J
Jens_H: Gör så att du börjar med det så får du se hur långt du kommer.
3 svar · 4,9k läst
Å
Ålboi: Ah, okey, Tack för ditt svar! :)
2 svar · 1,5k läst
J
Jens_H: # Mät omkretsen av pelaren. # Räkna ut hur många hela våder som kommer att gå åt. # Sätt upp första våden på endera sidan av den sida som kommer synas minst # Vik runt hörnet och skär 1-1,5 cm runt hörnet. # Ta resterande biten av våden och sätt med trådpassning där du skurit (man kommer då inte märka att det skiljer ca 1 mm i mönsterpasset. # Sätt upp nästkommande våd
5 svar · 3,1k läst
J
Jens_H: Det finns något som heter microlit, fiberduk som är det mest optimala att använda för att motverka sprickbildning på ytskiktet... Om du inte känner för att sätta upp det nu i efterhand så finns det inte så mycket du kan göra egentligen. Sprickorna kommer komma tillbaka. Men naturligtvis kan du ju "lappa" lite med latexfog i sprickan och måla över. Tror dock att det kommer synas...
1 svar · 1,4k läst
R
redwinefan: Vattenbaserad färg = fel uttryck, vattenburen ska det vara, vattnet "bär" bindemedelsmolekylerna. Vatten alt lacknafta/alifatnafta är "bärare" av molekyler, ej ryggrad i färgprodukter, det är bindemedlet.
14 svar · 49,5k läst
J
Jens_H: Inga problem med att sätta tapet på microlit. Men grunda gärna väven med en grundfärg först för att mätta underlaget.
1 svar · 2,6k läst
C
coss: Jag har öppnat burkarna och det går att röra ihop dem. Luktar inget speciellt. Dock gjorde jag detta förra helgen. Men jag tar med dem till affären så får de komma med åsikt. Finns det några generella bäst före datum på färg?
3 svar · 9,5k läst
T&H
T&H: [citat] Tack för länk. Ja, det blev ju supersnyggt! :)
10 svar · 19,1k läst
K
Krumeluren: Traditionell linoljefärg utan lösningsmedel är trevligt att måla med och bra för huset (Gysinge, Ottossons, Allbäcks). Bäst brukar vara att bryta den vita färgen något så den inte är rent "kritvit". Själva har vi använt Gysinges vita linoljefärg bruten med ca 3-4 % grön umbra. Ser fortfarande vitt ut i förhållande till Falu Ljus färgen, men sticker inte i ögonen lika mycket som
5 svar · 1,4k läst
M
mato: Ok, nu är jag med (kort men intensivt hjärnsläpp). Tanken var att jag skulle bryta denna färg på byggmax och det har jag gjort i just detta ncsnummer men den var inte alls så som alcros. Undrar just hur tillförlitlig deras färgblandare är när det gäller att blanda exakt. Kommer nog att köpa alcros direkt till sista lagret så vet man hur slut resultatet blir! Men tack ändå! Mvh
4 svar · 4,8k läst
AstaS
AstaS: Vi kommer att ha ett platsbyggt kök och vid skåpen ska golv- och taklister ha samma färg som skåpen. Jag är lite rädd att det kan bli för mycket om vi stoppar in ytterligare en färg på resterande lister. Jag har kört fönsterna vita nämligen. Men vi får se när vi kommer så långt. Jag ska testa lite.
10 svar · 5,2k läst
H
Henri: Såg i ett inlägg här tidigare att någon med bra resultat hade använt kallasfalt för att fräscha upp gammal asfaltbeläggning på en uppfart.
2 svar · 12,0k läst
S
John J: Stålborste och lacknafta, räcker inte det så blir det till att ta bort pannorna.
4 svar · 6,0k läst
M
MasMats: Goda råd och konkurrenskraftiga priser har Kaparens Färg i Majorna, vid Stigbergstorget bakom Lidl.
6 svar · 7,1k läst
A
akhagen: Ja inte fan målar jag för skoj skull. Burken får vackert å vänta in en krympning. Lite tråkigt då jag har en del "småfix och spill" som jag skulle ta vid årets ommålning. Men man vänjer sig...
5 svar · 1,7k läst
raveper
raveper: Nu vet jag inte riktigt vilken typ av stomme det är men jag skulle kunna tänka mig att det borde bli rätt bra resultat med någon form av målarvätt eller något annat fettlösligt. Front sidorna skulle kunna ev. snyggas till med kantlist som stryks på.
4 svar · 9,1k läst
J
Jens_H: [citat] Just så är det!
8 svar · 3,9k läst
J
JonOMaria: Hej! Får jag låna tråden lite? Vi har samma problem med vårt tak som är väldigt gammal panel som troligen är oljad för länge sedan, men väldigt torr nu (trodde den var obehandlad först). Som vi nu har grundmålat och målat med snickerifärg, vattenbaserad. Spärrfärgerna är finns dom som vattenbaserade? Gacki skriver att dom bytte från vattenbaserad till oljebaserad grundfärg, hur
20 svar · 6,5k läst
H
Huslös: Hej, Är det någon som har tapetserat med "White Laces & Pearls" från Nordsjö. Nöjda med resultatet? Har ni bilder att mejla? Jag har beslutsångest angående tapetval och behöver ett bättre beslutsunderlag.
0 svar · 906 läst
raveper
raveper: Jag brukar bara förlimma väggen med tapetklister en gång. Sen limmar jag ca två våder åt gången när jag tapetserar. Man kan för att vara på den säkra sidan sätta tapeterna med ett litet överlapp på 1 till 2 mm för att slippa ev glipor. det är väldigt enkelt att köra med easy upp och de sväller och krymper minimalt. Ska man förlimma mycket duger vanligt tapetklister som man
4 svar · 5,6k läst
F
fridde: [citat] Men det där stämmer ju inte om man tittar på testfaktas färgtest. Fyra av åtta vattenburna lackfärger fick bättre resultat mot t.ex repning än vad den oljebaserade kontrollfärgen fick. Tror bestämt att det blir en ommålning med Jotuns Lady.
5 svar · 7,8k läst
B
BjornJ: Hehe, lite halvlustigt namn, retarder, inte konstigt att den har ett annat namn i USA :) Sökte lite, men kunde inte hitta nån info om det.
1 svar · 3,7k läst
F
fremar: Ah smart en bredspackel ska jag testa med har rätt många och långa kanter där vitt möter grått. http://sg.kicks-ass.org/hus/20090524055.jpg
5 svar · 6,3k läst
J
Jens_H: Det är ändå inte bra att färgen utsätts för direkt solljus... Då är risken som störst att färgen spricker upp.
3 svar · 2,7k läst
M
MARK V: ok, jo jag gillar den å rekommenderar den starkt till den som vill få ett riktigt snyggt hus. men använder dom flesta fabrikat i jobbet... tinovas utegrund räcker lite längre... man kanske inte får ut 10 kvm som det står på burken men gott å väl 7-8... jo, det ljugs ganska fint på burkarna, fast iof så är det väl tänkt man ska stå å gnida i sinnet för att få ut dom där alla
5 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag skulle säga att konsistensen är som filmjölk. Den rinner i alla fall mycket lättare än vanlig oljefärg. Fördelen med rödfärgen är ju att den inte fastnar på annat än obehandlat trä eller tidigare slamfärgsmålat. Därför målar man detaljer som foder och knutar med oljefärg först och sedan rödfärgen efter. Spiller man på oljefärgen är det bara att spola bort. Täck
9 svar · 8,5k läst
J
Jens_H: Vet inte riktigt hur mycket giraffen slipar ned på sådan typ av yta... Om det är en strukturfärg med fina korn i så borde den i alla fall ta rätt mycket om du kör med 80-papper. Kan nog tänkas gå åt en del papper. Har du förresten testat att skrapa med en bredspackel för att se om något försvinner? Själv så spacklade jag över med grovspackel en gång för att fylla upp strukturen
1 svar · 7,6k läst
J
Jens_H: ja, kör med 100 - 120 papper och rinnet är bara att slipa bort också.
3 svar · 2,1k läst
M
MARK V: finns väl många fabrikat som har en speciell grund för innebruk, beckers har ju den där elegant grund t ex. men har knappt provat dom, är ganska insnöad på nordsjös grejer jag med... men det finns en orsak till det, överlag anser jag att dom har dom bästa produkterna, speciellt inomhusprodukter... sen finns det ju lite guldkorn hos dom andra som v-mill, sigman, beckers perfekt etc. som
15 svar · 8,6k läst
X
xjonas: Skarvarn syns om underjobbet är dåligt oavsett om du har mikrolit. Vi körde utan mikrolit och målade direkt på gipset. Kan också säga att huset rör sig lite första åren och det är lättara att fixa till vägg och tak om man inte har mikrolit.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.