Färg, Måla & Tapetsera
Johan Gunverth: Våtsandpapper brukar "klägga igen" om man inte använder vatten till det. Helt fel för att slipa trä. Dessutom är 380 alldeles för fint för att förbereda inoljning. 120 räcker och gör att oljan drar in lite bättre. När oljan har torkat helt (1 vecka) kan man går över med en blöt Wettex-duk med vatten. Då lyfter du fibrerna lite. Det känner du på att ytan blir grov. Vänta några
Capricornian: Hej, någon som har tips på hur man får bort vävlim från tapeten? Tapetserade en easy up tapet med lite struktur som var brunfärgad igår. Tapetserade kant till kant och självklart trycktes det upp lite lim mellan varje våd, vilket jag torkade bort med en lätt fuktad trasa. Till min fasa dagen efter så märker jag att alla skarvar är nästan vita, ca 1 cm av vävlim. Hur tar man bort
kiirus: Om du har ett färgprov på Nordsjöns färg, ta den till närmaste färgaffären, och jämför med deras kartor med NCS-kodade färgprover. Själv har vi valt till fasaden en "färdig" färgkombination från Alcro, och för att kunna beställa fönster och dörrar i rätt färg, har jag fått hjälp från färgaffär.
Johan Gunverth: GBL används ju av klottersanerare med framgång. Jag vet att det användes på de putsade väggarna på min gamla BRF. Klottret bara "rann av" och putsen var helt intakt efteråt. Syntes inte ett spår av behandlingen. Det gäller dock att skynda på och skaffa hem det innan det blir narkotikaklassat. GBL omvandlas till GHB i kroppen. :D
smidifix: För det är ett ny bygge utan värme! Men har fått upp innertak i det rummet på nedervåningen så då kan jag få lite värme i det rummet!! Tror jag va lite för snabb på med färg över spcklet:-( Hade nog inte torkat rakt igenom för det är i stort sätt bara där jag spackla som det har krackulera!!
gaia: När en källarvägg är målad med tätt färg så blir det förr eller senare bubblor , oftast längst golvet även om dräneringen fungerar. Finns bubblor högre upp på väggar så kan det betyda att asfaltsiktet på utsidan är skadat och släper genom vatten som gör väggen fuktig. Fukten vandrar i väggen och löser upp salter från underlaget, salter kristaliserar på den varma sidan och
Modig: Om du bor i Stockholmsområdet så har Björklund och Wingqvist (vid Kungsholms torg) ett enormt utbud: http://www.b-w.nu/ Ähh, nu ser jag ju att du bor i Skåne ...
Catrin: [citat] Jo hela skivor men det är inte reglat så att det funkar som du beskriver!
Grop: Jag hittade själv lösningen: Osmo trävax. Någon oljebaserad produkt som var mycket dyr i mitt tycke: 266kr för en ½ liter, men den räcker till 9 kvm (man fick verkligen lägga ett tunt skikt). Fast jag är kritisk, så ser jag baske mig inte skillnaden i nyans mellan eken och den behandlade granen (okej , kvistarna då, som finns i granen och inte i eken, men det är inte färgens fel..).
High_Fidelity: Inspirationen/idén kom från en bänkskiva i betong som jag provgjöt för ett antal år sen. Att ha en riktigt rå yta inomhus. Rå men som det ändå går att få en fin finish på(om man vill). Sen hittade jag även bilder från BO06 i Tensta där man hade gjort en "betonglägenhet" med väggar där betongen tagits fram. De flesta slipade i 5-6 omgångar men även nån där man låtit
ulricac: Jag formligen älskar limegrönt..... Det ger ju faktiskt en ljus känsla fast det är färg! Det plus en bredare vit rand kring fönstret samt vita tunna gardiner (som sätts upp så att de nästan helt hamnar bredvid fönstret) borde göra rummet fräscht och fint! Tusen tack!!! ...vill genast iväg och köpa färg...:D
Majus: Jag har gjort precis som jag gjorde i förra bostaden jag renoverade. Obrutet vitt till tak och snickerier, dvs dörrar och foder, och brutet vitt till väggarna NCS S 0502-Y. Ser inte alls "smutsigt" ut utan bara väldigt fint till det mörka valnötsgolvet.:p
Donald Trump: I ett tidigare hus ville jag ha en valnötsskiva men hade då inte lust att lägga ca 4000 lm för detta. Valde då en ask-skiva som var det närmaste jag kunde komma i ådringsväg och betsade därefter en valnötsbets på. Resultatet var mycket nära valnöt för en bråkdel av priset. Eftersom din skiva redan är oljad så är det inte säkert att det blir bra då oljan hindar pigmentet att
Neil_Peart: man blir mörkrädd på många av färghandlares råd :confused: sätta en vinyl med omlott blir ju väldigt mycket fel om man nu använder vävlim, du får aldrig vävlim att fästa på riktiga vinyltapeter, (alltså den delen som går omlott) mao så ska man använda ett våtrumslim till allt som överlappar tex vid innerhörn och ytterhörn
spocks_beard: Har för mig att en del säger silikatfärg Vi testade på förstukvisten med olje (alkyd) färg och det blev bra, rätt eller fel ? :)
Baron: Blanda våtrumsgrund 50/50 med vatten...... Och sen plaska på!!
Farzan: Ja, det är kanske så att det gula inslaget syns litet mindre i S1502-Y än i S1002-Y eftersom den är mörkare - alltså liksom mera grått till det gula, om man kan säga så? Jag gillar också S1502-Y. Tvekade mellan den och S1002-Y till våra köksskåp men valde S1002-Y, för dess ljushet och gulhet passade bättre i just det sammanhanget.
johan77: Detta har jag en hel del erfarenhet av. Om du ska måla bordet så behöver du avfetta det med t ex aceton för att få bort så mycket olja som möjligt, sen slipa lite för att förbättra vidhäftningen. Speciellt viktigt är detta när bordet är oljat med en olja som innehåller vax för att få en mer avstötande yta. Om du ska vitolja så gäller samma princip. Möjligtvis måste du slipa
imported_peter: Jag var och ner i den lokala färghandeln i går, och de rekomenderade en två komponents färg, som skulle vara bra. (minns inte vad den hette...) så nu blir det nog till att spruta den i helgen.
Elin80: Vi ska måla vår betongtrappa, och jag undrar om någon vet ungefär hur lång tid det tar innan man kan gå på trappan efter att man målat den? /Elin
Jonan: Tack för hjälpen. Jag låter det torka så får vi se hur det går.
5.2 racing: Alcro och Beckers är samma sak ja, men inte Nordsjö. Nordsjös inomhusfärger håller inte lika hög klass som Alcro/Beckers. Utomhus är det annat..
freott: Få bort allt löst och lägg sedan på betong primer, sedan kan du spackla upp ytan om det behövs med tex "ardumur", sedan är det bara att lägga på fix och sätta dit plattor! Lycka till!
5.2 racing: Köp Beckers. Billigast i längden. Finns en vattenburen grundfärg för vägg som är ganska billig. Om du tar en dålig färg kan den släppa från gipsbruket/spacklet. Det är ej kul om du har tapetserat oxå.
Doctool: Vilket otroligt snyggt hus Domus. Väldigt vackert i sin enkelhet med otrolig omgivning.
Sommartorparn: [citat] Exakt vad som hände kan vara svårt att veta eftersom det var länge sedan jag gjorde denna målning. Färgen är mycket tunnt struken, det vet jag helt säkert. Däremot kan kan det vara oljningen innan grundmålning som spökar, antingen att jag inte lät torka tillräckligt länge, eller inte strök bort överskottsfärgen......... Hur som helst, detta fenomen har bara uppstått på
Highland: Jag målade ner mitt tak till 2,50 då jag har en takhöjd på 2,85 ser inte alls konstigt ut. Men använd dig av ett laserpass och en bra masktejp jag använde en blå ganska dyr tejp.