eztoril skrev:
Hej!

Har likadana dörrar hemma och funderar lite smått på att fixa dem vita, precis som gjorts här. Snyggt får jag säga!

Dock, lite frågor: Varför grundmålade du två gånger (både innan och efter spackling/slipning)?

Min arbetsordning (baserad på magkänsla) skulle se ut som följer:

* Matta ner med sandpapper
* Tvätta dem (med ammoniak och vatten)
* Spackla bort ojämnheter
* Slipa dem
* Grunda med någon bra oljefärg (tips på färg/fabrikat välkomna)
* 3-4 lager färg med lackrulle. Färgval: Jotuns Lady. (är det ett bra val här?)

Blir det risk för genomslag med ovan metod?

Kommentera gärna! Jag är inget proffs, utan mer av en amatör.

/Martin
Hej

Jag grundade dem först för att jag har lärt mig att man ska grunda innan spackling. Jag har i alla fall fått den uppfattningen att spacklet fäster bättre då. Anledningen till att jag grundade sedan igen var för att det hade suttit skruvar på vissa ställen, t.ex. där de gamla nyckelskyltarna satt fast, och därmed hade de blivit de sedvanliga små bulorna som blir om man skruvar utan att för borra/försänka. Dessa små fläckar syntes igenom när jag lade på färgen sedan. Jag grundade dock enbart dessa små områden igen, inte hela dörrarna.

Jag använde Nordsjö Häftgrund oljefärg, och den förhindrade genomslag effektivt. Dock luktade den apa, så man fick ont i huvudet ganska snabbt, och det var lite problematiskt för jag målade om alla dörrar samtidigt, så man fick ju lida lite i ett par dagar även när man sov.

Jag valde vattenbaserad Nordsjö Ready V 40 ovanpå, för att det torkar så mycket snabbare än oljebaserat. (På ont och gott.) Jag hade nog inte kört med lackfärg, för då tar det ju flera veckor innan du har fått alla dörrar klara, men det kanske blir lite slätare.

Som färgnyans valde jag S-0502Y, som jag har på allt annat som är vitt i hela lägenheten. Det beror ju lite på vad man har för vit sedan tidigare. S-0502Y är dock "standardvit" som förekommer på 90% av alla färdigmålade dörrar, socklar, fönster, foder, vägguttag etc.

Jag använde två bockar med en gammal bordsskiva ovanpå, och ovanpå den en gammal filt, så att den målade ytan inte blir skavd när man vänder på dörren.

Jag använde filtroller, normalstorlek, med korta "hår". (Dock eftersträvade jag inte fullständigt slät yta, men det är ju inte så lätt att få alls när man rollar.)

Lycka till, och det kommer troligtvis inte bli sämre i vilket fall. =)

Redigerat:
Tips, måla dörrarna hängande på plats, då målar du hela på en gång. Använd skumgummi roller, blir slätt och bra även med vattenbaserad färg. Doch måste grundningen vara oljebaserad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.