Nu när jag fått bort tapeten från betongväggen så finns det ju puts kvar.
Ska jag spackla över hela putsen eller räcker där det är ojämnt, för vissa platser är det jämt och fint??

Tack

Hej igen!

Om du ska måla på väggarna så brukar det inte se så fint ut med bara puts bakom!

Aha oh. men då blir det bredspackla allt.
Tack igen OHE för dina snabba svar.

Haha...inga problem. Jepp, ta och bredspackla allting! Du kan med fördel använda rullspackel om du inte är så van spacklare!

Tack för rådet om rullspacklingen då jag aldrig hört talas om det.
Men det blir vanligt, då jag redan köpt nordsjö medium ett tag sen.
Tack

1. Har nu bredspacklat betongväggen, spacklade t.om. mellan väggen och taket och la en glasfiberremsa då jag tyckte att det var en stor springa där för latexfog, (har sänkt taket), funkar det sen att ta latexfogen över det???

2. På gipsväggen, har tapeten lossnat men ska man bredspackla det också?, då det redan är jämt och fint?

3. Lägger man remsa mellan väggarna eller bara latexfog???

Tack så mycket

Hej igen!

1) Är glasfiberremsan överspacklad och ytan fin så kan du lägga en latexforg över för att få snyggare hörn!

2) Behövs inte om det inte är några ojämnheter. Kolla dock skarvar, skruvhål och ev. fogsprång (nivåskillnad mellan gipsskivorna). Men om det är "jämnt och fint" så behöver du inte göra något.

3) Beror på hur det ser ut och vem man är. Man kan tätspackla innerhörn och a) sätta glasfiberremsa b) montera pappersremsa med vävlim c) eller använda latexfog. Vissa tätspacklar inte innerhörn och a) sätter glasfiberremsa b) monterar pappersremsa c) eller använder latexfog. Sen kan man förstås fullständigt skita i att göra något alls.

Utan att ha sett dina innerhörn så satsar jag på att bara sätta en latexfog!

Lycka till!

Ok, tack så hemskt mycket OHE för ditt svar.
Så många visningar men inga svar från andra.
Uppskattar verkligen din hjälp, tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.