25 983 läst ·
7 svar
26k läst
7 svar
Bredspackla Väv? Eller Ta Bort Väv Och bredspackla??
Hej! jag sitter i valet och kvalet om jag ska bredspackla på väven eller om jag ska ta bort väven och bredspackla väggen? det är så att väggen ser bedrövig ut. väven är från 60-70 talet. sen är den dåligt satt. vad är bäst tror ni? 1.att bredspacka på väven och sen måla 2. att ta bort väven och bredspacka och sen måla 3. att använda sig av problemlösare. och där vill jag gärna ha några tipps om problemlösare namn fabrikat o.s.v om ni själva har gjort det. hoppas på svar mvh jimmy
Så länge väven sitter ordentligt fast är det inga problem att bredspackla rätt över den. Jag hade spacklat rätt över väven om den sitter bra.
Återställare kan du också använda dig av så länge väven sitter ordentligt förankrad i underlaget. Jag har använt Easy Cover från DURO. Limmat den med våtrumslim. Det blir en slät yta, men dock inte lika fin och slät som när jag bredspacklar.
Återställare kan du också använda dig av så länge väven sitter ordentligt förankrad i underlaget. Jag har använt Easy Cover från DURO. Limmat den med våtrumslim. Det blir en slät yta, men dock inte lika fin och slät som när jag bredspacklar.
Håller med Jens. Bredspacklat blir bättre.
Använd inte en såkallad "problemlösare" för att få väggen slät och fin. Om du vill ha bredspacklade väggar med en väv som grund är det optimalt då du kan nästintill skrapspackla väggarna till en fin bredspacklad yta. Om det är en rutmönstrad yta som är måttligt grov är mitt tips att först spackla horisontellt och sedan vertikalt.
Skär bort dåligt sittande väv med en kniv (rakblad), brukar sitta dåligt i hörnor och möjligtvis mitt på väggen. Om det sitter dåligt mitt på väggen skär bara bort "bubblan" i en stor ring och spackla sedan över ringen en gång innan du bredspacklar hela väggen.
Om du är nybörjare på att bredspackla kan jag rekommendera rullspackel som du rullar upp på väggen. Använd en stor rulle och ett skaft, rulla på och slätta ut med en bredspackel. Krävs teknik för att få igång arbetssättet när man ska lägga på spacklet därför är rulltekniken lättare. Överflödigt spackel kastar du tillbaka i spackelburken, var noga med att rensa burkens kanter för om det sitter ett tunt lager spackel i burkens kanter så torkar det väldigt lätt och då får man problem på väggen.
Skär bort dåligt sittande väv med en kniv (rakblad), brukar sitta dåligt i hörnor och möjligtvis mitt på väggen. Om det sitter dåligt mitt på väggen skär bara bort "bubblan" i en stor ring och spackla sedan över ringen en gång innan du bredspacklar hela väggen.
Om du är nybörjare på att bredspackla kan jag rekommendera rullspackel som du rullar upp på väggen. Använd en stor rulle och ett skaft, rulla på och slätta ut med en bredspackel. Krävs teknik för att få igång arbetssättet när man ska lägga på spacklet därför är rulltekniken lättare. Överflödigt spackel kastar du tillbaka i spackelburken, var noga med att rensa burkens kanter för om det sitter ett tunt lager spackel i burkens kanter så torkar det väldigt lätt och då får man problem på väggen.
Håller med TH09. SUPERENKELT att spackla på gammal väv. Skrapspackling funkar även som lekman. Rullspackel är onödigt komplicerad.
Problemlösaren, återställaren eller Cover up kan vara bra på sina ställen men är överkurs här!
LYCKA TILL!
Problemlösaren, återställaren eller Cover up kan vara bra på sina ställen men är överkurs här!
LYCKA TILL!
Tack för alla svar håller nu på att brespacklar.. passar på att ställa en följdfråga.,
1. Har tänkt brespackla två gr. när jag gör sista ska jag slipa den med eller räcker det med att jag drar på med spackeln??? 2. det gäller färgen jag har av den uppfattningen att jag bör lägga några hundra extra för att få en bra färg. har tänkt använda mig av ALCRO (sparris) är det någon som har en uppfattning om detta märke eller har ni andra förslag???? är tacksam för svar
1. Har tänkt brespackla två gr. när jag gör sista ska jag slipa den med eller räcker det med att jag drar på med spackeln??? 2. det gäller färgen jag har av den uppfattningen att jag bör lägga några hundra extra för att få en bra färg. har tänkt använda mig av ALCRO (sparris) är det någon som har en uppfattning om detta märke eller har ni andra förslag???? är tacksam för svar
Du behöver inte slipa mellan strykningarna, det blir så jobbigt då ytan blir dammig. Använd 120-papper när du slipar av. Tryck ej, utan låt slipklossen göra jobbet. Slipmaskiner och annan skit gör det hela bara jobbigare, och resultatet blir bara sämre (om du inte får tag på en giraff vill säga).
Enligt min mening så kan du inte köpa en bättre färg än Alcro eller Beckers.
Enligt min mening så kan du inte köpa en bättre färg än Alcro eller Beckers.
Klicka här för att svara