49 701 läst ·
14 svar
50k läst
14 svar
Vattenbaserad eller oljebaserad
Skulle någon vilja förklara för mig vad en "vattenbaserad" färg är för något? Enligt mina kemiska kunskaper bör vattnet i färgen enbart vara ett lösningsmedel för att hålla färgen i burken flytande och INTE färgens bas...
Färgens BAS bör ju vara bindemedlet som dels kan vara alkydolja eller akrylat. Finns ju ett flertal andra bindemedel inom färgindustrin men nöjer mig med att exemplifiera dessa två...
Vad är färgen baserad på om det är en uretanmodifierad alkydolja där man späder färgen respektive tvättar verktygen i vatten? Är det då en vattenbaserad färg eller en oljefärg?
Färgens BAS bör ju vara bindemedlet som dels kan vara alkydolja eller akrylat. Finns ju ett flertal andra bindemedel inom färgindustrin men nöjer mig med att exemplifiera dessa två...
Vad är färgen baserad på om det är en uretanmodifierad alkydolja där man späder färgen respektive tvättar verktygen i vatten? Är det då en vattenbaserad färg eller en oljefärg?
Jo, alla vattenbaserade färger använder inget annat än vatten som lösningsmedel.Jens_H skrev:Skulle någon vilja förklara för mig vad en "vattenbaserad" färg är för något? Enligt mina kemiska kunskaper bör vattnet i färgen enbart vara ett lösningsmedel för att hålla färgen i burken flytande och INTE färgens bas...
Bindemedlet i vattenburna färger består oftast
av små plastkulor som drar ihop sig och bildar en yta när vattnet
avdunstar.
Alla vattenbaserade färger är i stort sett miljövänliga och inte hälsofarliga heller.
Typ, slamfärg, akrylfärg, latexfärg, vattenbaserad lackfärg, vanlig väggfärg inomhus etc.
Så, färger som inte är vattenbaserade består av färger som använder ett annat lösningsmedel som t ex lacknafta, tinner, terpentin etc.
Dessa är i regel hälsofarliga och inte miljövänliga.
T ex Linoljefärg, oljefärg, alkydfärg.
Så en uretanmodifierad alkydolja är baserad på alkyd och är ett speciellt bindemedel för polyuretanlacker eller vad det nu heter, (mest använd för golv tror jag) och är inte alls vattenburen även om den kanske förtunnas i vatten.
Redigerat:
jo, jag har gått lite kurser i jobbet för att ha kort för epoxy å arbetsmiljöcert å sånt, där får man veta det mesta...
men är det en alkydfärg så är den inte vattenburen, om det inte är en emulsionsalkyd eller nån annan sorts hybrid.
jag har bara sett benämningen på en golvlack, men "uretanmodifierad alkydolja" är gjort för ytbeläggningar, den ska göra dom lite flexiblare och starkare än just vattenburna alternativ som i det fallet lättare spricker samt vara resistent mot andra kemikalier...
Sen finns det ju uretanmodifierad akryl oxå och den är vattenbaserad.
men är det en alkydfärg så är den inte vattenburen, om det inte är en emulsionsalkyd eller nån annan sorts hybrid.
jag har bara sett benämningen på en golvlack, men "uretanmodifierad alkydolja" är gjort för ytbeläggningar, den ska göra dom lite flexiblare och starkare än just vattenburna alternativ som i det fallet lättare spricker samt vara resistent mot andra kemikalier...
Sen finns det ju uretanmodifierad akryl oxå och den är vattenbaserad.
Redigerat:
Och du är fortfarande helt hundra på det du skriver?MARK V skrev:
Titta gärna på denna länken http://www.farg1an.nu/Sortiment/Farg/Beckers/produkt/Binder/Binder.html
japp, det där är en primer/binder, inte en färg...Jens_H skrev:
sen finns det ju ganska mycket specialgrejer som säkert bryter mot det jag skrivit som möbeloljor och snickerilackfärger för inomhus som blir mer å mer vanligt som vattenburna ojefärger (hybrider)
Redigerat:
Jag anser fortfarande att en färg INTE kan vara vattenbaserad utan att det är bindemedlet som är basen.
Så du menar att binder inte är en färg? Den är ju blåtonad och så blir det en färgfilm när man lagt på den. Dessutom blir det en hård fin yta som man kan spackla och slipa på när den torkat. Anser att det är en bra grundfärg för att kunna spackla på!
Vi tar ett nytt exempel fönsterfärg där bindemedlet är -akrylförstärkt alkydoljefärg- man späder färgen och tvättar verktygen i vatten... Är det då en oljefärg eller en vattenbaserad färg? Basen kan väl omöjligt vara vatten när bindemedlet är alkydolja och akrylat?
Så du menar att binder inte är en färg? Den är ju blåtonad och så blir det en färgfilm när man lagt på den. Dessutom blir det en hård fin yta som man kan spackla och slipa på när den torkat. Anser att det är en bra grundfärg för att kunna spackla på!
Vi tar ett nytt exempel fönsterfärg där bindemedlet är -akrylförstärkt alkydoljefärg- man späder färgen och tvättar verktygen i vatten... Är det då en oljefärg eller en vattenbaserad färg? Basen kan väl omöjligt vara vatten när bindemedlet är alkydolja och akrylat?
kan ha fel men är det inte så att vattenbaserade färger hade vi på lekis,färglådan och fingerfärgen.
IUtanför dagisvärlden pratar vi väl vattenSPÄDBAR eller om färgen måste spädas /förtunnas i tvätta penslar) i ett oljebaserat lösningsmedel.
??????????????????+
IUtanför dagisvärlden pratar vi väl vattenSPÄDBAR eller om färgen måste spädas /förtunnas i tvätta penslar) i ett oljebaserat lösningsmedel.
??????????????????+
Jo, jag håller med dig om att det är bra produkt för att använda till att binda underlaget å sen kunna spackla på, men den innehåller inga pigment och det är inget man bryter till en kulör...Jens_H skrev:Jag anser fortfarande att en färg INTE kan vara vattenbaserad utan att det är bindemedlet som är basen.
Fönsterfärgen, jo den är vattenbaserad. Men det är akrylat förstärkt med alkyd, inte en akrylatförstärkt alkyd vilket blir en helt annan sak..
Så basen är akrylat (dvs vatten) men den är förstärkt med alkyd vilket gör att den är inte rolig att tvätta bort från händerna men fortfarande vattenbaserad...
Redigerat:
Där säger jag emot igen. Läser innantill på burken där det står -alkydoljefärg förstärkt med akrylat-. Därmed anser jag att det är en oljefärg löst i vatten och som tidigare... En färg kan omöjligt vara vattenbaserad.
Förövrigt så heter färgen Beckers Perfekt Fönsterfärg. Fungerar ypperligt till fönster och dörrar utomhus, är även ypperlig till handledare och räcken av trä utomhus eftersom det är en -alkydoljefärg-
Förövrigt så heter färgen Beckers Perfekt Fönsterfärg. Fungerar ypperligt till fönster och dörrar utomhus, är även ypperlig till handledare och räcken av trä utomhus eftersom det är en -alkydoljefärg-
Nu börjar det likna något! Det är just den här diskussionen jag ville ha när jag startade tråden. Tycker det är fel att säga vattenbaserad, för en färg kan ju inte vara baserad på vatten. Har läst mycket här i forumet om vattenbaserat och oljebaserat. Oljebaserat är ju ok att säga för basen/bindemedlet är olja och då är den oftast löst i lacknafta. Men det finns ju faktiskt oljefärger som är löst i vatten.Nimajneb skrev:
ahh, ok jag har en av nordsjös fönsterfärger jag kikade på här hemma, den är akryl förstärkt med alkyd...
beckers perfekt fönsterfärg är en sån där hybrid där man blandat både alkyd å akryl relativt likt nordsjös fönsterfärg v.
Bindemedel: vattenburen alkydolje-akrylat hybrid.
Vattenburna oljefärgs hybrider blir mer å mer vanliga för dom är skonsammare att använda
sen har du en poäng i att det inte riktigt rätt att säga att en färg är vattenbaserad för det är ju inte vattnet som är basen men det är nog ett uttryck som bara uppstått och används ganska flitigt.
Vattenburen är nog mer korrekt.
beckers perfekt fönsterfärg är en sån där hybrid där man blandat både alkyd å akryl relativt likt nordsjös fönsterfärg v.
Bindemedel: vattenburen alkydolje-akrylat hybrid.
Vattenburna oljefärgs hybrider blir mer å mer vanliga för dom är skonsammare att använda
sen har du en poäng i att det inte riktigt rätt att säga att en färg är vattenbaserad för det är ju inte vattnet som är basen men det är nog ett uttryck som bara uppstått och används ganska flitigt.
Vattenburen är nog mer korrekt.
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Vattenbaserad färg = fel uttryck, vattenburen ska det vara, vattnet "bär" bindemedelsmolekylerna.
Vatten alt lacknafta/alifatnafta är "bärare" av molekyler, ej ryggrad i färgprodukter, det är bindemedlet.
Vatten alt lacknafta/alifatnafta är "bärare" av molekyler, ej ryggrad i färgprodukter, det är bindemedlet.
Klicka här för att svara