Hej!

Skulle vara mkt tacksam om er hjälp!!

Tanten har satt mig på ett riktikt prov ;-(

Skall tapetsera en fondvägg med en tapet från Designers guild en sk. non-woven tapet som skall limmas på vägg och inte på tapeten. Detta är en svart sk. Flocktapet/sammetstapet (svart papper på utsidan med stora svarta medaljonger i sammet).

Det står i instruktionerna att det inte får komma lim på tapetytan utåt och att det inte är tillåtet att tvätta av tapeterna med vatten och svamp. Hur satan skall jag göra?? Lite lim går ju inte undvika. speciellt vi lister där du stryker limmet utanför en bit som du i regel torkar bort med svamp och vatten.

Hur skall jag bete mig??

Det finns två alternativ:

Köp en ny, mer lättuppsatt tapet. :D

Byt tant. :eek:

Det finns ett alternativ till; låt henne tapetsera om hon vill ha så krångliga tapeter.

Jag har ingen aning. Får väl använda borste och vara jätteförsiktig antar jag. Men är det kant i kant och man vill att kanterna ska fastna, så verkar det ju lite svårt. Har inte leverantören något tips? De kan ju inte sälja tapeter som inte går att sätta upp, eller?

Kant i kant är det. Får väl kaske prova med 2 -bitar kant i kant innan jag börjar "på riktigt" och klena ut lite lim vaska av med svamp och vatten för att se så de inte har hängslen och livrem bara då de skriver instruktionerna.

Det hade varit bra med tips från någon som satt liknande tapeter innan och tror sig kunna.

Immobil:
Tack för tipsen.. Rullarna ärtyvärr lite för dyra för att slänga i sjön. Även tanten. Men det var mer seriösa svar jag hade tänkt mig. (sluta med thinner)

Min tanke var egentligen, att du kanske kunda byta dom. Som Pinebar säger: Har du kollat med butiken, om de har några bra tips?

En flocktapet är väldigt svår att få upp i just det avseendet du pekar på. Men om du är riktigt noggrann och använder en mjuk borste så kommer det bli riktigt snyggt!

Ha tålamod och låt det ta tid....

Flocktapeter går inte att tvätta. Självklart kan man ju borsta av dom ibland med en riktigt mjuk borste. Och du, glöm inte att kasta ut katten innan... Om ni nu har någon.

Lycka till

Tackar Jens!

Kattskrället åker ut :-)

Om det kommer lite lim i kanterna vis tapetseringen tror du det går "tvätta" av rester väldgt försiktigt med vatten? eftersom lite lim är ju oundvikligt mot listerna.

Du kan nog säkerligen torka lite lät med en fuktig cellulosasvamp. OBS! Ingen vanlig disksvamp utan en cellulosasvamp, för den luddar inte.

Gnugga inte för hårt utan ta det med en gång efter du satt våden.

Håller med Jens_H - en cellulosasvamp funkar bäst.
Kan pröva att "dutta medelst vridning" bort limmet istället för att "torka" med svampen. :)
Alltså, du trycker lätt samtidigt som du vrider litegrann, har för mig funkat mycket bättre än att försöka torka rakt av.
Lätt fuktad svamp, klipp gärna av de släta kanterna då de är kass på att ta upp limmet.
Funkar OK på de helmatta kant-i-kant tapeter som finns, borde funka på flockade med.

Att inte sådana tapeter förbjuds! Satte en i veckan och det tog f-n hur lång tid som helst. Kan inte du Jens_H ordna ett uppror mot dessa tapeter?

Redigerat av moderator:
Jag åtekommer efter helgen. Jag står kanske längst fram i kön i upproret :-)

Får man till det med precis lagom mängd lim på väggen, blir det faktiskt inget extralim som kryper ut och lägger sig på tapeten. Det har visat sig fungera bättre om det är jag som limmar än maken... :-)

5.2 racing skrev:
Att inte sådana tapeter förbjuds! Satte en i veckan och det tog f-n hur lång tid som helst. Kan inte du Jens_H ordna ett uppror mot dessa tapeter?
Ska försöka att starta uppror. Jag ska börja plocka bort alla flockbobiner vi har i butiken nu... Men tror att mina kollegor kommer ta fram dom igen :D

Jo i dessa tider så...

ja, hel-ete. Finns så mycket dyra skit tapeter som kostar 400-500 kr, ibland funderar jag hur mycket dessa designers av mönster tjänar eftersom tapettillverkaren måste dra ner så mycket på pappers kvalitén att man inte ens får tvätta av dem när man tapetserar. Tacka vet jag, Fioton, Decorama och Borosan. De är som vi norrlänningar, lite tråkiga men du får jävlar i mig kvalité !

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.