LAINE
LAINE: Det är ju i en tvättstuga så jag skulle inte ha följt reglerna om godkänt ytskikt på väggarna. Det räcker att sätta upp easycover eller annan väv och sedan måla med våtrumsfärg, eller vanlig 20 blank väggfärg.
1 svar · 6,8k läst
J
Jens_H: Så länge betsen är torr så behöver du inte oroa dig för att betsen ska lösas upp. Sen är ett hett tips att klarlacka listerna så att dom tål när dammsugaren kommer emot. Endast bets på ytor har en tendens att färga av sig...
1 svar · 1,2k läst
M
MARK V: spärrvit (oljebaserad) spärrvit v (vattenbaserad) båda för precis det här... sigman funkar nog fint med
8 svar · 10,4k läst
T
TorpSara: Kolla med Colorama eller Mariebergs.
2 svar · 7,0k läst
AstaS
AstaS: Oj- jag minns faktiskt inte vad vi fick betala. För vår del blev det definitivt en tidsbesparing. Vi satte upp de där tapeterna på en kväll och behövde på så vis inte spackla någonting.
5 svar · 13,3k läst
P
Pue: Finns nåt pulver man häller i, i vilken färg som, 75:- i affären, yejj!! Så nu snart blir det provmålning, sen då kulör e bestämt åker pulvret i å fint ska det bli!!
23 svar · 14,6k läst
K
kurre_kul: Jag har precis köpt hus (-94:a) med träfasad, stående panel och nu är det dags att måla om, byta lite trasiga plank m.m. Så jag undrar hur man får bäst resultat/enklast/billigast/m.m. Såg på "Änligen hemma" att de spolade på rengöringsmedel på fasaden och sedan bara spolade av. Lät det sedan torka någon dag och sedan skrapade och målade. 1) Men efter att ha kollat lite här på
0 svar · 1,5k läst
·
H
Henkan76: Addan 91 Jag körde med Beckers Silikat, hoppade på inrådan från butiken över binder då min yta inte ar porös....... 2 strykningar blev ett mycket bra resultat, viktigt bara att om man har använt ny puts så ska det torka länge, gärna 2 månader, jag väntade ca 4 veckor. Detta pga kalkutfällningar som kan ge flammig färg tror jag det var, jag såg inga sådana tendenser. Lättmålad
2 svar · 4,8k läst
F
Fardelin: Jag målade ett nyspänt papptak igår med egentillverkad limfärg. Det finns många recept men jag tycker jag gjorde som många sa: Häll kritan i vatten och låt stå över natten. Efter natten rör man ihop vatten/kritblandningen. Sen i med det utblandade limmet (cellulosa). Rör väl igen. Måla! Trots det fick jag små små klumpar i färgen som visserligen jämnade till sig/försvann när
0 svar · 720 läst
K
Kvanne: Vi har nyligen fått igenmurat en gammal ytterdörr. Lecablock i dubbla lager med luftspalt emellan. Putsat med KC-bruk på ut- resp insida. I anslutning till detta har även ett invändigt dörrhål minskats en bit, likaledes med lecablock och KC-bruk. Jag har alltså lite ny rå putsvägg att måla. Vad bör jag tänka på? Hur länge bör man vänta med att måla? Bör man grunda, och i så
0 svar · 1,5k läst
J
Jens_H: Du har gjort bra ifrån dig... Så länge du inte täckmålar insidan är det helt ok.
1 svar · 892 läst
M
MARK V: [citat] Om taket inte är så stort kan du ju remsa upp glasfiber där det spruckit och bredspackla taket 2 varv, slipa å måla... Funkar fint. En fuling som funkar rätt bra på spruckna skarvar är att använda fog, lägg en rand över sprickan å dra av den med en mindre spackel å måla sen, fast om det inte finns nån remsa alls under spacklet är risken nog stor den kommer tillbaka...
10 svar · 3,2k läst
B
Brianna: Jag lyckades få tag i en 10-liters hink grön färg så vi kan färdigmåla vårt utbygge som bara är grundmålat. Till ommålning om X antal år får vi välja nåt annat. Det går ju alltid att köpa pigment på Gysinge och koka själv eller kika på Falu vapen:s färg som ska finnas oxå. Jag är helnöjd med den gröna, den är verkligen snygg.
17 svar · 16,4k läst
A
akesson: Jag gjorde detta för ca 3 år sedan, hade överkantspanelen på garaget målat med falu rödfärg. Testade med vanlig vit oljefärg, målade 3 gånger och det håller sig bra än! /Ola
2 svar · 2,4k läst
J
Jens_H: Jag skulle föreslå att ni slipar golvet och sedan betsar det med en vit bets. Efter det så lackar ni tre gånger. Då borde ni få något liknande bilden till höger...
1 svar · 4,9k läst
·
yxet
yxet: målarremsa,sån man har till skiv skarvar
3 svar · 1,5k läst
P
pzykoangel: det kan ju skifta lite mellan olika fabrikörer... även om du har samma NSC kod så ser den ändp lite olika ut tex mellan Alcro och Nordsjö
3 svar · 5,8k läst
tobbe72
tobbe72: Försök att pilla bort allt som sitter löst med rakbladskniv/spackel eller skrapa för att sen spackla div.skavanker och avslutningsvis bredspackla hela partiet. En putsad yta åstakommer du enklast genom att köpa ett strukturmedel på burk som du häller i grundfärgen(finns i olika grovlekar,glöm ej att avsluta påläggningen åt samma håll för bästa resultat.
1 svar · 1,2k läst
H
hheheh: Tack för stödet! :)
4 svar · 5,2k läst
J
Jens_H: Pinja Pro primer är en godkänd grundmålning så det ska inte behövas. I alla fall inte om du ska måla med Beckers Perfekt.
2 svar · 1,2k läst
F
Fran: Vi har också målat vårt hus i vitt - S 0502-y , och med knutar och vindskivor i mörkgrått - 5502-y. Har inte ångrat det en sekund - ser otroligt fräscht och fint ut. Så det är bara att köra på. Tänk dock om huset är målat med mörkare färg tidigare så är det rätt mkt jobb med att få den nya färgen att täcka över. Vi hade tidigare chokladbrunt hus (med vita knutar o
2 svar · 1,3k läst
J
jonny06: Vattebaserade färger tål att torkas av med blöt trasa ju! Har själv målat med Beckers elegant aqua 40...Funkar hur bra som hellst torka av!
3 svar · 2,1k läst
R
Robert.Pez: Hejsan. Ny här. Jag har ett hus på 64m2 som jag behöver måla om 2 sidor på. en gavel och en långsida. Det är sådan där gammal lockpanel på nu. Min farbror som var och tittade berättade att det var plastfärg och att det inte var grundat under. Han sa även att all färg måste bort och trät sedan grundas. På vissa ställen räcker det med att man tittar på färgen så ramlar den
0 svar · 3,1k läst
B
basshunter: Ajdå, då blev jag lurad i färgaffären som sa att jag skulle börja med klarlack och i annat fall testa att betsa. Slipa bort klarlacken är inte så lätt när det inte är raka ytor...
4 svar · 1,7k läst
paller
paller: Tack tack för svar, jag får prova!
3 svar · 27,1k läst
M
Marcuslindell: [citat] hehe det verkar som att jag får acceptera att det tar en j*vla tid detta :p men jag får väl gå ner igen och försöka få väck så mycket som möjligt.. Men vilken ide är bäst om jag nu som sagt vill få en "putsad yta" på väggen? Det behöver heller inte vara det dyraste hehe, vill som sagt få klart nere i källaren så man slipper springa i allt mög när man ska gå till
3 svar · 5,3k läst
OLJensa
OLJensa: Jag har börjat hitta lite mer info om det här med munstycksstorlekar och det är som VH17 o niblom säger: stora munstycken för trögare färg (högre viskositet) eller mer färg som vid stora ytor (vägg/tak), nackdelen är att det medför en "sämre finish" dock betydligt bättre än rollat. Tror nu att jag vill ha en sån HÄR. Undrar just vad en sådan rackare kostar. En månadslön
21 svar · 20,9k läst
J
Jens_H: Våtrumsspacklet är ju vattenavvisande också, det är ju inte vanligt spackel. Men man kan ju bara rekommendera till användning av våtrumsspackel... Vanligt spackel fyller ju också ut ojämnheter och hål i väggen så där skiljer ju inte så mycket.
1 svar · 2,5k läst
J
Jens_H: Men missfärgningar kan komma även om ytan är målad tidigare. Vad bra att det löste sig med oljefärgen.
3 svar · 2,1k läst
W
Wand: Jo reglerna är så att man endast behöver tätskikt på golv med uppvik 2 dm, men det jag ville veta var mer om det räckte med vanligt vävlim just för slitstyrkan och hur limmet funkar i tvättstugan även om det inte blir nersputat med vatten så blir det stänk då å då. ar inne förut idag å köpte grund å täck, våtrumstäck är blank å lätt å torka av och det gör inget om det
2 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.