fresve!
9 svar · 14,4k läst
E
emmattias: [citat] Vi har använt en oljebaserad lackfärg, Beckers grepp som grund och Beckers Elegant som lackfärg. Klart att det blir lite penseldrag men färgen kryper ju in i träet så själva ådringen lyser igenom så det syns inte så mycket att det är penselmålat.
11 svar · 11,0k läst
·
D
dfallman: Har just slitit bort en vävtapet från the 70s och satt upp täcktapet (på masonitskivor). Dessa ska sedan målas över. Inga problem där, men frågan nu är hur jag får till hörnen snyggt? Väggarna är inte helt raka och på sina ställen glipar det upp till en halv cm. Tips?
0 svar · 2,7k läst
A
Argus: Vi ska måla om huset i någon ljust grön nyans. Vi funderar på färgen NCS 2005-G70Y. Men det är ju så svårt att veta hur den kommer att se ut när den kommer upp på hela huset. Är det någon som har erfarenhet av den eller har ni något tips på någon annan ljusgrön färg? :)
0 svar · 3,1k läst
S
spotty: Häftgrund brukar fästa på det mesta om nu golvfärgen skulle krångla. Med tanke på att en trappa består av ganska små ytor skulle jag välja att måla med pensel. Testa gärna färgen på något diskret ställe om du har möjlighet.
3 svar · 5,7k läst
L
Leo M: I de gamla recepten på linolja använde man inte någon spädning av färgen. Linoljan skall målas i 4 lager på nytt trä. Allbäcks i Ystad har ett recept från ca 1860 och där finns ingen spädning. Linoljefärg är väldigt lätt att måla med om den är tunn och fin, men exprimentera inte med terpentiner eller lacknafta. Färgen blir mattare och krackelerar mycket fortare. När fasaden
10 svar · 9,9k läst
Ö
öland: Jag tror inte på helt kritvitt, ta en liten brytning, men inte för mycket så huset blir grått eller beigt. Provmålade själv med 0502-y men tyckte det blev för gult, tog istället en som går åt det grå. Det är svårt med vitt, det finns så många. Provmåla och känn efter...
2 svar · 3,8k läst
G
great1: [citat] Har oxå tänkt måla min panel i källaren. Hur gjorde du?
3 svar · 3,6k läst
G
great1: ingen som har samma konstruktion och målat om??
1 svar · 3,5k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Det går alldeles utmärkt att lasera på tryckimpregnerat virke direkt , men tvätta först. Däremot bör Du vänta ett eller ett par år innan Du täckmålar. Anders
6 svar · 7,3k läst
M
mackan67: Jag skulle vilja veta bästa sättet att rengöra trallen innan man ska olja in den. Har hört att tralltvätt och liknande in är spec. bra. Min kollega tipsade mig om klorin, blanda det med vatten 50/50 och spruta på trallen och vänta. Sen ska man blåsa av det med högtrycken. Nån som har erfarenhet av detta? Hur miljövänligt är det?
0 svar · 7,2k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Tackar för tippsen så långt och hoppas skulderspärren gett med sig S0603-G80Y. Den finns inte med i min solfjäder (beckers). Finns det verkligen så finkvantiserad brytning? Lister och tak ska platsmålas, däremot är fönstersmyg och dörrar förmålade standard vita (NCS S0502-Y) Jag kommer alltså att få leva med en kullörväxling någonstans i och med att köksskåpen är NCS S
3 svar · 19,1k läst
·
P
Pjohan: Du måste bara skrapa bort all gammal färg med en skrapa. Sen målar du. Så enkelt är det. Lite besvär och jobb ska du ha, men om du börjar omedebart, har du en eller två månader tid atta skrapa. Tror att det räcker nog.
1 svar · 3,9k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Pröva med grön currypasta. Har hört att det kanske kan funka...
18 svar · 14,7k läst
krillek
krillek: Om det är större ytor tycker jag att det är enklast att rolla på färgen med skumgummiroller först och sen efterdra med pensel för att få "rätt" struktur.
5 svar · 6,2k läst
Apprentice
Apprentice: Det skulle kunna ha med solexponering att göra, därav snabbare torktid efter nederbörd, å andra sidan borde vattnet rinna av fortare på 90 grader.
1 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.