Färg, Måla & Tapetsera
morsan: http://www.flugger.se/ verkar vara de enda som har kvar möjligheten att provmåla det egna huset
tralopp: Du får jättegärna skicka dem ändå om du vill! O på verktyget du använde! Om inte annat så har jag ju hjälp av den bilden! :) Gissar att det är svårt att fånga strukturen på bild.. Kanske måste man ha rätt ljus eller skuggning eller så för att det ska synas antar jag.. Avancerat!
linasis: tack för tipset de får bli så! bara sätta ingång med plattsättningen då..:)
Nikoneer: [citat] Anledningen att jag tog bort all färg i taket var att det skulle vitlaseras, och därför måste vara trärent. I trappen var färgen sprucken och släppte i flagor i understa lagret. Dessutom var det ganska tjockt och kladdigt på många ställen. Annars håller jag helt med dig, om färgen sitter och den nya färgen biter på den gamla så är det bara att köra på. /Magnus
Minna_: Jag undrar om man kan luta av trä som är målat med vanligt genomskinligt lack. Vet att man kan luta av trä som är målat med färg - men funkar lut likadant på lack? Väldigt tacksam för svar!
Cheeva: Det är lite krångligt att måla fabriksmålade foder, det är en knepig yta på dem som färgen får svårt att fästa vid. Man måste tvätta och slipa ytan noggrant innan man målar dem.
Frebbe: Det heter trappkompass. Se tex denna länk: http://www.stepkit.com/Hurgorjag.htm Det går även att "tillverka" en egen modell om man har lust.
Johan Gunverth: Välkommen Tummen! (Glöm inte att kolla när senaste inlägget gjordes i tråden innan du tillför ny information. ;) ) Om färghandlaren säger att " det är samma recept" på två tekniskt olika färger från två olika tillverkare har han gjort ett generalfel och bör gå om kursen (som han säkert inte gick). Det är fel redat på pappret.
bygga_bo: [citat] Du kan limma upp den med PL400, PL600 el likn innan du påbörjar ditt spacklingsäventyr. Torka bort (eller åtminstone, smeta ut) limmet som pyser ut genom hålen på skenan innan det stelnat så du slipper brottas med limklumpar efteråt.
Immobil: Det låter som det är frågan om en våtrumsmatta. Har du provat att skrapa ner den med en spackelspade? Funkar inte det, får du testa med en stripper. Finns att hyra av vissa golvläggare eller färghandlare.
Supermandus: Risken är stor att det kommer börja flagna om man målar med latex på limfärg, det gjorde det för mig. Däremot så blev jag tipsad om Alcro Kraft som jag använde utan att tvätta ner limfärgen utan bara borsta av ytlagret och det sög tag ordentligt.
nimhed: [citat] Om man accepterar att ha en list är det säkert bra. Men vill man vara utan eller kanske sätta en mjukfog står jag fast vid att ha mer fokusera på rätt avstånd till vägg än mellan två skivor. Om det sedan är kloss på eller om man lämnar 2mm för mjukfog låter jag vara osagt. I mitt fall var väggen en teglad vägg från 30-talet, så den rör inte jättemycket på sig.
krootox: hej har ett hus med lockpanel som är i dag blåt och sambon ska självklart bo i ett rött hus med vita knutar men vad gör man inte för den som alltid har maten klar när man kommer hem =) vad bör jag tänka på? är det bara att måla på med ny färg eller måste det grundas med nå spec? självklart skall jag skrapa bort gammla flagner och borsta av innan. har även hört mycket om olika
Ullis-husägaren: Vad gör man med en vägg som har vanlig isolering och masonitskiva?? Tar bort förstår jag men vad ersätter jag detta med?... Är under mark...
Elvis69: Håller med om att renoveringsgips är ett bra alternativ. Montera dessa liggande så riskerar du inte att få några generalskarvar i väggen.
Jessica Pessica: Nu står förvisso vår eklaserade furtrappa i hallen och golvet under är svart klinkers..men påovanvåningen möter den ekparkett och det är inget man reflekterar över att det skulle vara olika träslag. Vad gäller hårdheten ochtåligheten så är det, enligt en, vän, samma repor i deras betydligt dyrare ektrappa, som i vår mjuka fur...så ja..det är ju vad det är. mvh
gadu^: Om man inte är så van vid bredspackling så kan man grunda, spackla ojämnheterna och slänga upp renoveringstapet.
5.2 racing: Slipa lätt, lacka, slipa lätt, lacka. Blöta verkar meckigt och meningslöst.
wimpyfudge: [citat] Det hoppas jag också, annars så är det ju inte hela världen att måla om... Fast, helst inte... [citat] Damn, visste väl att jag gick på en nit, 25% fick jag, men ingen tröja ;) Kläder att kladda ner när man jobbar är ju aldrig fel, har man tillräckligt många tröjor behöver man inte tvätta, bara kasta... :D Dessutom fick jag 20% på snickerifärgen (inga större mängder)
OHE: Inga problem. Bara spackla på! Har kartongbeklädnaden redan släppt vid tapetnedtagningen så kan du dock grunda dessa ställen innan spackling.
Ada: Hoppas jag kan få hjälp med denna fråga också. Det här huset ska vi totalrenovera fasaden på. Det enda som vi bestämt är tegeltak och mörkröd plåt på kupor och skortenar (göteborgsröd) Fasaden ska putsas när eterniten är borta. På hörnen finns en ca 40 cm bred pelare. Runt fönsterna finns en ca 12cm bred ram. Kupan ska putsas. Någon som ha förslag på en traditionell
Jens_H: asonite har en tendens till att blöde lite och det kan lukta unket om man målar direkt med vattenlöslig väggfärg.
erila: Slipat och spacklat har jag gjort självmant. Just nu minns jag inte märket. Men tuben hette någonting med limfog eller lim & fog. Har i alla fall lyckats lösa problemet nu och det är huvudsaken.
Elvis69: Renoveringsgips känns väl som ett vettigt alternativ. Förutsatt att panelen sitter på en läkt, vilket verkar rimligt, så skulle jag skruva/limma 6 mm ytskiva direkt mot panelen.
_bystrom_: Om ni mattslipar och tvättar noga så kommer det fästa någorlunda iaf.