Hej,
sänkte taket och la gipsskivor, har spacklat 2-3ggr och nu när jag skulle måla så syns skarvarna lite.
Använde mig av glasfiberväv på skarvarna, och har bara strykt på ett lager vit färg nu.

Har ni råd eller annat info om detta, kommer skarvarna försvinna om man sen målar på flera lager eller måste jag spackla ännu "tjockare"??
Blir det ens snyggt om jag ska spackla om på vissa ställen och målar om??

Uppskattar verkligen hjälp nu, tack

Redigerat:
T
Glöm att färgen kommer att täcka. Du måste spackla mer men ta och spackla där det syns bara och slipa. Kommer inte att synas sen om du är noga.

Jag som var jätte noga med spacklingen och slipningen innan :(

Man ska alltså spackla och slipa så att remsan inte syns, jag hade spacklat tunnt så man precis såg remsan, och nu syns den igenom.

Nästan lättare att se efter man målat första gången. Gå och titta i taket från olika vinklar, spackla sen i där det behövs.

Efter snart tio år som målare har jag ibland samma problem som du.

Färg täcker inte ojämnheter i underlaget men varför skulle färgen inte täcka nyansskillnader?

Edit: du verkar vara i gott sällskap, evoline. Gör som proffsen säger :)

Redigerat:
Känns skönt att höra kommentarer som era tank77 och 5.2 racing, att det inte bara är amatörer som gör fel och att det går att fixa till efteråt.
Jag som var så himla luck och inte kunde sluta tänka på taket, men nu känns det så himla bra.

Tack

T
Nu är jag i och för sig en glad amatörmålare och har gjort exakt samma misstag som du : )

Vafan, man kan inte vara nån superman-målare... Ibland har jag spacklat tre ggr i vissa tak, men när ljuset ligger på, (helst ska det vara snö ute...) så är det skitsvårt att få allt helt hundra. Lättare då att sätta i lite efteråt.

Gipsskivor är inte alls lätta att spckla även om vissa verkar vara av uppfattningen att "det bara är skarvspackling". Speciellt släpljus kan ställa till stora problem. Enligt min mening är man ibland tvungen att bredspackla vissa partier (efter skarvspacklingen förstås). Det kan ibland desutom vara så att det går snabbare att bredspackla än att skarvspackla bort åt en meter...

Du är som sagt inte den ende som haft problem med spackling på gipsskivor. Låt det ta lite tid. Titta känn, spackla och slipa....igen igen och igen.... Tillslut kommer du bli nöjd!

För att inte tala om dagens hus, som ska ligga i söderläge med ett enda stort fönster i gaveln, sen sitter det gipskivor i både vägg och tak som ska spacklas och målas. Detta kryddat med spottar i taklisten riktat mot limträbalken i loft taket. Klart man är orolig ibland hur det ser ut dagen efter... men för gud och målare är inget omöjligt !

Redigerat:
Men det är bara målare och idioter som tittar i taken.

Brits, fastspänd...

Ja du har helt rätt. Yrkesskada förmodligen....

Redigerat:
Mmm. Jobbigt när man är hos kompisar som har renoverat själva...

Nej, efter en spackling och finslipning så syns skarvarna fortfarande lite.
Så det blir bredspackling över taket istället för bara skarvarna, 1 målarburk i onödan :(
Iaf hoppas det går att bredspackla över färgen, och tur att rummet är ganska litet, annars skulle jag aldrig orka det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.